Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Bankörning & försäkring, vad gäller egentligen ?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Fick tips om att Länsförsäkringar, som jag har, försäkrar.
    Ringde idag och kolla.
    Och jojomensan! Om det inte är tävling eller tidtagning utan tränkng för ökad säkerhet, så är både jag och bilen fullt försäkrad.
    Behövdes ingen extra försäkring heller
    Men du kan även räkna med att försäkringsbolaget gör en större utredning ifall du brakar av banan eller kör på någon annan på knutstorp.
    Och kommer att ha mycket lätt att neka dig ersättning.
    Påpekade detta för min försäkringsgubbe, att hur låter det om det skulle hända något..
    Han skulle skicka ett papper på att jag och bilen är fullförsäkrade på banan. Nog skönt att ha om olyckan skulle vara framme.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  2. #22
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378
    Jag har nu haft ett låååångt samtal med Länsförsäkringar i det här ämnet och deras regler är lite snällare än t.ex Trygg Hansas. Länsförsäkringar har följande undantag. Vagnskadedelen gäller om körning på bana inte sker i tävlingsliknande former (Stripkörning med tidtagning lär hamna under den här paragrafen) eller vid hastighetskörning (bankörningen är i riskzonen vid en utredning).

    Det som drabbas är alltså vagnskadedelen i försäkringen. Har man halvförsäkring spelar detta alltså ingen roll. Trafikdelen gäller alltid och kan inte under några omständigheter förhandlas bort av bolagen. Vad som gäller för skada på egen person är jag fortfarande lite osäker på.

    De tecknar på inga villkor tillfälliga försäkringar utan man får byta bolag helt och hållet.

    Damen på LF sa däremot att bilklubbar (som vår) kan ha egna avtal som gäller alla medlemmar. Styrelsen i STCS kan m.a.o teckna avtal med lämpligt bolag om att alla medlemmar har full skadeskydd vid banträffarna! Jag skulle med nöje betala ett par hundra extra i medlemsavgift om jag fick ett sånt skydd!

    Dags för en motion till nästa årsmöte alltså!

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Det verkar ju toppenbra med LF

    Synd bara att de har så attans höga premier
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det verkar ju toppenbra med LF

    Synd bara att de har så attans höga premier
    Lite högre kanske, men det är nog rätt ok om olyckan är framme vid banåkning. Iaf för min del.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det verkar ju toppenbra med LF

    Synd bara att de har så attans höga premier
    Lite högre kanske, men det är nog rätt ok om olyckan är framme vid banåkning. Iaf för min del.
    Najs. Jag kör LF eftersom de är de enda som inte diskriminerar importbilar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #26
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det verkar ju toppenbra med LF

    Synd bara att de har så attans höga premier
    Toppenbra? Vid en olycka så kommer de knappast bara bocka och betala. Det blir en utredning och om de anser att man kört vad de kallar hastighetskörning som vi ju gör både när vi kör runt banan och när vi kör 201m så blir det inga pengar. Familjekörningen verkar däremot vara ok.

    Ett problem till är om årsförfallodagen redan passerats i år eller om den kommer i slutet av året. Då sitter man fast med sitt gamla bolag.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236
    Jag gjorde en snabbkoll på premien på min 9k Aero hos LF. Fattades några kronor på 8000kr/år. Betalar i år strax över 5000 hos TH, men det är snart dags att förnya så den kanske har gått upp även hos TH

    Hursom känns det som LF ligger nästan lika fel som Saabia i premie på den bilen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Ja gott folk, det är en himla djungel när det gäller bankörning o försäkringar. Jag har varit i kontakt med generalsekretare Lars Edwall på SBF samt Kurre Jönsson o även ordförande i SBF Uppland Danne Pettersson m. fl.
    Man måste ha en s.k. Motortävlingsförsäkring o såna är inte lätta att hitta för enskilda.
    När man ingår i SBF är man försäkrad vid sådana arrangemang men inte annars.
    Vi har ju i fyra år kört med endast den lapp som säger att man själv kör på egen risk o det är ingen försäkring om något skulle hända enl. SBF.
    Det är därför vi i år håller på o krånglar för att vi ska få till en försäkring inför våra banträffar även om det inte är tävlingar.
    Det som återstår i vårt fall (Stockholms regionen) är att en klubb som ingår t.ex. i Lunda-alliansen o är med i SBF kan arrangera till oss men då krävs att man löser tillf. licenser för den dagen för de som ska testa bilen, samt att man meddelar polisen o att man måste ha med en från den klubben som innehar tävlingslicens B som måste medverka.
    Vi får väl se hur det går med allt detta.
    De håller även på att ändra lagar så det är inte helt lätt i dagens läge.
    Ev. kan en banhyrare försöka få till ett "paket" där allt sådant ska ingå som försäkringar, banhyra, folk, mm.
    Mvh Eva

  9. #29
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 685
    Medlem#
    2378
    Som jag skrev härovan så sa man på LF (igår) att klubben (STCS) kan teckna ett avtal med lämpligt bolag om en försäkring som gäller alla som kör på bana under tävlingsliknande former. Det skulle inte behövas medlemskap i SBF eller att nån har tävlingslicens. Jag har bett vår ordförande att ta upp ämnet till diskussion i styrelsen. Jag har också erbjudit mig att hjälpa till med att t.ex förhandla fram ett lämpligt avtal med det bolag klubben väljer.

    Som det är nu så har var och en som kör på bana inget försäkringsskydd för den egna bilen vid skada på den. Trafikförsäkringen gäller däremot så skadar man en annan bil så gäller försäkringen. Vad som gäller om någon människa skadas vet jag i nuläget inte.

  10. #30
    Den som blir ytterst ansvarig i en sådan fråga är den som skrivit på pappret om banhyran.
    Mvh Eva

  11. #31
    Lite fakta i ämnet:

    Lagen som reglerar ansvaret vid arrangemang på inhängnat tävlingsområde (tex banträff på kinnekulle) är indisputiv (ursäkta stavningen) vilket betyder att man som arrangör INTE kan ifrånskriva sig ansvaret. Lagen säger på ren svenska att man som arrangör är ansvarig och man kan inte frånskriva sig ansvaret.

    Alla områden som inte ses som allmän väg, tex en racingbana, så är försäkringsbolagen helt ansvarsfria.

    Viktigt att poängtera är att det är en separat lag som reglerar allt kring inhängnade tävlingsområden. Och om man kör "förarträning" eller ren tävling kvittar då området är just inhängnat tävlingsområde. För er som vill läsa själva så heter lagen (1976:357) Motortävlingsförsäkring och den har funnits i sin nuvarande form sedan 1976.

    Om man väljer att köra enligt SBF:s reglemente och STCS:s som förening väljer att gå med i SBF så är arrangören (klubben) försäkrad via medlemskapet i SBF, förarna i bilarna via sina licenser (tex endagars 50:- ers licens) och tredjepart (tex flaggvakt och åskådare) också via medlemskapet i SBF. Däremot kommer själva fordonen vara ofärsäkrade om inte era försäkringsbolag går med på att ersätta er vid eventuell skada frivilligt. Brukar vara reglerat i entusiastförsäkringsvilkor att man får testköra på bana men inte ens alla dessa har detta.

    Skriver sällan här så synpunkter mailas till jonas@opelsportclub.com

    Mer info finns på http://www.bmwsc.com/files/bmwsc_policy_gatbilar.pdf
    ------------------
    Träffansv / Vice Ordf OSC
    Jonas Jonsson

Liknande ämnen

  1. Vad gäller vid bankörning med stcs?
    Av M.Persson86 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 17:38
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 23:28
  3. När får man billigare försäkring egentligen???
    Av Daniel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-02, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •