Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: LH 2.2 växling mellan LMM reglering och RPM-MAP

  1. #1

    LH 2.2 växling mellan LMM reglering och RPM-MAP

    Hej!

    Är det någon som kan dela med sig av lite expertinfo om hur LH fungerar?

    Det jag är ute efter är att få reda på när (vid vilket flöde) luftmassemätaren bottnar och LH växlar till varvtals-map. Vad jag kan se på min 9000 verkar det vara ganska tidigt i registret. På låga varv kan man ladda på nästan hur mycket som helst så LH verkar styra på luftflöde då, men redan på mellanvarv verkar den gå på varvtalsmappen, ananrs borde det gå att ladda mer utan spiknigar.
    LH-boxen har Speedparts steg 1 chip, men jag antar att det är anpassat för sjunkande laddtryck på höga varv precis som APC:n..
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Hej och tack för infon via mail! Har inte hunnit studera än pga semester men det kommer.

    Ang LH. Jag konsulterade verkstadshandboken om LH men den gav inte så utförligt svar som jag hoppades på. Hur det ser ut "internt" i boxen behandlas inte men däremot hittade jag info om positionskontakten till spjällskivan.

    "När spjällvinkeln är större än 72 grader sluter kontaktdonet och jordpotential erhålls på fullastanslutningen. Detta ger, efter beräkning av styrdonet fullastupprikning av bränsleblandningen."

    Tyvärr framgår inte vad "efter beräkning av styrdonet" innebär. Kan det vara så att den övergår till rpm-map bara på 72 grader spjällvinkel?

    Nu gick jag ut och rotade igenom "tekniska data" också. Till motronic är spänningen från LMM specad upp till 178 g/s och är då 4,6 V. Det är väl knappast troligt att den mäter mycket högre än så. Frågan är om LH verkligen kör hela vägen till den bottnar.

    Hoppas det bidragit till något i alla fall...
    /Jakob Alander
    9000 CD Aero -91

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    kan inte svara på din fråga men hade en bil med sp chip och den hade ne flödes spärr ...

    Försvann med byte av chipleverantör :-)

  4. #4
    Tack för svaren!

    Flödesspärr, det låter ju tråkigt..

    Misstänker att kapaciteten hos nuvarande chip och hos originalspridarna inte är så värst stor, frågan är om det är chippet eller spridarna som begränsar laddtrycket över 5000 varv.. Svårt att få mer än 0,8-0,9 bar där.. Ska klämma dit en 3 bars BTR om jag hittar en så kanske klarar mig några månader till..

    Måste nog skaffa en original LH-box så jag kan undersöka och jämföra lite. Någon som vet mellan vilka stift som utsignalen från LMM kommer? I så fall skulle man ju enkelt kunna kolla när LMM bottnar.

    Skulle också vilja veta hur fullastupprikningen fungerar, har fått för mig att den kräver både ett visst flöde och signal från spjällägesgivaren, ska testa detta. Om fullastupprikningen är en funktion typ originalmap * 1,25 eller nåt så vore det ju tacksamt.
    Samma sak gäller upprikningen när motorn är kall, den skulle ju kunna vara användbar om den endast multiplicerar originalmappen med en faktor.

    178 gram/sekund borde väl motsvara ungefär 178 liter luft per sekund eller? I så fall skulle den LMM:en klara ca 10700 varv utan laddtryck på en tvålitersmotor, eller tänker jag fel?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    dalarna
    Inlägg
    343
    lyfter lite. Intressant tråd
    99a og900, såld resp klotad
    -91 2,3t 9k U.C http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=207187
    -95 2,3t 9k Såld

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=844

    Finns beskrivet vad som är vad på LH-kropparna

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Pysventil för reglering av laddtrycket
    Av 900 Power i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-15, 14:51
  2. Spikar vid snabb växling mellan trean och fyrans växel.
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •