Jag tror jag har, har inte testat själv men xenonkungen har en bild på sin sida om canbus led till positionsljusen, till vänster på denna bilden http://xenonkungen.se/LED-diodlampor.jpg
Motstånd / Canbus - Borde inte ett separat motstånd fylla samma funktion
Problemet är inte belastningen (vilket går att lösa med ett motstånd) utan att en LED är blixtsnabb på att börja avge ljus vilket inte en glödlampa är.
Glödlampan hinner inte reagera och börja avge ljus på en korta strömpuls som styrdonet lägger ut.
Tror detta går att lösa med lite EOL-programmering, dock inget jag provat, nog heller inget som kommer att gå o lösa med Tech2.
Man lär så länge man lever.
Det skulle kanske fungera med att lägga en lämplig kondensator över lysdioden ?
Vad är EOL-programering?Ursprungligen postat av Hedis
Kan nada om el så jag vet inteUrsprungligen postat av Xmit
har samma problem ja med!
Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X
Har samma problem, även på dimljus. Vilket resulterar i att så fort man kör med halvljus d.v.s. efter solnedgång så blinkar dimljusen.
Körde igenom en poliskontroll för 5-10min sen på väg hem från mataffären, och tyckte polisen stod och pekade mot mitt dimljus. Som tur var jag redan i jämnhöjd med honom då...
Hedis-> Vill du pilla lite för att försöka lösa detta problemet så får du gärna höra av dig!
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Om någon har en lösning tas den tacksamt emot. Det är ju fler som stör sig.
Min bil ser ut som en jäkla blinkande julgran när jag stänger av den. Fräckt i början men störande i längden.
Ursprungligen postat av -Rickard-
håller med! kanske inte så jäkla kul om man skall ställa bilen på stan
Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X
[quote=saab_4ever]Ursprungligen postat av "-Rickard-":2l1zk67y
håller med! kanske inte så jäkla kul om man skall ställa bilen på stan[/quote:2l1zk67y]
Eller om man åker in i en polis kontroll
Jag kan försöka prova lite på min bil om jag har för mycket tid över någon dag.Ursprungligen postat av sportsedan
Hittat PID:en som skall justeras en aning iaf.
Man lär så länge man lever.
Kalas, hoppas du lyckas så får du gärna överföra det till min oxåUrsprungligen postat av Hedis
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Då var det I-landsproblemet löst.Ursprungligen postat av Hedis
Lite dribblande bland 1:or och 0:or så är numera kalltest av både parkeringsljus samt dimljus avstängt på min bil. Skall inte vara några problem att göra på någon 9-3:a mellan -03 -> dagens datum.
Det var förresten ingen PID utan en DID.
Man lär så länge man lever.
hur gjorde du?
Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X
Ändrade lite parametersättning i UEC (elcentralen i motorutrymmet) efter eget tycke o smak.
Man lär så länge man lever.
Vet inte vad du hade för verktyg Hedis, men jag kan väl tillägga att detta inte kan göras av vem som helst. Man måste via diagnosuttaget ändra i elcentralen och det kräver viss information och kunskap.
/Henrik
Skrev jag någonsin något annat?Ursprungligen postat av henrikg
Jag använde ett CAN-interface från Kvaser tillsammans med åtskilliga timmars kunskap om ISO15765 samt GMLAN.
Man lär så länge man lever.
Nej då, ville bara poängtera att även om du fixat det, så är det inte så lätt att vem som helst kan gå ut och göra det på sin bil.Ursprungligen postat av Hedis
/Henrik