Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bankörning & försäkring, vad gäller egentligen ?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Bankörning & försäkring, vad gäller egentligen ?

    Sommaren närmar sig snabbt och jag tycker det finns en del frågetecken kring detta med försäkringar på våra banträffar.

    Önskar klara besked på vad som gäller.

    Vilka försäkringar har STCS ?
    Gäller några normala bilförsäkringar ?
    Finns det någon försäkring som man som medlem/deltagare/bilägare kan teckna ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Angående dina frågor nr 2 och 3 så är det nog bara att fråga ditt försäkringsbolag. Och fråga på rätt sätt, det är stor skillnad på hur de ser på "sladda runt på en bana" och "medverka i förarutveckling på motorbana".

    Dock börjar flertalet f-bolag (If, Länsförsäkringar, etc) att skriva in klausuler om att försäkringen inte gäller vid körning på inhängnad motorbana.

    Kika gärna in på svenska BMW Sport Club's hemsida, de kikade seriöst på denna fråa från ett juridiskt perspektiv förra våren. Resultatet: De stoppade sin Knutstorp träff för vanliga bilar. Direktlänk:
    http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm

    Mvh
    Mangan
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Brastad
    Inlägg
    1 314
    vissa försbolag har väl så man kan teckna en försäkring om du ska köra på bana en vis dag?

    eller har jag fel?
    Never Underestimate The Power Of GasGas

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Magnus K

    Kika gärna in på svenska BMW Sport Club's hemsida, de kikade seriöst på denna fråa från ett juridiskt perspektiv förra våren. Resultatet: De stoppade sin Knutstorp träff för vanliga bilar. Direktlänk:
    http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm

    Mvh
    Mangan
    Det är just med detta i åtanke som jag undrar vad STCS kommit fram för sina banträffar.

    Har man kommit fram till vad som gäller eller är det "huvudet i sanden" från STCS sida?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Detta är mycket viktigat att klubben kollar.

    Någon som kollat om något försäkringsbolag godkänner skador vid bankörning? Eller om man kan teckna en extra försäkring för detta?
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Häggenås/Östersund
    Inlägg
    440

    bankörning & försäkring,

    Det har nog aldrig funnits någon vanlig försäkring som täcker det som kallas för tävling eller träning inför tävling om man kan nog vara ganska säker på att inget försäkringsbolag betalar nåt dom inte behöver, det brukar stå i försäkringsvillkoren att biltävlingar och det som kan liknas med tävlingar inte täcks av försäkringen.
    Kolla http://www.saab92h.se
    9-5 kombi Biopower -07, Saab TT -63.
    Har massor av nya delar på hyllan. Jämtland

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Räknas körningarna på bana dock som utbildning så är det ok men det får inte förekomma tidstagning. Så alla skador som sker på 201m räknas bort direkt...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    verkar som dom som har hand om bankörning undviker att svara i den här tråden. man vill ju gärna veta vad som gäller.
    Sunshine

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Hmm.. fast å andra sidan: Det känns ungefär som att trimma sin 150-hästare till 300 hk, och sedan bli förvånad om F-bolag vägrar pynta vid eventuell olycka.

    Ekvationen tävlingskörning på avlyst bana men ändå fulla försäkringar går inte ihop. Vill man ha kvar kakan får man inte äta den. Antingen rufs i håret eller hjälm på huvet. Pizza eller magrutor, det är sällan man får både ock.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175
    Jag har kollat med både SAAB-försäkringar, Trygg Hansa och Länsförsäkringar, enligt dem var det glasklart: ingen ersättning vid ev skador i samband med våra bankörningar... Det skall finnas ett tillägg sedan något år eller så som stoppar ersättning om något skulle gå snett. Om klubben kunde hitta på en lösning vore det välkommet, men jag tror det blir lurigt att få till en.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Våra körningar måste klassas som utbildning. Att vi kör runt banan i utbildningssyfte. då e det löst.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #12
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Våra körningar måste klassas som utbildning. Att vi kör runt banan i utbildningssyfte. då e det löst.
    Jag har kollat med TryggHansa som jag fn har och de medger inga undantag. Spelar ingen roll om vi kallar det för utbildning, träning eller tävling. All verksamhet på tävlingsbana är utanför försäkringens omfattning. De medger heller inga undantag och tecknar heller inga tillägg som täcker vår banträffar. Thats it!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    [quote=Roger #2378]
    Citat Ursprungligen postat av "9-3 Mike":enk56fdn
    Våra körningar måste klassas som utbildning. Att vi kör runt banan i utbildningssyfte. då e det löst.
    Jag har kollat med TryggHansa som jag fn har och de medger inga undantag. Spelar ingen roll om vi kallar det för utbildning, träning eller tävling. All verksamhet på tävlingsbana är utanför försäkringens omfattning. De medger heller inga undantag och tecknar heller inga tillägg som täcker vår banträffar. Thats it! [/quote:enk56fdn]

    Alltså gäller ingen del av försäkringen, dvs varken trafikförsäkring eller vagnsskadeförsäkring ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    [quote=Urban 1041][quote="Roger #2378":ixbo7273]
    Citat Ursprungligen postat av "9-3 Mike":ixbo7273
    Våra körningar måste klassas som utbildning. Att vi kör runt banan i utbildningssyfte. då e det löst.
    Jag har kollat med TryggHansa som jag fn har och de medger inga undantag. Spelar ingen roll om vi kallar det för utbildning, träning eller tävling. All verksamhet på tävlingsbana är utanför försäkringens omfattning. De medger heller inga undantag och tecknar heller inga tillägg som täcker vår banträffar. Thats it! [/quote:ixbo7273]

    Alltså gäller ingen del av försäkringen, dvs varken trafikförsäkring eller vagnsskadeförsäkring ?[/quote:ixbo7273]

    Korrekt! Jag tror inte ens stöld- eller branddelen gäller på banområdet.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    [quote=Roger #2378][quote="Urban 1041":jo5rb4h3]
    Citat Ursprungligen postat av "Roger #2378":jo5rb4h3

    Jag har kollat med TryggHansa som jag fn har och de medger inga undantag. Spelar ingen roll om vi kallar det för utbildning, träning eller tävling. All verksamhet på tävlingsbana är utanför försäkringens omfattning. De medger heller inga undantag och tecknar heller inga tillägg som täcker vår banträffar. Thats it!
    Alltså gäller ingen del av försäkringen, dvs varken trafikförsäkring eller vagnsskadeförsäkring ?[/quote:jo5rb4h3]

    Korrekt! Jag tror inte ens stöld- eller branddelen gäller på banområdet.[/quote:jo5rb4h3]

    OK
    Det innebär då i praktiken att inga försäkringar täcker varken skador på min egen bil eller någon annans bil och inte heller på annan "egendom"...

    Kan bli en ganska dyr historia mao om olyckan är framme

    Man kan ju även fundera över om det gäller några försäkringar för ev personskador, framtida men, invaliditetsersättningar mm om det skulle gå riktigt illa....

    Med detta som bakgrund är jag ytterst tveksam till bankörning för min egen del.... Spontant vet jag inte riktigt vad som skulle få mig att våga mig ut på banan med vetskapen om att INGA försäkringar gäller.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Sen är det ju även så att även om man lyckas hitta en försäkring som täcker bankörningen så kanske du blir påkörd av en bil som inte har täckning för detta i sin försäkring. Kan bli rätt jobbiga scenarion...
    Inte konstigt att klubben friskriver sig från allt ansvar.

    Vet nån var man kan teckna en tillfällig försäkring som täcker bankörning?
    Ni som sysslar med motorsport borde veta!?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Fick tips om att Länsförsäkringar, som jag har, försäkrar.
    Ringde idag och kolla.
    Och jojomensan! Om det inte är tävling eller tidtagning utan tränkng för ökad säkerhet, så är både jag och bilen fullt försäkrad.
    Behövdes ingen extra försäkring heller
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  18. #18
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Vet du om man kan teckna en tillfällig försäkring? Jag har ju inte LF utan Trygg Hansa.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vet du om man kan teckna en tillfällig försäkring? Jag har ju inte LF utan Trygg Hansa.
    Tror inte det... Men det är ju bara att ringa och kolla.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Fick tips om att Länsförsäkringar, som jag har, försäkrar.
    Ringde idag och kolla.
    Och jojomensan! Om det inte är tävling eller tidtagning utan tränkng för ökad säkerhet, så är både jag och bilen fullt försäkrad.
    Behövdes ingen extra försäkring heller
    Men du kan även räkna med att försäkringsbolaget gör en större utredning ifall du brakar av banan eller kör på någon annan på knutstorp.
    Och kommer att ha mycket lätt att neka dig ersättning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Vad gäller vid bankörning med stcs?
    Av M.Persson86 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 17:38
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 23:28
  3. När får man billigare försäkring egentligen???
    Av Daniel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •