Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Hejsan!

    Jo det är så att jag har 2 st MDS team r12 basar på 1700w rms i varje. de är kopplad på ett sätt så de hamnar på 1 OHM

    Jag hade ett steg som pajjade till dessa, men min fråga är!
    Skall jag köpa Ett pioneer steg Pioneer PRS-D2000SPL Monoblock 1x4000W 1ohm det vill säga 200w rms på 1 ohm 10 000 kr

    Eller lika bra med ett SOUNDSTORM CR5000 DIGITAL MONO 5.000 WATT max DVS 2500W rms för 4000kr

    Ni ser, priserna skills åt rätt så mycket trots att effekten i den billigare varianten är starkare!

    Men vilket skall man köpa ? Är ute efter stark bas för hiphop ingen fin lyssnare som bryr sig om hur basarna slår utan jag är en DB freak!

    Hoppas frågan är ställd på bästa möjliga sätt!
    Tack!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    watt skiljer ja, oftast handlar det ju dock om hur man anger dessa.
    Jag hade köpt 4000W steget, kolla dina basar vad de verkligen är på för effekt, mds är väl en av dem ledande med "låtsas" watt angivet.
    Finns massa med konstiga sätt vissa bolag anger att ren skit har för effekt.

    Sen ska man nog fråga sig lite om det verkligen är värt att köpa ett så dyrt steg till ett par mds högtalare... ur det perspektivet så hade nog det billiga kanske kunnar vara en kandidat.

    Jag hade ett skit slutsteg innan 4*200W MAX stog det, vilket var en teoretisk effekt det kunde lämna vid 14,4V och 1Ohm, vilket enligt boken inte var lämpligt för steget, tillslut kostaterades att steget var på 4*45W rms 4Ohm 90Wmax.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Håller med dig totalt!
    Har en vän som är chef på mds och han skulle säga till om de var skit.
    Allt de har är inte bäst om man ska säga så, som tex Stegen de har är kaputt!
    Vissa basar är och det och har fejk watt men PDS samt TEAMR12 Basarna är uppmätta och har fått vittna resultaten själv!

    De är bra och har ett grymt tryck men visst TEAMr12 hänger inte med ordentligt med tex techno osv.
    Hade tänkt byta det till Pioneers eller DLS eller liknande inom kort men med ungefär samma effekt!

    Har köpt ett steg från Audison ett bra märke sägs det, tillverkas i italien och inte US som alla andra. http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16133

    Vad tycker ni om den?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    18

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Ser bra ut

    Men jag har aldrig vart med om matt man bränt ett steg p.g.a att man har för kraftiga högtalare... Däremot tvärtom.. Man pajar rätt lätt en högtalare med ett för klent steg...

    Tycker du ska kolla upp:

    1: Jorden! MINST lika grov kabel till den som till plussen.
    2: Plussen... Är den grov nog så du inte får spänningsfall och bränner nätdelen?
    Vaddå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väll inte för att man ska titta på den?!?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Citat Ursprungligen postat av dohc16
    Ser bra ut

    Men jag har aldrig vart med om matt man bränt ett steg p.g.a att man har för kraftiga högtalare... Däremot tvärtom.. Man pajar rätt lätt en högtalare med ett för klent steg...

    Tycker du ska kolla upp:

    1: Jorden! MINST lika grov kabel till den som till plussen.
    2: Plussen... Är den grov nog så du inte får spänningsfall och bränner nätdelen?
    har du ett 5000W steg i skuffen så är det nog mer än en grov kabel som ska till för att palla med att leverera till det.

    Nu kan vi ju bara spekulera i varför det första steget pajat, men saker och ting kan ju även gå sönder av mer "naturliga orsaker".

    Driver man ett steg ner till 1Ohms belastning så krävs det ju att man har ett bra stabilt steg som verkligen orkar detta, vilket kan diskuteras på billigare modeller.
    Så lite där får man ju ta sig en funderare, kanske är bättre att köpa den lite billigare steget och inte köra ner till 1Ohm Antar att det är 2st spolar på varje som är seriekopplade för att halvera ohmtalet och sen är basarna i serie för att ytterligare halvera ohmtalet, då kanske man kan fråga sig om det inte är bättre att seriekoppla spolarna till 2Ohm och paralellkoppla högtalarna och lasta det billigare steget på 4ohm, om det nu även är så att ekonomin styr valet av steg.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Du har rätt som attans och tack för att du tog tid o svara!
    Men nu e de så att det är 2st talspolar 4ohm. men som du sa så har jag kopplat dem ner till 1 ohm.

    Nu har jag köpt/beställt ett audison för 8000kr kostade förr 15000kr..
    Är audison ett märke av den "billigare" varianten eller håller det?
    Om det nu är ett stabilt steg nere i 1ohm ( som de påstår ) då borde väl det klara det hela?

    Jag har ett Infinty kappa som driver 6x9orna och ett annat som driver fram system, samt att jag kommer ha audison steget....

    Har 2st batterier i bilen en som är Banner och en optima Yellow top.

    En el kabel kommer att dras till bagaget där optima batteriet kommer att ligga, sedan från optima batteriet till audison steget.

    Hur tjock kabel behövs från det ena batteriet till det andra?

    Hur Tjock kabel kommer att behövas för att koppla steget till optiman utan att förlora "styrka" ?

    Är det ett måste att lägga dit en starkare generator eller kommer det funka med det orginala?
    Det är en saab 9-5 sedan 2.3t 2001

    Tack!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    med de effekterna skulle jag först kolla vad du har för generator, och vid behov byta till den kraftigaste.
    kabel skulle jag iaf inte välja nått under 50mm^2 gärna mer för att verkligen säkerställa att det funkar, är ju inte så många meter så det är ju bättre att köpa lite för grov än för tunn.

    Tveksamt dock om generatorn pallar med att leverera när du har dom effekterna, det är ju mer än stereon som ska ha ström.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    18

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Att ha kanske 15-20mm² till ett batteri till i skuffen är också ett bra alternativ. Och en större generator.
    Vaddå kör försiktigt?? Gaspedalen uppfanns väll inte för att man ska titta på den?!?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    243

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Citat Ursprungligen postat av dohc16
    Att ha kanske 15-20mm² till ett batteri till i skuffen är också ett bra alternativ. Och en större generator.
    15-20mm² var väl ändå lite väl litet va?
    Minst 35mm² då får man ut väldigt mycket kraft ifrån batteriet i fram också!

    Som sagt, hellre för grov än för tunn.
    Lite jobbigt om man har dragit kabeln genom hela bilen sen upptäcker man att man skulle ha haft lite grövre ändå...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Hej,

    Gissa gjorde jag idag när jag tippade Lotto.
    Nåväl använd denna länk för att beräkna arean:
    http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

    Sätt rätt effekt/ström ifrån steget, ej någon peekeffekt.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Citat Ursprungligen postat av dohc16
    Att ha kanske 15-20mm² till ett batteri till i skuffen är också ett bra alternativ. Och en större generator.
    15-20mm² var väl ändå lite väl litet va?
    Minst 35mm² då får man ut väldigt mycket kraft ifrån batteriet i fram också!

    Som sagt, hellre för grov än för tunn.
    Lite jobbigt om man har dragit kabeln genom hela bilen sen upptäcker man att man skulle ha haft lite grövre ändå...

    Största problemet är att tex 20mm^2 kostar sådär 50-60kr/m
    50mm^2 kostar runt 140-150kr/M
    men behöver ca 5 meter
    köper man då 20mm^2 och kostaterar att denna är fel så har man alltså betalt lite styvt 300kr helt i onödan.
    20mm^2 finns inte ens i min tankevärd med dessa effekter, känns bortkastat att få förluster för en kabel man åker på att byta, vi snackar alltså om 3(!)st slutsteg, varav bara det NYA steget är tillräckligt för att säkerligen bränna upp en 20mm^2 kabel om man krämar på för länge.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Tja kollade det idag.

    hade endast 35mm
    Det är bara att byta va?


    Men undrar, om jag behåller den, dvs från ena batteriet från motorummet till det i bagaget.
    Sedan en 50mm från batteriet i bagaget till steget..
    Förlorar jag ändå eller hinner batteriet leverera?

    Var finns det att hitta större billigare generatorer eller slipper jag ?

    MvH Y

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    först coh främst kolla vilken generator du har, går att köpa en "större" på skroten för 1000-1500kr om det är så att du inte har värsta modellen, för jag skulle iaf skaffat den största org generatorn.

    Om du har 35mm^2 kabel så hade jag börjat med att använda det, bästa är ju att mäta och se om man får föluster osv om det funkar som det borde så finns det ju ingen vits att byta.

    Allt handlar ju inte om batteri heller, hoppas ju du har tex en hyfsat rejäl konding för inte ens de bästa batterierna mår bra av stora effektuttag.
    Själv har jag 21mm^2 fram till kondingarna och 35mm^2 från konding till steg.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230

    Re: Watt som Watt eller skiljer märket åt?

    Tja!

    Tack pumba.
    Men hur kollar jag vilken generator jag har och vilka passar (från vilka bilar)!?
    Jag har en saab 9-5 01:a (uttagen sent 2000) 2.3 t men det kanske inte har med saken att göra eller!?

    Jag har ett 2F räcker det eller ska jag köpa en till?
    Tänker köra som jag sa 35mm till batteriet bak sedan från batteriet till kond. 50mm och från kond till steg 50mm.

    MVH Y

Liknande ämnen

  1. Ögonbrynen hur många watt?
    Av Klister i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-14, 17:13
  2. hur många watt ger orginal stereon
    Av Agaton.sax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 19:05
  3. Hur mycket kan jag belasta elsystemet i watt?
    Av Stefan_Nhn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 23:22
  4. Risker med att ändra watt?
    Av Pelle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:54
  5. hjälp med slutstegs watt osv.
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •