Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Sjörövare & Pirater

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Sjörövare & Pirater

    Stenåldersfasoner på gång där nere i Somalia.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3800373.ab

    Någon som har ett seriöst förslag på hur man skulle kunna stoppa piraterna?
    Bestycka fartygen med vapen i form av raketer och kanoner tror jag inte skulle fungera då det antagligen skulle bli på tog för mycket protester när man börjar "mörda" pirater.

    Det behövs någonting som håller piraterna borta från skeppen i så många timmar det tar för förstärkning från land att ta sig ut till dom.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Sjörövare & Pirater

    Det fanns en artikel i illustrerad vetenskap om detta för ett tag sedan, och olika "humana" lösningar som var på G.

    Om jag inte missminner mig var det bl a vattenkanoner på däck som besättningen kunde spola rent med, elstängsel längs relingen för att försvåra bordning, och ett nyuppfunnet riktat ljudvapen som tydligen ska ge viss huvudvärk

    Uppfiningsrikedomen är uppenbarligen stor hos rederierna. Har även för mig att det stod om larm och spårsystem för fartygen också.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater

    Tänkte själv på elstängsel längs sidan på båten, eller kanske strömföra hela fartygets skrov om det behövs.. problemet är ju bara att det är väldigt mycket vatten relativt nära vilket skulle kunna ställa till lite problem

    Läste här att man har som förslag: "" Blackwater’s main tool is its 183-foot ship, the McArthur, a retired oceanographic survey vessel that has been refitted to carry two OH-6 Little Bird helicopters, three rigid-hull inflatable boats and 35 “security professionals,” as Prince called them "" vilket låter helt GALET dyrt för rederierna !
    Mvh Timmy

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Sjörövare & Pirater

    Var inte Ryssarna på väg ner med ett krigsfartyg för någon vecka sedan? Att det här tillåts fortsätta är löjligt, borde inte vara så svårt att sätta stopp för tycker jag om man verkligen vill. Men det har väl kanske inte blivit ett tillräckligt stort problem än för att någon ska agera på allvar. Några kryssare utanför kusten ett tag, och ett ordentligt militärt fritagande av båtarna de håller som "gisslan" så kanske det inte blir så intressant att fortsätta med piraterierna längre, att det har blivit så populärt beror säkert på att flera länder har betalat lösen för kidnappade båtar och besättningar. Sedan att några fåntrattar i en skorv med varsin Kalashnikov eller vad det handlar om klarar av att ta sig upp på en stor oljetanker är ju rätt fantastiskt egentligen, eller så är det bara min fantasi som ger mig den bilden

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater

    Det kommer bli ett stort problem, rederierna funderar på att åka ner runt cape point och upp till europa istället för att segla genom suezkanalen vilket skulle betyda 12-15 dagar extra resa och 20000 USD per dag i ökta driftkostnader, som naturligtvis kommer läggas på dig och mig och resten av världens "icke pirater".
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater

    Svenska fartyg till Somalia
    Sverige 18 nov 21:21

    Försvarsminister Sten Tolgfors bekräftade på tisdagen att Sverige inom kort ska ta beslut om att skicka två stridsfartyg till Somalias kustvatten.

    Korvetterna Stockholm och Malmö med en sammanlagd besättning på 150 personer ska vara på plats tidigast i april, rapporterar SVT Aktuellt. Korvetternas uppdrag blir att skydda marina mattransporter från piratkapningar. Operationen kostar 200 miljoner kronor och sker i EU:s regi. Fartygen ska stå under brittiskt befäl.
    Mvh Timmy

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Sjörövare & Pirater

    Jag vet inte men jag har nog inget direkt emot att de skjuter lite av dessa pirater, då blir det ju genast kanske mindre populärt, som det är nu så verkar det mer eller mindre vara fritt fram och man kommer undan med både pengar och sitt brott.
    Konstigt nog tycker jag det är att dessa båtar som åker där nere i trakterna inte beväpnat sig själva på nått sätt.

    Sätt en duktig prickskytt på varje båt, räcker ju egentligen med att träffa på rätt ställe på "piraternas" båt för att det roliga ta slut, simma 10 mil till somalias kust lär ju inte va poppis.

    Smart att skicka 2 små svenska båtar, de blir säkert kapade av piraterna dem med, vilket herre jävlar liv det skulle bli om någon pirat blev skjuten av en svensk.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    vilket skulle betyda 12-15 dagar extra resa och 20000 USD per dag i ökta driftkostnader, som naturligtvis kommer läggas på dig och mig och resten av världens "icke pirater".
    Bra det, då kanske värsta skitprylarna från Kina m.m. sållas bort.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    vilket skulle betyda 12-15 dagar extra resa och 20000 USD per dag i ökta driftkostnader, som naturligtvis kommer läggas på dig och mig och resten av världens "icke pirater".
    Bra det, då kanske värsta skitprylarna från Kina m.m. sållas bort.

    Mvh TD04
    KINA IC och sådana saker då eller ?
    Nytt fartyg kapat idag. Tredje på några dagar nu.
    Mvh Timmy

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater



    Piratfartyg sänktes efter strid
    Världen 19 nov 09:53

    Ett piratskepp sänktes på tisdagskvällen av ett indiskt örlogsfartyg efter en kort strid i Adenviken, uppger Reuters. Piraterna ska ha flytt i två mindre snabba båtar sedan deras fartyg skjutits i sank.

    Trots att internationella styrkor samlats i området ska ytterligare ett fartyg, det tredje på några dagar, ha kapats. Det är ett grekiskt bulkfartyg. Förhandlare har kommit ombord och diskuterar en lösensumma.
    Mvh Timmy

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Piraterna ska ha flytt i två mindre snabba båtar
    Var båtarna långsamma, eller var det två små båtar?

    Gött att det städas upp lite där nere iaf...

    Btw, vad är det för egentlig skillnad mellan en pirat och en sjörövare? Är sjörövare den svenska benämningen på pirat? Jag har ställt frågan till många, men har inte riktigt fått ett bra svar...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Btw, vad är det för egentlig skillnad mellan en pirat och en sjörövare? Är sjörövare den svenska benämningen på pirat? Jag har ställt frågan till många, men har inte riktigt fått ett bra svar...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%B6r%C3%B6vare

    Mvh
    Martin

  13. #13
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Sjörövare & Pirater

    Den bästa säkerheten är att gå i konvojer skyddade av örlogsskepp, och det tror jag är det enda som går att göra.

    Att beväpna sjömännen är ju bara löjligt, vi är en driftpersonal och inte en säkerhetsstyrka. Många av oss har ju inte ens gjort lumpen

    Som dem skriver med vattenkanoner, elstängsel och dylikt är ju än mer löjligt.
    Vem fan är så tuff att dem vågar spruta vatten på eller reta upp en babarisk "Somalianeger" beväpnad med en AK47??
    Jag lovar, det sista man vill göra med dessa människor är att reta upp dem mer.

    Mats

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Att beväpna sjömännen är ju bara löjligt, vi är en driftpersonal och inte en säkerhetsstyrka. Många av oss har ju inte ens gjort lumpen

    Som dem skriver med vattenkanoner, elstängsel och dylikt är ju än mer löjligt.
    Vem fan är så tuff att dem vågar spruta vatten på eller reta upp en babarisk "Somalianeger" beväpnad med en AK47??
    Jag lovar, det sista man vill göra med dessa människor är att reta upp dem mer.

    Mats
    Präxis!

    Att förvänta sig att sjömännen skall försöka bekämpa några pirater är ju absurt, med vattenkanon eller utan. Ett litet tillägg i kontraktet bara "Arbetsuppgift: Offra ditt liv för lasten"

    Ut med patrullerande snabba fartyg som de svenska korvetterna som kan bomba piraterna på avstånd, de är säkert lagom stöddiga när de simmar runt i plasket efter att deras fartyg sjunkit. Några slaktade pirater så avtar nog dendär verksamheten, i dagens läge verkar det rätt så riskfritt från piraternas sida.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Smart att skicka 2 små svenska båtar, de blir säkert kapade av piraterna dem med, vilket herre jävlar liv det skulle bli om någon pirat blev skjuten av en svensk.
    Nja, nog för att vår flotta har små fartyg, men de kan definitivt bita ifrån sig ordentligt.
    Kustkorvetternas robotar kan sänka det mesta som är mindre än hangarfartyg, och med 57mm-kanonen och kulsprutor så är små snabba piratbåtar inget problem att ta hand om ifall man bara vill och törs. Jag tvivlar på att någon svensk fartygschef skulle släppa pirater så nära att de kan borda fartyget...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Läste här att man har som förslag: "" Blackwater’s main tool is its 183-foot ship, the McArthur, a retired oceanographic survey vessel that has been refitted to carry two OH-6 Little Bird helicopters, three rigid-hull inflatable boats and 35 “security professionals,” as Prince called them "" vilket låter helt GALET dyrt för rederierna !
    Verkar fruktansvärt billigt istället för att pynta hundra miljoner dollars för att få tillbaka sin supertanker som piraterna norpat...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Kustkorvetternas robotar kan sänka det mesta som är mindre än hangarfartyg, och med 57mm-kanonen och kulsprutor så är små snabba piratbåtar inget problem att ta hand om ifall man bara vill och törs.
    Var det domdär 57 mm kanonerna som hade en rätt så imponerande takt på avfyringarna? Ett par avfyringar per sekund samidigt som siktet justeras och följer med målet. Rätt imponerande har jag för mig det var.

    Svenska korvetterna är inget att skämmas över, inte för inte som Jänkarna valde att kopiera dem.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av rabies
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Läste här att man har som förslag: "" Blackwater’s main tool is its 183-foot ship, the McArthur, a retired oceanographic survey vessel that has been refitted to carry two OH-6 Little Bird helicopters, three rigid-hull inflatable boats and 35 “security professionals,” as Prince called them "" vilket låter helt GALET dyrt för rederierna !
    Verkar fruktansvärt billigt istället för att pynta hundra miljoner dollars för att få tillbaka sin supertanker som piraterna norpat...
    Ja kanske... men 20000 om dagen gånger 15 dagar gånger antal skepp som går med frakt, mat och olja varje dag/vecka så blir det per år antagligen bra mycket mer än dom miljoner dom får betala i lösensumma. Det var ju t.ex så att den ena som dom begärde 35 miljoner för fick dom 2 (eller om det var 5) så det är ju inte säkert att lösensummor på flera miljoner dollar alltid blir så höga, medans man kan vara ganska säker på att en omväg på 15 dagar kommer kosta just så mycket som dom säger.
    Mvh Timmy

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Sjörövare & Pirater

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Smart att skicka 2 små svenska båtar, de blir säkert kapade av piraterna dem med, vilket herre jävlar liv det skulle bli om någon pirat blev skjuten av en svensk.
    Nja, nog för att vår flotta har små fartyg, men de kan definitivt bita ifrån sig ordentligt.
    Kustkorvetternas robotar kan sänka det mesta som är mindre än hangarfartyg, och med 57mm-kanonen och kulsprutor så är små snabba piratbåtar inget problem att ta hand om ifall man bara vill och törs. Jag tvivlar på att någon svensk fartygschef skulle släppa pirater så nära att de kan borda fartyget...

    //Niklas

    Det jag syftade på var vilket jäkla rabalder det blivit om att det skjutits i afganistan, hur blir det då om de skjuter en somalier... lär ju bli ramaskri här hemma och aftonbladet lär ha helsidor om detta barbariska tillvägagångssätt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Sjörövare & Pirater

    Hej,

    Lite läsvärt:
    http://vanderheeg.blogspot.com/


    Kan tipsa om denna även:
    http://wisemanswisdoms.blogspot.com/

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Trim-pirater!
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •