Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

  1. #1
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    TDK ZCAT3035-1330 http://www.tdk.co.jp/tefe02/e9a15_zcat.pdf

    Tydligen ett filter för högfrekvent EMC, är det strömsladden den ska sitta på & gör den någon nytta... fick den till en tv jag köpt!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232

    Re: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=126814

    Det är en så kallad ferritkärna. Den ska dämpa högfrekventa störningar. Sätts ibland på hörlurar om man kollar tråden jag länkade till. Går att sätta på det mesta där störnigsrisk finns, inte bara för lurar.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670

    Re: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    Ferriter is the shit, de använder vi friskt på jobbet för att dämpa störningar. De är dock inte så enkelt som att klämma dit vilken ferrit som helst, de skall väljas så att de dämpar de störningar som man har. Om de har skickat med en sådan med TVn så skadar det nog inte att klämma dit den i alla fall.

    (Jobbar som EMC-ingenjör)

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Om de har skickat med en sådan med TVn så skadar det nog inte att klämma dit den i alla fall.
    Jo.... men grejen är den att jag fick tv:n hemkörd kostnadsfritt & jag nämde att det är på fjärde våningen utan hiss så jag behöver ha hjälp ända upp, annars får en polare komma & hjälpa mig. Då frågade han om det gick bra att han levererade den utan lådan då han sa att den är mycket lättare att bära då, jag sa att det går väldigt bra för såna lådor tenderar bara att stå kvar i hallen ett tag innan man orkar gå ner med dom! Han plockade ur fjärr, instruktioner & sånt så att vi bara skulle ha tv:n att bära på när han kom. Kollade inte så noga då han stod en bit bort när han plockade ur det jag fick med mig direkt ur lådan, men han måste ha lagt den i påsen då den inte ska va med enligt innehållsförteckningen, står inget om den i instruktionerna heller!

    Märker inte av några störningar så jag har inte använt den, vilken sladd gör den mest nytta på, eller den används på den kabel man har en störning oavsett vad för kabel?

    Har jag då ingen störning gör den ju ingen nytta!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670

    Re: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    Har du inga störningar så skit i den.
    Det är annars ganska vanligt att montera dessa på matningskabeln på konsumentprylar.

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: TDK ZCAT3035-1330.... vad är detta för nåt?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Har du inga störningar så skit i den.
    Man brukar ju säga att man inte ska laga sånt som fungerar. Ungefär samma sak här, skit i att ta bort störningar som inte finns

    Har kanonbild... riktigt nöjd med tv'n, en Panasonic TH-42PZ85

Liknande ämnen

  1. vad är detta?
    Av 9-3 Robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 23:37
  2. Vad är detta för skärmbreddare? 9000
    Av Larzzon i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-04, 00:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •