Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta bakluckan - hur svår är det?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Byta bakluckan - hur svår är det?

    Hejsan!

    Titeln på tråden talar väl för sig - funderar på att byta hela bakluckan så vi får ordning på bakrutan (med fungerande värmeslingor). Har fått tag i ett i samma färg som vår bil för bra pris, men undrar som sagt hur mycket jobb det är samt hur svårt det är att få luckan 'rätt' så den öppnar och stänger som den ska?

    Ska man vara fler personer för att justera (en eller två som håller upp luckan medan en sitter och justerar/skruvar) eller hur går man tillväga?

    Tacksam för svar!
    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2

    Re: Byta bakluckan - hur svår är det?

    Är det bara värmeslingorna som är problemet ?

    I så fall kan du köpa en lagningssats för värmeslingorna.
    Jag skrev i en annan tråd häromdagen att jag lagat alla mina med lyckat resultat. Man målar helt enkelt med konduktiv färg där man ser att brotten är.
    Är nog bra mycket enklare och billigare än att byta hela luckan. Tog ca 1h för hela bakrutan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: Byta bakluckan - hur svår är det?

    Jag har testat det med skiten jag köpte hos Micro - funkade inte alls det. Kan väl bero på att det inte är små repor det gäller heller, verkar som att förra ägaren har varit lite för ivrig med lösningsmedel och stålull typ... skadorna avser flera cm på nästan alla värmeslingor. Vet inte hur det var för dig?

    Det jag köpte var silverlim eller så (syftat till att laga värmeslingor), men det var jätteseg och tjock, svårt att applicera och lossnade från rutan väldigt lätt, trots att jag rengjorde de med ren sprit 99% innan applikation.
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4

    Re: Byta bakluckan - hur svår är det?

    Ojdå, nä så långa revor hade inte jag.

    Mina var kanske 1-2mm långa som mest och då var det inga konstigheter att reparera med det medlet du har köpt.

    Låter som om ny bakruta kan vara enklaste lösningen

  5. #5

    Re: Byta bakluckan - hur svår är det?

    Hej!

    Nu har jag förvisso mekat en del genom åren, men nej det är absolut inte särskilt svårt att byta ut en baklucka. Man gör dock bäst i att vara två för att kunna ta bort luckan, och passa in den nya på ett bra sätt.

    Ta bort luckan:

    - koppla bort elanslutningarna som går in i bakluckan (vet inte hur det ser ut på 9000 men normalt sett så sitter skarvarna antingen i takdelen, eller i bakluckan och då precis där kablarna går in, eller på en del bilar får man ta bort klädseln på bakluckan och hitta skarvarna därunder

    - Lossa gasdämparna (om det är en CS modell)
    Glöm inte att stötta luckan eller ha någon som håller i.

    - Lossa bultarna som sitter i gångjärnen, lyft sedan bort luckan.

    Montering, sker i omvänd ordning, men här måste ju den nya luckan passas in också.
    -Skruva fast luckan i gångjärnen så pass hårt att luckan inte flyttar på sig i fästet av sig själv.
    - Lossa låsdelen i nederkant på luckan, den som så att säga hakar i bilen. Även den ska inte sitta "jättelöst" utan bara lossas så att den flyttas när du gör nästa steg
    - Stäng luckan försiktigt, och se hur den passar. Passar det dåligt så justera in den (kolla så att karossspringor etc är ok). På bilar utan eldrivet bakluckelås så brukar jag se till att hålla låset till luckan i öppet läget, vet inte hur man gör bäst på en 9000 tyvärr. När man håller låset i öppet läge och sänker ner luckan till där den normalt ska befinna sig när den är stängd, så justerar nämligen låset in sig. Sedan tar man bara upp luckan igen, skruvar åt låset och gångjärnen och sedan är luckan förhoppningsvis färdigljusterad.

    Lite luddigt beskrivet, men hoppas du förstod.

    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: Byta bakluckan - hur svår är det?

    Tack för svaret och beskrivningen, det får duga!

    Tror att hela bakluckan kostar runt 1500kr, ny bakruta kostar väl 4000kr utöver det eller så vad jag minns från tidigare förfrågning hos glasfirman...

    Får nog göra ett försök!
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. Snabbt svar! Byta dp 9-5
    Av mathias.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-17, 00:26
  2. Trasig slang, svår att byta frågas?
    Av AronMaiden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 16:34
  3. Byta högtalarna i bakluckan 9-3SC
    Av Henke_A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 12:13
  4. Byta styrservorör Svårt?? *FIXAD* och svar nej var lätt
    Av Gardan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •