Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Läget efter 3 år med 9-3 SC. 2020 = 15 år

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Läget efter 3 år med 9-3 SC. 2020 = 15 år

    Det var väl inte så stora fel på den V70 vi hade. Den var två år och hade inte så många mil på mätaren men vi skulle ha en automatare igen. Vi hade manuellt växlad bil för att ungarna skulle övningsköra.
    Volvohandlaren gav mycket dåligt bud för en ny V70 så det var uteslutet att köra Volvo igen.

    Vi hade sett 9-3 SC på Saabfestivalen och tyckte den var läcker. Bland SAAB handlarna var det ganska blandat engagemang men vi träffade i alla fall en på annan ort som var seriös och vi fick till en acceptabel affär.

    Det blev en Linear 1,8t aut där säljaren och hustrun kom överens om att Smokey Beige var rätt färg och visst hade de rätt. Tycker fortfarande att det är en kanonfärg som är lika rolig varje gång att tvätta.
    Jag var intresserad av dieseln men eftersom det var mycket snack men inga konkreta beslut bland politikerna valde vi bensin. 150 hk eller 175 hk tyckte jag inte kändes så stor skillnad på, 150 hk med lågtryck och aut var ljusår rappare än V70'an.
    I övrigt blev det lite kryss i listan med xenon, backvarnare, drag, +ljud och som de flesta andra valde vi också pro-performance paketet. En ganska vanlig standardbil men en mycket bra kombination. Ljuset är kanon och backvarnaren har säkert betalat sig. Sen valde vi till service- och reparationsgarantin för vi var inte helt säkra på kvaliten, vi hade hört om både tändkassetter och oilsludge och tveksam goodwill.

    Vi fick bilen i slutet av nov. -05 och det var speciellt att ha den nya SC'n och se folks reaktioner. Många kom fram och pratade och tyckte bilen var snygg, när man parkerade utanför exvis affären smög folk omkring och kollade lite halvt i smyg. Det var mycket sånt och jag var förvånad över den enorma uppmärksamhet bilen väckte.
    Nu har vi i alla fall kört 3 år och 3600 mil och inte haft ett enda fel, inte haft några bekymmer och har inte nåt kvalitetsproblem att klaga på. Vi har fått en bil som är perfekt ihopskruvad med noll fel och noll problem, precis som det borde vara.

    Bilen är helskön att köra, jämför jag bränsleförbrukning med vår förra V70 manuell går 9-3'an snålare med aut, och den är framförallt snabbare iväg vid start. Storleken på bil passar våra behov och den stora bakluckan gör det enkelt att utnyttja den.

    Om jag ska ta upp nåt jag inte gillar fullt ut så är det mängden knappar för luft och ventilation, det är som en gammal Facit skrivmaskin. Att knappa av stolsvärmen eller bakrutan under körning är ingen lek och tar uppmärksamhet från vägen. Det är ju tack och lov ändrat from M08. Sen förstår jag inte varför utetempen slocknar vid Night Panel. Vid mörkerkörning i väder runt 0'an är koll på utetemp viktigt. Just den kombinationen av väder och mörker är vanlig vissa tider av året.

    Om det fanns nån anledning byta bil skulle en motsvarande fast diesel vara intressant men vi kör vidare med den här. Jag som brukar tröttna på en bil efter 6 månader och efter två-tre år är det byte. Antingen är jag sjuk eller så är det en sällsynt kul bil.
    Funderar istället seriöst på 18" skovelfälgar, sänkning, twin utblås och kanske chipning (om det inte påverkar servicegarantin).

    Helt klart är vi nöjda med 9-3 SC och kan bara rekommendera modellen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av benny900 den 2020-11-25 klockan 16:46.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    113

    Re: Läget efter 3 år med 9-3 SC

    Tror att tempen visas i SIDen vid night panel om det blir temp växling. Har för mig att det ligger mellen +6 -+3 grader
    SAAB 9-5 AERO SC -04

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Läget efter 3 år med 9-3 SC

    Det är bara att gratulera och det är skönt att höra någon som är nöjd som omväxling. På ett märkesforum kommer ofta brister fram, och man glömmer den positiva kritiken..... Så det var en lättsam trevligt novell att läsa på söndagsmorgonen.

    Precis som ovanstående sa så tror jag att tempsensorn varnar "när det behövs". Tyvärr har jag ingen koll på riktigt när det är.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Läget efter 3 år med 9-3 SC, nu 8 år!

    Lyfter min gamla tråd. Nu har det gått 8 år och 9000 mil, bilen besiktigad idag utan fel som vanligt. Är fortfarande lika nöjd med bilen som när vi hämtade ut den. Bekymmersfri i allra högsta grad och fortfarande lika kul att köra.

    Vi har servat den enl programmet och den har inte bjudit på några överraskningar. Vi har råkat ut för standardfelen som CIM fel på färddatorn (fick den utbytt som goodwill för en felaktigt utförd service på en annan av våra bilar) och brott på fjädrarna fram. Givetvis är övre bromsljuset bak sprucket runt spolningen och krackelering på backspegelfästena börjar kunna anas.
    Ett kort tag fungerade inte höjdregleringen på ena xenonstrålkastaren men det hoppade igång igen av sig självt.
    Inget annat har än så länge behövt bytas eller repareras.

    Nu står den mest i varmgarage långa perioder och vi har inget direkt behov av den men där får den stå tills vidare. Värdet på bilen är förmodligen så lågt att den kan lika gärna stå där tills jag behöver den.

    försökte få in en bild men det blir bara en länk som jag hoppas fungerar. Combin skyms av cabben men det var ju sommar och då blir det så
    http://imageshack.com/a/img15/772/5f5b.jpg

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    54

    Re: Läget efter 3 år med 9-3 SC. Nu 8 år!

    Grym bil!
    Men steg 1 är nästan ett måste i mina ögon.

    70 extra hästar för runt 5500 kr... Det är inga pengar det inte!
    Samma motor i 1.8T som i 2.0. Bara nerspecad i programvaran
    Saab 9-3 Turbo X -08

  6. #6
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    9 år med en 9-3 SC

    Jag fortsätter väl med tråden så länge jag har bilen kvar och det verkar bli länge. Nu är det 9 år sen vi köpte den och senaste året har den rullat 400 mil så nu står det 9.400 mil på mätaren. Fortfarande är det en i stort sett felfri bil, det som hänt har jag nämnt tidigare i tråden och det är inte mycket. Det här året har fönsterhissen på förardörren slutat fungera men jag vet inte vad det beror på. Får väl kolla det nu i vinter. Originalbatteriet är fortfarande fräsch och visar inga tendenser på att ge upp. Överhuvud taget är bilen helfräsch och med den lilla mängd fel vi haft så är jag fortfarande helnöjd med bilen. Därför har vi den kvar fast den knappt används.

    Original sommardäcken är lagliga men inte mer. De sitter på bruks og9-3'an. Tycker de här fälgarna är snyggast av alla SAAB fälgar även om de inte stämmer med bilens ålder. Kolla vilket effekt det blir av ekrarna när bilen rullar, det finns ingen annan fälg som ger samma intryck av rörelse. Men man måste ha spacers för att kompensera ET.
    Färgen smokey beige gillar jag fortfarande helskarpt. Snyggaste färgen enligt mig. Och fortfarande lika kul att tvätta.





    I somras fick den sig en vitaminkur för jag ville känna hur det kändes. Så superbra det blev!



    Nu är bilen nybesiktigad med blank papper och avställd i ett varmgarage över vintern. Kanske den kommer ut till våren eller får stå kvar tills vidare. Nån ny finns ju inte att köpa så det är bara att behålla.

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Kul med uppdateringarna och att du är nöjd med bilen!
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    En uppdatering igen. Nu har vi haft bilen i 12,5 år och det är och kommer förbli personligt rekord. Nybesiktad idag vid strax över 11.000 mil. Fullservad och skött och inga problem. Fönsterhissen i förardörren jag skrev om tidigare är fortfarande ur funktion förutom en gång om året då den hoppar igång (jag kan roa mig med att pilla på knappen när jag kör för jag vet den inte fungerar och blir lika förvånad varje år den funkar). Jag ska laga det när jag har verkligt behov av att ha ner fönstret. Nu har ryggstödsinställningen lagt av men det är bra inställt för mig så jag har inget behov av det heller. Men det ska lagas en dag.
    Bakre bromsljuset är utbytt mot ett nytt utan sprickor. Tendensen till ärg på backspeglarna har tagit det lugnt och det ser fortfarande fräscht ut. I övrigt är bilen helt som när den kom från fabrik och det är fortfarande originalbatteriet som sitter i.

    Bilen går förbaskat bra, med steg 1 är det bra tryck i den, ingen rost finns nånstans och den smokey beiga färgen är fortfarande blank och jag gillar färgen. Jag gillar hela bilen.

    8 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Superhärlig läsning Jag kan bara hålla med om att bilen så otroligt stabil. Satt precis i tankarna på att starta en sån där onödig tråd om hur länge grejerna håller på en Saab. Min Laserröda -08 har gått 31 100 mil. Vad jag vet så är allt fortfarande original förutom batteriet, fjädrar fram och bak, hjullager runtom, bromsskivor/belägg, batteriet och kondensorn. Så klart vill man byta ut vissa grejer för att fräscha till och hålla den i ett fint skick, men rent maskinellt så känns den fräsch fortfarande.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Dagens bästa läsning.
    Ovanligt med så vanliga och problemfria bilar bland alla märkliga fel folk rapporterar om. Ser redan fram emot 15års-rapporten!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sonefors93sc Visa inlägg
    Min Laserröda -08 har gått 31 100 mil. Vad jag vet så är allt fortfarande original förutom batteriet, fjädrar fram och bak, hjullager runtom, bromsskivor/belägg, batteriet och kondensorn.
    En sak som du i så fall bör göra är att planera in ett preventivt byte av bensinpumpen, bensinpumpen har varit orsaken till majoriteten av de fall då våra bilar har tvärstannat... Numera har vi en policy att byta dessa preventivt med 25k mil intervall, de börjar närma sig utslitna då.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    verkar som den genomsnittliga livslängden på NG 9-3 åtminstone med bensinfyran är kortare än så Men det är väl också ett av de få typfelen som finns förutom packboxen till styrservopumpen och fjädrarna
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  13. #13
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Dagens bästa läsning.
    Ovanligt med så vanliga och problemfria bilar bland alla märkliga fel folk rapporterar om. Ser redan fram emot 15års-rapporten!
    Ok Mr.O, då är det dags för 15-års rapporten. Reggad 25 nov 2005 och det är på dagen 15 år sen. 14500 mil, fortfarande utan några allvarliga fel. Den fönsterhiss som varit trasig sen 2014 har jag inte haft behov av ännu så det felet kvarstår. Nu har den precis fått lite kärlek som bland annat innehöll sköljning/byte av aut låde olja, kylarvatten, ny packbox på vevaxeln.
    Även om den växlade mycket bra så blev det ännu bättre nu, som en helt ny låda. Jag har gjort samma sak med cabben och kan bara rekommendera det. Kylarvatten byttes på samma gång med samma metod att koppla in sig på systemet och skölja ur tills det är rent. Packboxen läckte en liten aning och jag gillar inte läckage på en motor.

    Efter alla år så är det fortfarande en bil jag gillar och den är riktigt skön att köra. Fin i lacken och utan rost. Hel i inredningen. Återstår att se om den blir kvar hos oss eller om nån i de yngre generationerna tar över den. Alla gillar den



Liknande ämnen

  1. 9-5-07 automatlåda+M-läget?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 09:27
  2. P-läget i automatlåda
    Av Tomace i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 18:35
  3. Ni som jobbar på SAAB; Hur är läget?
    Av JAM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •