Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    8

    Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94

    Bytte topplockspackning nyligen. När den förra packningen gick sönder så gick bilen väldigt varm pga av att olja och vattnet blandades. Så pass att motorn dog då jag var ute och körde. Bytte packningen och spolade ur kylsystemet och gjorde även ett par oljebyten för att rensa från vatten som hamnat på fel ställe. Innan packningsbytet så läckte bilen vatten från toppen i hörnet på samma sida som växellådan sitter. Det fixade packningsbytet och den drar nu inget vatten. Nu använder jag bilen och kör dagligen igen, men bilen har efter packningsbytet istället börjat att dra oerhört mycket olja, (har fyllt på 4 liter på denna vecka). Jag ser tydligt att oljan läcker från toppen, i de hörnet som sitter framifrån på motsatt sida av växellådan, dvs till vänster om grenröret. Bilen läcker så pass att ställer jag mig 15 min så är det olje fläck under bilen. dvs ohållbart. Packningsbytet gjorde jag själv, undrar nu om det kan vara så att det kan hjälpa att efterdra topplocksbultarna?( drog med momentnyckel) Eller är det antagligen så att toppen är skev och att det ända som gäller att behöva byta packningen en gång till och denna gång få toppen planad som gäller, för det är väl ganska stor chans att det är det felet? och då finns det väl inget annat att göra? Vad kan jag mer kolla, och ev återgärda? Har riktigt dåligt ekonomi just nu så verkstad för 10 k är inget altenativ.
    Finns det en chans att det är någon annan orsak till oljeläckaget?
    Vill gärna undvika att behöva plocka ner toppen om felet går att iaf tillfälligt lösas på annat sätt så jag bara kan köra ett par månader till.

    Tar tacksamt emot alla tips.
    You are like a reversed mcgyver, You can turn anything into crap.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 804

    Re: Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94

    Så du planade inte toppen efter:
    Citat Ursprungligen postat av Crave
    När den förra packningen gick sönder så gick bilen väldigt varm pga av att olja och vattnet blandades. Så pass att motorn dog då jag var ute och körde.
    ....då är det STOR risk att det är det som felar.
    Gör om gör rätt

    mvh Jonas

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 499
    Medlem#
    6973

    Re: Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94

    Tror också på att toppen slagit sig.

    En planing brukar inte kosta så mycket. De flesta mekaninska verkstäder fixar det för runt en 500-ing och uppåt.

    Alternativt så köper du en begagnad topp, t.ex här på marknadsplatsen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Läcker rejält efter topplockspackningsbyte. 9000 Cs 2,0 -94

    Har du kollat så transmissionskåpan på motorn verkligen sitter som och där den skall? Testa lite om bultar kan vara lösa osv.

    Monterade du de två M8 bultarna som skall dra ihop toppen och kåpan? De som sitter längst ut på motorns högra sida vid multiremmen. DU kan prova med att efterdra innan du monterar lös toppen, men det är mycket möjligt att du har ett snett topplock och därför så tätar det inte ordentligt.
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. Kylar vätska läcker, REJÄLT!
    Av Najjklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 18:43
  2. Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 23:09
  3. Måste bultarna bytas vid topplockspackningsbyte 9000 -94?
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •