Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Projekt billig vinterbil - SÅLD

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Projekt billig vinterbil - SÅLD

    Ja, nu är väl det här ingen tråd som kommer gå till STCS-historien, men eftersom jag nog lyckas komma med en del fix på vanliga problem så tänkte jag att jag kunde starta en även om bilderna får vänta lite.

    Hos en polare så har det stått en 9000 under säkert ett år. Bilen hade ABS-lampan lysande och en rejäl hög med 2:or hos SBP men inget direkt allvarligt. Inget kunde hänföras till rost och karossen ser oförskämt bra ut under all mossa och skit. Ingen rost överhuvudtaget i någon skärmkant!
    Bilen är en 9000CC från 1991 med 2,3-motorn. DI och LH2.4.2 med andra ord. Gamla modellens ABS har den också.

    I helgen gjorde jag slag i saken och fick bilen "transporterad" till mekgaraget ca 8km bort. Som fint är så är ABS-systemet samma som i min og så det var lätt att flytta över boxen för felkodsutläsning (eftersom det kontaktstycket saknas på 9000n) och för att kunna komma upp i de 40km/h som behövs för att nolla felkoderna.

    Redan innan hade jag lyckats få ABSen att spotta ur sig koden 1222 vilket betyder fel på ventilblocket, inget kul direkt. Koden fick jag härifrån:
    viewtopic.php?f=4&t=126200
    som förresten är en utmärkt tråd.
    Jag började med att fundera lite över en hint jag såg någon annanstans, nämligen att felkoden kunde bero på dålig jord till ventilblocket.
    Jag monterade bort batterihyllan och kunde då se att det sitter en liten "arm" från batterihyllan ner till ventilblocket och att det sitter en extra jordsladd från minuspolen på batteriet ner till blocket. Muttern på blocket satt helt löst och det var duktigt med korrosion. Jag rengjorde och skruvade åt rejält, läste ut felkoderna i og:n och körde en runda och kopplade sen in boxen igen i 9000 och läste sen ur koderna en gång till i og:n (ett jäkla flyttande blev det, ja) och då gav den bara 1243 vilket betyder att den inte har kontakt med höger bak. Det stämde, den sensorn är helt död så det blir att hitta en ny.

    I övrigt är bilen rätt tråkig i sitt utförande: vred till ventilationen, inget el nånstans, c-låset är trasigt, vänster bakdörr går inte att låsa, det saknas några inredningsdetaljer osv. Men farthållaren fungerar och det mesta verkar vara i god mekanisk form, bilen har gått nästan 24000 mil. Har haft relativt få ägare och servad på SAAB till 19000 mil!

    En rejäl städning och putsning och jag tror bilen kan vara i god form och tjäna väl i många år framöver.

    Bilder kommer... typ snart... eller nått... ska ju till Australien en vända, haha...

    Jo, just ja. Projekt billig vinterbil var det: jag får den för 1500, inklusive helt ok odubbade vinterdäck som inte ser ut att vara för gamla.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Jag skyndade mig lite och tog lite bilder idag:

    Så fint det blir efter ett år under några träd

    Hängde på turbo85-fälgarna, lyfter med en gång.

    Rostfritt!!

    Gamla fina baken

    Mögig inuti också, väldigt lite lull-lull

    150 snabba...

    Den fräcka motorrumsbelysningen med kvicksilverbrytare!

    Rostfritt här!

    Och här med!

    Jaja, så långt. Första jobbet blir att hitta ABS-sensor men under tiden kan den behöva en tvätt och puts! Lite nya nummerplåtar också tror jag, de här blekta plast-varianterna är inte vackra.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Projekt billig vinterbil

    Kul projekt!

    Menar du att du saknar den lilla sladdstumpen som sticker ut ur kabelhärvan från ABS-boxen? Min (tidiga) -91'a har den men den kanske försvann sen.

    Jag hade felkoder på mina bakgivare för länge sedan men det räckte med att skruva loss dom och rengöra dem, sedan funkade det. De var riktigt skitiga. Har du tur och lyckas få loss dom så kanske det hjälper.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Jag har fått loss den högra bak som den klagar på. Den har inga som helst värden, alltså, det är avbrott i kablen (eller inne givaren). Oavsett hur jag bänder och böjer på kabeln så lyckas jag inte få kontakt så den givaren verkar helt sunkad. Tidigare ägare påpekade också att ABS-lampan började lysa efter bromsoksbyte bak.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111

    Re: Projekt billig vinterbil

    Vad kommer hända med T-röd då?

    /Victor

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Projekt billig vinterbil

    Citat Ursprungligen postat av Victor.L
    Vad kommer hända med T-röd då?

    /Victor
    T-röd = banbil
    Vit 9000= vinterbil

    Bollman behöver förflytta sig mellan bostaden-arbetet-T-röds garage

    Du behöver inte vara orolig

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Projekt billig vinterbil

    Uuuuh, najs litet alglager på den, smälter bra in i naturen

    Skulle tippsa på lite grovrent o skurhink på den samt polering i ett par dagar så blir de ju som ny, bra grundskick för de pengarna!

    Förresten, de är coolt med vevar

    Tackar för varvräknaren och mittkonsollen som ska finna en fin plats i min vinterbil

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Projekt billig vinterbil

    Den där vore riktigt kul att tvätta och polera. Ser ut att kunna bli riktigt bra!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Det är ju otroligt tillfredsställande att ta hand om en bil vars grundskick är jäkligt bra men som är duktigt misskött.

    Såvitt jag kan se så finns det fasenimig inga dörruppslag på bilen heller 6 ägare, servad på SAAB tills 19000 mil, troligen gubbägd hela sitt liv.

    T-röd lever klart vidare, Fral har så rätt så :-)
    Visserligen har jag redan min röda 2,1a men den här var i så pass bra skick och priset var rätt så det blev liksom svårt att motstå

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 884

    Re: Projekt billig vinterbil

    Ser ut som optimalt sleeperobjekt annars ju!
    Låt mossan vara kvar.
    Och fixa 300häst under huven
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Projekt billig vinterbil

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Den där vore riktigt kul att tvätta och polera. Ser ut att kunna bli riktigt bra!
    Känns som den kan bli som ny efter en omgång med polermaskinen.

    Beträffande inredningen så måste det vara rekord i grå färg!

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Det är något fel på 'en när man direkt börjar tänka på vilket lull-lull man skall peta på den, haha.
    Få se, visst fanns det rökfärgade baklysen, eller var det bara på CD? Sen, en reflexramp måste jag ju ha, men den borde vara lite små-svår att hitta va? (hittade en på returbilen Malmö, ser lite sprucken ut dock, måste inspekteras) Turbo-vingen, den lilla plast-klumpen borde ju gå att hitta billigt (fanns 3 på returbilen Malmö som hade den, nån måste ju vara kvar). Dimljusen fram är väl av någon standard-typ eller? Jag har för mig att det stod Hella på orginalen? Fanns väl också i form av dimljus _eller_ fjärrljus? En ny mobilantenn, eller jag tror det blir en hajfena. Hålet är ju ändå där och den där krokiga saken ska ju bara bort.
    En musbio ska jag ha, måste ju vara den gamla modellen till en 91a va?

    Jahaja, så rök ytterligare en massa pengar, hahaha!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Projekt billig vinterbil

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Få se, visst fanns det rökfärgade baklysen, eller var det bara på CD?
    Bara CD, CC har bara haft en sorts bakljus.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En musbio ska jag ha, måste ju vara den gamla modellen till en 91a va?
    41 09 591 (satt 90-91) ska passa i din, möjligt att nån annan passar också men det kan krävas lite omdragning av kablarna. Det har funnits rätt många olika versioner.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Projekt billig vinterbil

    Ser ju ut att finns något vackert under all skit
    Hur länge har den stått?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Har stått ganska precis ett år på en och samma plats med träd i närheten. Jag är rätt impad att den inte börjat rosta som fasen. Jag kände att det var dags att ta tag i det NU innan den blev för sunkig.

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Få se, visst fanns det rökfärgade baklysen, eller var det bara på CD?
    Bara CD, CC har bara haft en sorts bakljus.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    En musbio ska jag ha, måste ju vara den gamla modellen till en 91a va?
    41 09 591 (satt 90-91) ska passa i din, möjligt att nån annan passar också men det kan krävas lite omdragning av kablarna. Det har funnits rätt många olika versioner.
    Okej, det här kan ju vara bra info för fler:
    Den som heter 41 09 591 är nog den som kallas DCC och har lite fler funktioner, och som satt just i 91orna (finns beskriven i bruksen).
    Idag var jag på en skrot och hittade en som såg liknande ut, men den var så murken av fukt att knapparna bara föll i bitar när man petade på dem.
    På samma skrot hittade jag en annan färddator som jag tog eftersom det var billigt (100 spänn) och den hette 41 10 607. I EPC visar det sig att om man tittar på den så hör den just till 90-93 och heter då SCC istället för DCC. Efter lite pillande (var svårt att hitta sladd nummer 2, men ingen omdragning krävdes) så kopplade jag in den i min och den funkade utmärkt!

    Om jag kan tolka EPC rätt så är det som så att den som heter DCC (Driver Co-Driver Computer) slutade tillverkas och om man ville eftermontera en färddator i sin bil så var det SCC (SAAB Car Computer) som gällde. SCC är den "vanliga", alltså som sitter i den nyare 9000, med ganska få funktioner (något mindre än SID3 i ng900 och og9-3 och 9-5).

    SCC har: Avstånd till mål (i og9-3 och 9-5 funkar den även som extra trippmätare), Medelhastighet, Hastighetsvarning, Klocka, Tid till destination (som sätts med Avstånd till mål och beräknas med medelhastigheten) samt Alarm.
    Läs mer här:
    http://www.hmsuk.com/saab/scc/

    DCC har förutom ovanstående även tid sedan start och extra trippmätare samt funktioner för att styra bensinvärmare.

    Man ser lätt skillnad på dem då SCC har likt 9-3/9-5 textsnuttar under själva siffervisningen där man ser vilken funktion som är vald, medans SCC har symboler både över och under siffervisningen som hänvisar till vald funktion.

    Den som har en fungerande DCC från en 91a och vill byta till SCC kan höra av sig

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Projekt billig vinterbil

    Jo, just ja, det har ju hänt lite mer sen sist!

    Jag har tvättat av bilen hjälpligt med avfettning och högtryck (tog ett jäkla tag!) och nu är mossan borta. Jag hittade lite rost här och där men det är verkligen inte mycket om man jämför med många andra 9000. Skärmkanterna är _helt_ rostfria. Lacken är dock otroligt matt och känns som ett sandpapper!
    Den har även fått sig en städning inuti eftersom den var lite lätt mögig

    Jag har idag med lite hjälp bytt avgassystem (heeeelt upprostat Walker-system), bromsbelägg fram (totalslut!), smörjt upp handbromsen och ställt in ljusen.
    Bilen är påställd och försäkad och har besiktningstid på måndag.
    Jag har inga vinterdäck till den än, de är beställda, så det får bli på 16" Aero som den besiktigas och jag kan hälsa att en vit 9000cc ser jäkla grym ut med de fälgarna!

    Jag har även flyttat över min SONY-stereo och baslåda och ljudet blev väldigt bra måste jag säga.

    Den har fått sig lite ny olja och ett nytt filter, nu skall jag bara köpa 4 nya tändstift också så kommer den nog gå fint.

    I stort sett all el funkar, jag har fått c-låset att funka med hjälp av lite kontaktspray i förardörren och bytt ut en hel del lampor här och där så att det inte är ett totalt mörker

    Enda smolket i bägaren är att jag hittat att en kontakt vid pedalerna till farthållaren har ett kasst fäste, men det är ju hyffsat lätt att fixa samt att växellådan har en rätt trälig utväxling och når 3000rpm redan runt 100 knyck, vilket är sämre än min og900 som iaf hinner upp till 125 innan 3000rpm infinner sig.

    Nu funderar jag bara på att koppla in shift up-lampan också, har ju vant mig vid en sån från min og! HAHA!

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092

    Re: Projekt billig vinterbil

    Ja de var ju en effektiv dag, nu borde besiktningsmännen inte ha nått att klaga på tycker man. Får hoppas att min T8;a klarar sig igenom det nålsögat med.

    Lycka till på måndag

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Projekt billig vinterbil

    Billig vinterbil.... hmmm inköpspriset var ju billigt, men är du säker på att slutänden kommer bli billig? shift up lampa... åså mer motor eftersom du är van vid kraft? Kul att köra bra bil även på vintern. Lycka till!

  20. #20
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Projekt billig vinterbil

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    jag kan hälsa att en vit 9000cc ser jäkla grym ut med de fälgarna!
    BILDER vill vi se

Liknande ämnen

  1. Svar: 169
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 09:25
  2. Svar: 139
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 15:36
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 21:25
  4. Svar: 77
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 23:46
  5. Projekt 9-5 aero vinterbil
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •