Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/520 ... bilar-2025

    Är det ens möjligt att genomföra? "Bara" 16år kvar.
    Eller är tanken att driva skatten så högt att ingen har råd att köra på bensin?

    Olofsson, Carlgren och Wetterstrand är de tre personer i politiken som jag verkligen avskyr.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Haha tar inte det på allvar för fem öre.
    För den svenska politiken är ett rent skämt.
    Om vi nu leker med tanken att inga bensinbilar får säljas efter år 2025 i sverige, hur skulle sveriges ekonomi se ut då? Alla bensinmackar, alla bilföretag etc.

    Skulle hela bilindustrin behöva anpassa sig på 16år så skulle det gå åt pipan ekonomiskt, arbetslösheten kommer öka etc.

    Sen kanske inte folk vill åka sprit bilar, vi i sverige är fortfarande ganska fega när det gäller att säga till på skarpen. Men ta tyskland, frankrike & spanien. Där vet dem hur man säger till, de slutar köra lastbil, de blockerar vägar etc!
    Saablös dåre

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    "Olofsson, Carlgren och Wetterstrand är de tre personer i politiken som jag verkligen avskyr."

    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    nu är jag inte för detta direkt.
    men på 16 år hinner det ju faktiskt hända ganska mycket, hade väl varit bra ur flera perspektiv om detta verkligen lyckades, etanolen kom ju faktiskt ganska fort.

    Tror nog på sikt att detta kan gynna industrin om nya bilar och tekniker behövs tas fram.

    Känns nästan lite som debatten av olaglig nerladdning där musikindustrin slåss med näbbar och klor för att hålla kvar vid sin gamla teknik när nya grejer finns runt hörnet.
    Utveckling kallas det visst,,,

    Förbud är kanske att ta i men att ha detta som ett mål, ja varför inte?
    förr eller senare måste ju någon form av ny teknik fram hur vi än vänder på det, varför inte jobba på det redan nu.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Om vi nu leker med tanken att inga bensinbilar får säljas efter år 2025 i sverige, hur skulle sveriges ekonomi se ut då? Alla bensinmackar, alla bilföretag etc.

    Skulle hela bilindustrin behöva anpassa sig på 16år så skulle det gå åt pipan ekonomiskt, arbetslösheten kommer öka etc.
    Tvärtemot dig så ser jag det som fullt möjligt att genomföra ett förbud av att sälja nya bensinbilar, alternativen finns ju redan. Förstår faktiskt inte riktigt problemet.

    Däremot hoppas jag ju att våra veteranbilar får fortsätta att tanka bensin.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    nu är jag inte för detta direkt.
    men på 16 år hinner det ju faktiskt hända ganska mycket, hade väl varit bra ur flera perspektiv om detta verkligen lyckades, etanolen kom ju faktiskt ganska fort.
    Jag säger inte emot dig. Är bara nyfiken på _hur_ de ska lösa det.
    På 16år händer det inte mycket inom politiken, där står de fan o trampar på ett löpband...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Om vi nu leker med tanken att inga bensinbilar får säljas efter år 2025 i sverige, hur skulle sveriges ekonomi se ut då? Alla bensinmackar, alla bilföretag etc.

    Skulle hela bilindustrin behöva anpassa sig på 16år så skulle det gå åt pipan ekonomiskt, arbetslösheten kommer öka etc.
    Tvärtemot dig så ser jag det som fullt möjligt att genomföra ett förbud av att sälja nya bensinbilar, alternativen finns ju redan. Förstår faktiskt inte riktigt problemet.

    Däremot hoppas jag ju att våra veteranbilar får fortsätta att tanka bensin.

    Mvh Henke
    Du förstår inte problemet?
    Säg det till en ensamstående mamma som tvingas köra sitt/sina barn till fotbollsträningen i sin lilla Mazda 323. (0.6l/mil)
    Hon ska alltså tvingas köpa en "miljö"bil för flera hundratusen för att behaga svenska staten.

    Orimligt!
    Även om 16år kommer vi ha fattiga människor som inte har råd med det senaste. Troligtvis, som det ser ut idag, kommer vi ha ännu fler fattiga.
    Miljöbil my ass.

    Sverige gör mycket för miljön. Mer än nödvändigt faktiskt, om vi ska se det från ett rättvist perspektiv.
    Jag personligen bor i villa och tvingas källsortera(fyfan!).

    Vad gör USA? Kina?
    haha, vi kan fan inte ta ansvar även å deras vägnar.
    Det får fan finnas nån måtta. Dags att ställa lite krav på USA/Kina.
    Detta handlar ju bara om att få "poäng" hos EU.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    men så illa blir det väl ändå inte, finns ju redan beg "miljöbilar" nu att köpa, om 16 år måste ju utbudet av dessa beg miljöbilar vara väldigt stort.
    en mazda 323 är nog sedan länge skrotad om 16 år...

    Troligen blir ju inte en beg miljöbil dyrare än en beg bensinbil om 16 år så där ser jag inga problem.

    Största problemet med ett sånt här utspel är ju att om det berör 9 miljoner människor så ger det ju absolut nada, har svårt att tro att något bilmärke är direkt intresserade av att ta fram miljöbilar för just 1 land, skulle däremot hela EU gå ut med nått sånt här så blir det kanske mer fart på det hela.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Det som irriterar mig är att ingen verkar lägga någon vikt vid bilarnas storlek. Vi ska alla åka mindre bilar. Resultatet blir följande scenario:
    Familjen består av två vuxna och tre barn och åker idag 9-5. Vi tycker inte vi får plats i en mindre bil. 9-3 är på gränsen men t.ex. BMW 118d är helt enkelt för liten. Om man nu ska straffskatta bort stora bilar blir vi väl tvungna att "följa strömmen". Jag kommer då fram till att vi får investera i två, mindre bilar.
    Vi får åka i karavan när vi ska resa allihop men åtnjuter skatterabatter i stor utsträckning. Sambon som idag åker buss till jobbet kommer antagligen sluta med det eftersom hon får en egen bil. Vi byter alltså en stor bil (0,9l/mil) mot två små (0,45l/mil) samt ökar vår totala körsträcka. Är det så dom menar att man ska göra?
    Jag tycker större bilar skulle få dra mer bränsle med argumentet att de faktiskt utför ett större arbete.
    Fredrik J

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Jag fattade det hela som att bensinbilar eller jag antar alla bilar som går på fossilt bränsle skulle förbjudas. Alltså inte bara nya bilar, det skulle ju i så fall innebära att om förslaget skulle gå igenom så skulle traditionella fordon snart börja bli näst intill värdelösa på beg marknaden. 16år är ju trotts allt inte så långt fram i tiden. Förslaget låter så flummigt att man skulle nästan kunna tro att det kommer från någon av miljöpartiets egna kongresser...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Hela idéen är ju bra med ett mål om att vi inte ska sälja fordon som drivs av fossilt bränsle, men det kanske är en felfokusering att börja prata om förbud.
    Om staten istället satsade på att gynna privatpersoner och företag som vill satsa på ny teknologi och miljövänligare alternativ så skulle de förhoppningsvis lyckas vända den allmänna synen på lång sikt och allt fler skulle vara villiga att ändra sina vanor om de kan se att de kan dra nytta eller göra någon vinst på det.

    Utanför detta resonemnag så är jag fundersam på varför svenskar alltid köper bil utifrån deras maxbehov, medan ex. danskar ofta har betydligt mindre bilar och använder takbox och en liten släpkärra när de behöver ha med sig mycket.
    Det skulle inte förvåna mig om det privatekonomiskt är bättre att ha en liten bil i familjen och att man hyr en stor bil den där veckan man ska på skidsemester.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Hela idéen är ju bra med ett mål om att vi inte ska sälja fordon som drivs av fossilt bränsle, men det kanske är en felfokusering att börja prata om förbud.
    Om staten istället satsade på att gynna privatpersoner och företag som vill satsa på ny teknologi och miljövänligare alternativ så skulle de förhoppningsvis lyckas vända den allmänna synen på lång sikt och allt fler skulle vara villiga att ändra sina vanor om de kan se att de kan dra nytta eller göra någon vinst på det.

    Utanför detta resonemnag så är jag fundersam på varför svenskar alltid köper bil utifrån deras maxbehov, medan ex. danskar ofta har betydligt mindre bilar och använder takbox och en liten släpkärra när de behöver ha med sig mycket.
    Det skulle inte förvåna mig om det privatekonomiskt är bättre att ha en liten bil i familjen och att man hyr en stor bil den där veckan man ska på skidsemester.
    Maxbehov? Alla kanske inte vill sitta i en liten skitbil med dålig säkerhet/komfort, tänkt på det? Låt alla köra vad dom vill, är det nått de ska dra in på så är det alla skrothögar (finns alldeles för många lik till bilar) som åker på våra vägar. Det är väl bättre att fokusera på bilarna som spyr ut avgaser en dom som knappt gör det. Ställa högre krav på besikningen skulle vara en bra idé

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Utanför detta resonemnag så är jag fundersam på varför svenskar alltid köper bil utifrån deras maxbehov, medan ex. danskar ofta har betydligt mindre bilar och använder takbox och en liten släpkärra när de behöver ha med sig mycket.
    Det beror på att man i danmark har en försäljningsskatt på nya bilar på långt över 100%. Danskar har helt enkelt inte råd att köpa den bil dom behöver.
    Ofta hör man att i sydeuropa, där kör man mycket mindre bilar. Jag har semestrat i Italien under flera sommrar och kan avslöja att det gör Italienska barnfamiljer inte alls. Man kör ganska stora bilar, ofta minibuss. Därimot åker alla andra runt i var sin småbil. Min ovetenskapliga uppfattning är att betydligt fler äldre kör bil i Italien.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Tycker ett förbud är en dålig idé, som sagt så blir ju bensinbilar helt värdelösa på begagnatmarknaden över en natt, bättre att biltillverkarna tillverkar färre och färre bensinbilar till förmån för annat bränsle, gamla bilar skrotas tids nog. Detta leder till en mjukare övergång och man får inte den käftsmällen när ens relativt nya fräsha bil blir olaglig helt plötsligt.

    Mvh Marcus

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Maxbehov? Alla kanske inte vill sitta i en liten skitbil med dålig säkerhet/komfort, tänkt på det? Låt alla köra vad dom vill, är det nått de ska dra in på så är det alla skrothögar (finns alldeles för många lik till bilar) som åker på våra vägar. Det är väl bättre att fokusera på bilarna som spyr ut avgaser en dom som knappt gör det. Ställa högre krav på besikningen skulle vara en bra idé
    Värst vad det tog skruv där! Jag påstod aldrig att vi ska tvinga andra personer att köra små biler, jag ifrågasatte bara vad det är som gör att vi i sverige köper fler stora bilar i jämförelse mot andra europeer.
    Så du behöver inte vara så förbaskat otrevlig i din ton!
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det beror på att man i danmark har en försäljningsskatt på nya bilar på långt över 100%. Danskar har helt enkelt inte råd att köpa den bil dom behöver.
    Ofta hör man att i sydeuropa, där kör man mycket mindre bilar. Jag har semestrat i Italien under flera sommrar och kan avslöja att det gör Italienska barnfamiljer inte alls. Man kör ganska stora bilar, ofta minibuss. Därimot åker alla andra runt i var sin småbil. Min ovetenskapliga uppfattning är att betydligt fler äldre kör bil i Italien.
    Aha, det förklarar en del om varför inte danskarna kör större bilar, om det nu är "hela sanningen". Hur som helst så undrar man ju hur det kommer sig att statistiken oftast visar att vi svenskar köper större bilar än genomsnittet i europa.
    Jag har några teorier själv, men eftersom det bara är teorier så tar jag inte upp det.

    Vad gäller ex. Italien så kan du väl inte förneka att att man ser betydligt fler småbilar där än här? Nu har jag inte varit i Italien speciellt många gånger och är inte så berest inom det landets gränser, men på de platser jag har varit så tycker jag att det är betydligt vanligare med mindre bilar än här hemma.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Tycker ett förbud är en dålig idé, som sagt så blir ju bensinbilar helt värdelösa på begagnatmarknaden över en natt, bättre att biltillverkarna tillverkar färre och färre bensinbilar till förmån för annat bränsle, gamla bilar skrotas tids nog. Detta leder till en mjukare övergång och man får inte den käftsmällen när ens relativt nya fräsha bil blir olaglig helt plötsligt.

    Mvh Marcus
    Nu har de ju för det inte första uppvisat något om hur detta förbud skulle vara utformat, utan det är än sålänge bara ett uttalande. Men inte tror du väl att man bara skulle sätta ett förbud rätt upp och ned att allt som drivs med fossilt bränsle förbjuds 1/1-2025?
    Att däremot förbuda försäljning av nya fordon som drivs av fossilt bränsle skulle kunna vara möjligt och på så sätt få våra traditionella fordon "att växlas ut"
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Vad gäller ex. Italien så kan du väl inte förneka att att man ser betydligt fler småbilar där än här? Nu har jag inte varit i Italien speciellt många gånger och är inte så berest inom det landets gränser, men på de platser jag har varit så tycker jag att det är betydligt vanligare med mindre bilar än här hemma.
    Nej det förnekar jag inte alls. Men man ser inga familjer i dom heller utan ofta ensamma förare, möjligen en mamma med barn. Min erfarenhet är att Italienska barnfamiljer kör lika stora bilar som vi men ofta (om inte alltid) är dom dieseldrivna. Vet inte om man i Italien har fler bilar per capita än man har i sverige men det känns så.
    Glöm inte heller att sverige är ett av EUs mest glesbefolkade länder. Att vi då skulle gå först i ledet känns konstigt.
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Maxbehov? Alla kanske inte vill sitta i en liten skitbil med dålig säkerhet/komfort, tänkt på det? Låt alla köra vad dom vill, är det nått de ska dra in på så är det alla skrothögar (finns alldeles för många lik till bilar) som åker på våra vägar. Det är väl bättre att fokusera på bilarna som spyr ut avgaser en dom som knappt gör det. Ställa högre krav på besikningen skulle vara en bra idé
    Värst vad det tog skruv där! Jag påstod aldrig att vi ska tvinga andra personer att köra små biler, jag ifrågasatte bara vad det är som gör att vi i sverige köper fler stora bilar i jämförelse mot andra europeer.
    Så du behöver inte vara så förbaskat otrevlig i din ton!
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det beror på att man i danmark har en försäljningsskatt på nya bilar på långt över 100%. Danskar har helt enkelt inte råd att köpa den bil dom behöver.
    Ofta hör man att i sydeuropa, där kör man mycket mindre bilar. Jag har semestrat i Italien under flera sommrar och kan avslöja att det gör Italienska barnfamiljer inte alls. Man kör ganska stora bilar, ofta minibuss. Därimot åker alla andra runt i var sin småbil. Min ovetenskapliga uppfattning är att betydligt fler äldre kör bil i Italien.
    Aha, det förklarar en del om varför inte danskarna kör större bilar, om det nu är "hela sanningen". Hur som helst så undrar man ju hur det kommer sig att statistiken oftast visar att vi svenskar köper större bilar än genomsnittet i europa.
    Jag har några teorier själv, men eftersom det bara är teorier så tar jag inte upp det.

    Vad gäller ex. Italien så kan du väl inte förneka att att man ser betydligt fler småbilar där än här? Nu har jag inte varit i Italien speciellt många gånger och är inte så berest inom det landets gränser, men på de platser jag har varit så tycker jag att det är betydligt vanligare med mindre bilar än här hemma.
    haha!! När har jag påstått att DU har sagt det? Du undrade varför människor har stora bilar. Då skrev jag att det finns dom som inte vill sitta i en liten skitbil pågrund av säkerhet/komfort. Sen kan du läsa resten. Sen om du tar illa upp för att jag skriver liten skitbil är upp till dig, det va inte menad som en otrevlig ton.. du kanske vill ha en liten bakom skitbil. Tror nog det är du som är otrevlig i din ton.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Vad gäller ex. Italien så kan du väl inte förneka att att man ser betydligt fler småbilar där än här? Nu har jag inte varit i Italien speciellt många gånger och är inte så berest inom det landets gränser, men på de platser jag har varit så tycker jag att det är betydligt vanligare med mindre bilar än här hemma.
    Nej det förnekar jag inte alls. Men man ser inga familjer i dom heller utan ofta ensamma förare, möjligen en mamma med barn. Min erfarenhet är att Italienska barnfamiljer kör lika stora bilar som vi men ofta (om inte alltid) är dom dieseldrivna. Vet inte om man i Italien har fler bilar per capita än man har i sverige men det känns så.
    Glöm inte heller att sverige är ett av EUs mest glesbefolkade länder. Att vi då skulle gå först i ledet känns konstigt.
    I detta kan jag inte annat än att hålla med dig "i mångt och mycket"
    Det som väl många reagerar på i sverige är att vi ofta åker ensamma i stora "bränsleslukande" bilar och att de då vill att vi åtminstonde åker i mindre bränslaslukande bilar när vi åker ensamma.... det är iaf så jag många gånger uppfattar debatten
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Alla bensinbilar förbjuds 2025.

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J

    Nej det förnekar jag inte alls. Men man ser inga familjer i dom heller utan ofta ensamma förare, möjligen en mamma med barn. Min erfarenhet är att Italienska barnfamiljer kör lika stora bilar som vi men ofta (om inte alltid) är dom dieseldrivna. Vet inte om man i Italien har fler bilar per capita än man har i sverige men det känns så.
    Glöm inte heller att sverige är ett av EUs mest glesbefolkade länder. Att vi då skulle gå först i ledet känns konstigt.
    I detta kan jag inte annat än att hålla med dig "i mångt och mycket"
    Det som väl många reagerar på i sverige är att vi ofta åker ensamma i stora "bränsleslukande" bilar och att de då vill att vi åtminstonde åker i mindre bränslaslukande bilar när vi åker ensamma.... det är iaf så jag många gånger uppfattar debatten
    Vi ska alltså ha en stor bil och en liten? Borde inte familjer som nöjer sig med bara den stora premieras?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Passar "alla" fjädrartiper till alla 9000
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •