Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Den enda Audi jag har någon större erfarenhet av var svärfars A4 Avant 2,0 TDI han hade som tjänstebil i Italien. Den körde jag en hel del, dels där nere, dels på autobahn sommaren -06 när vi körde hem den för semestern samt här hemma och jag tycker att det är lite Arnold Schwarzenegger över Audi, iallafall ovan nämnda bil. Den är hårt ihopskruvad, kraftfull (nåja) och tight (på ett väldigt abstrakt sätt...) men ganska tråkig och stel och fattig på smarta lösningar.

    Allt ovan är naturligtvis skrivet med glimten i ögat, jag hade själv gärna haft en Audi, om jag hade haft råd...eller inte. Jag hade nog köpt en Saab iallafall.



    P.S. Saab kanske kan jämföras med...? D.S.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Hehe, liknelsen med Arnold var kul! Skämt å sido, du vet ju att jag är svag för 9-3 SC osv och den är fortfarande väldigt intressant. Visst, när vi provkörde A4´an så kändes det ju att den var byggd efter ett annat "tänk" än Saaben som man kanske var van vid men jag blev inte direkt besviken, tvärtom den hade andra sköna detaljer.


    Hmm, om jag ska försöka ta detta i klartext då, jag gillar båda bilarna, SKARPT! Båda har sina för- och nackdelar. Frågan är om det är "värt" att hosta upp ca 70-80k extra för att skaffa en 9-3 SC och således få en bil som är ca ett år/1000-2500 mil kontra en A4 som är ca fyra år/4500-8000mil?

    Usch, man borde inte ens tänka på bilbyte!

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Ne, köp dig en hoj istället. Eller en kompressormatad GTO/Charger motsv..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Den enda Audi jag har någon större erfarenhet av var svärfars A4 Avant 2,0 TDI han hade som tjänstebil i Italien. Den körde jag en hel del, dels där nere, dels på autobahn sommaren -06 när vi körde hem den för semestern samt här hemma och jag tycker att det är lite Arnold Schwarzenegger över Audi, iallafall ovan nämnda bil. Den är hårt ihopskruvad, kraftfull (nåja) och tight (på ett väldigt abstrakt sätt...) men ganska tråkig och stel och fattig på smarta lösningar.

    Allt ovan är naturligtvis skrivet med glimten i ögat, jag hade själv gärna haft en Audi, om jag hade haft råd...eller inte. Jag hade nog köpt en Saab iallafall.



    P.S. Saab kanske kan jämföras med...? D.S.
    Är faktiskt böjd att hålla med dig i den gämförelsen. Som sagt, riktigt väl ihopskruvad och allt sånt... men känns bara som en bil, även om det vart en v8a under huven ...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Hehe, liknelsen med Arnold var kul! Skämt å sido, du vet ju att jag är svag för 9-3 SC osv och den är fortfarande väldigt intressant. Visst, när vi provkörde A4´an så kändes det ju att den var byggd efter ett annat "tänk" än Saaben som man kanske var van vid men jag blev inte direkt besviken, tvärtom den hade andra sköna detaljer.


    Hmm, om jag ska försöka ta detta i klartext då, jag gillar båda bilarna, SKARPT! Båda har sina för- och nackdelar. Frågan är om det är "värt" att hosta upp ca 70-80k extra för att skaffa en 9-3 SC och således få en bil som är ca ett år/1000-2500 mil kontra en A4 som är ca fyra år/4500-8000mil?

    Usch, man borde inte ens tänka på bilbyte!
    Om du ska följa mitt råd så tycker jag definitivt att 9-3 SCn är en långt mycket roligare bil att köra än A4an. Köper du dessutom en faceliftad interiör så kommer du slippa allt vad tråkigt inredning heter, i alla fall det jag varit i kontakt med dessa bilar inkl min egna. Du har ju även vagnskada kvar på en såpass ny bil, så endast halvförsäkring erfordas.

    Rent servicemässigt så är ju inte audi:n jättedyr. Tror jag betalade ca 5300 kr hos Audi i sthlm för en 3000mila service, men då går det år ca 9 liter olja a 230kr / liter. Själva grundservicen ligger på ca 2700-2800 i storstaden, men då vart det på RS4an som kan ha ngt fler punkter att gå igenom gällande 4wd? Dock antar jag att du som många andra här på forumet har "rätt bra" priser på service, reservdelar osv, vilket ligger i saabs fördel.

    I övrigt, man sitter mkt bättre i saaben kontra Audi, och man uppskattar alla små smarta lösningar i dessa bilar, speciellt när de inte finns där.

    Gällande 9-5an måste jag säga att jag är ruskigt nöjd med min 2nd facelift, samt att min far har 2 st som båda känns riktigt tighta och fina. Släng på gula konis och en fjädersats, och dessa går ruskigt fint på vägen. Är då närmare 9-3an i väghållning än gamla 9-5an, men med en lugnare karaktär på landsvägen.

    Och som du ser, jag har försökt med mycket för att komma bort från saab, men se vart jag sitter nu: en snart 10 år gammal bilmodell med andra sminkningen och lite bondtrim
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Det som stör mig i min Saab är den ibland halvtaskiga finishen, framförallt när det gäller den ibland väl plastiga inredningen men det är kanske där Audi (och andra dyra, tyska märken) har sitt riktiga övertag och det är väl just den kvalitetskänslan man får betala för.

    Apropå kvalitet kommer här ett exempel på vad man kan behöva stå ut med om man köper just en dyr tysk. Min granne hade celebert besök och jag var bara tvungen att fotografera...

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... mindre.JPG


    Det är ett regnskydd, tror jag.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av petson
    Det som stör mig i min Saab är den ibland halvtaskiga finishen, framförallt när det gäller den ibland väl plastiga inredningen men det är kanske där Audi (och andra dyra, tyska märken) har sitt riktiga övertag och det är väl just den kvalitetskänslan man får betala för.

    Apropå kvalitet kommer här ett exempel på vad man kan behöva stå ut med om man köper just en dyr tysk. Min granne hade celebert besök och jag var bara tvungen att fotografera...

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... mindre.JPG


    Det är ett regnskydd, tror jag.
    Upplevd kvalitet på Audi (gamla A4an) är mkt högre än 9-3 Prefacelift, dock har steget minskat med faceliftade interiören även om Audi fortfarande ligger före. Dock krympte försprånget ytterligare när nya A4an lanserades. Denna är MKT plastigare interiört än den tidigare...

    Dock måste jag säga att de verkar hålla samma kvalitet, båda med sina småfel både här och där. Klädseln lossnade t.ex. vid ett flertal tillfället från stomen på Skalstolarna i RS4an och detta på en stol som vid tillval till ex. S3an kostar 35k extra. Liten spricka i ratten under lädret, ny ratt på garanti. Små noppor på panelen kring fönsterreglagen, ny panel på garanti, plastkåpor på bultar på fälgar som satte sig så hårt att fälgarna blev lackskadade när jag skulle demontera dessa...

    Även M5an hade sina småsaker, och där var kvalitetskännslan på nivån mellan 9-3 facelift och nya A4an / A6an... Plastigare än tidigare BMW generationer. E39/E46 var mkt trevligare.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    viewtopic.php?f=21&t=242157

    varför inte en sådan?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    http://www.blocket.se/vi/19240806.htm?ca=11_s

    eller så köper du min gamla RS4a .

    Tror herr ... drömmer sig bort ang. priset...

    Om inte jag lyckades få den såld för 500k/bud för ca 4-5 måndare sedan, tror ngn här att han lyckas nu för 539k , med ytterligare 2 ägare samt att den ligger på finnansierng... Drömma går ju alltid!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Om du köper en A4 facelift (2005>) så får du samma framvagn som i Audi S4 och bilen blir mycket roligare att köra.

    Kvalitetskänslan i A4 är som ett stycke granit och de senare generationerna av A4 håller också ihop klockrent, några typfel finns knappt.

    Köper du S-Line så får du ett stenhårt chassi men bilen gå å andra sidan riktigt trevligt på vägen. Jag som gillar hårt förvånades dock över hur hårt det är. Lyckligtvis skramlar absolut ingenting ändå men lite knas känns det när man hoppar i bilen när man kör över ett brunnslock.

    Vad har du för budget?
    http://www.blocket.se/vi/18203941.htm?ca=11_s
    http://www.blocket.se/vi/19080714.htm?ca=11_s
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Tycker det är väldigt intressant att läsa Johnken's infallsvinklar då jag inte upplever dem som favoriserande samt att han har en stor egen erfarenhet utav flera bilmärken, ofta i "värsta" utförandet.

    Vad gäller materialval på inredning så kan jag hålla med om att Saab inte känns "up to date", inte ens med de faceliftade interiörerna. Men det kanske beror mer på vad man tycker om för materialkänslor.
    Enligt min egna uppfattning så ligger Audi väldigt långt fram just i inredningsmaterialval även om de haltar lite ibland och man ibland kan uppleva att de tar ett steg bakåt när de förnyar sig.
    BMW däremot har jag faktiskt aldrig tyckt att deras materialval ligger i klass med det som jag förväntar mig av ett märke som enligt mig tillhör de ledande inom premiumsegmentet. Ibland tycker jag att BMW ligger betydligt efter i inredningsdesign och materialval som ligger i nivå med ex. Saab eller på vissa saker sämre. Visst finns det även små detaljer som BMW ligger högre på... men det är lättare att irritera sig än att glädjas med det som är bättre.

    En annan detalj......
    En sak som jag reagerat över i Audi är att knappar mycket ofta tappar färg så den vita genomlysta plasten blottas. Nicht premium!
    Detta är ett typexempel på detaljer som retar mig betydligt mer än att känslan kan vara fel eller inte nå upp till förväntad nivå.... Ser betydligt sämre ut med dessa slitna knappar på Klima och fönsterhissar än en ren instrumentpanel i värsta 80tals japanska plasten
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Kan du ge något exempel på vilka Audi modeller som tappar färgen på knapparna? Har egen erfarenhet av A6 2,4 -00, A6 2,4 -04, A4 2,0Tdi -07 samt A4 2,4 -05 och A4 3,0 -01.

    Av dessa är det 1 som haft nötta knappar på stereon och det är A4 3,0an som vid det laget hade gått 23.000 mil.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Den som har varit värst drabbad är en A4 -03 som nu gått 14000mil. I övrigt välskött och fin bil.
    Den A6 00-01 som bäste vännen precis sålde var inte lika illa drabbad, men hade vissa tendenser på några knappar. Han sålde för övrigt bilen nyss då han ansåg att det var den värsta skit han ägt.

    Att det inte bara är dessa två bilar som är drabbade baserar jag på övriga bilav jag varit i kontakt med såväl som hyrbil, andra bekanta och begagnade salubilar. Just A4:an verkar värre drabbad än A6orna känns det som... men detta ska jag absolut inte hävda, utan mer en känsla utifrån mina erfarenheter.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Den som har varit värst drabbad är en A4 -03 som nu gått 14000mil. I övrigt välskött och fin bil.
    Den A6 00-01 som bäste vännen precis sålde var inte lika illa drabbad, men hade vissa tendenser på några knappar. Han sålde för övrigt bilen nyss då han ansåg att det var den värsta skit han ägt.

    Att det inte bara är dessa två bilar som är drabbade baserar jag på övriga bilav jag varit i kontakt med såväl som hyrbil, andra bekanta och begagnade salubilar. Just A4:an verkar värre drabbad än A6orna känns det som... men detta ska jag absolut inte hävda, utan mer en känsla utifrån mina erfarenheter.
    Kan nog inflika att jag inte tvivlar på detta då jag i min RS4a med mindre än 3000 mil på mätaren redan där kunde ana ett visst slitage på div. knappar och vred.... Undrar hur den hade sett ut vid 10k?!?!?!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Den som har varit värst drabbad är en A4 -03 som nu gått 14000mil. I övrigt välskött och fin bil.
    Den A6 00-01 som bäste vännen precis sålde var inte lika illa drabbad, men hade vissa tendenser på några knappar. Han sålde för övrigt bilen nyss då han ansåg att det var den värsta skit han ägt.

    Att det inte bara är dessa två bilar som är drabbade baserar jag på övriga bilav jag varit i kontakt med såväl som hyrbil, andra bekanta och begagnade salubilar. Just A4:an verkar värre drabbad än A6orna känns det som... men detta ska jag absolut inte hävda, utan mer en känsla utifrån mina erfarenheter.
    Baserat på mina egna erfarenheter så är jag tveksam till att det är ett utpräglat problem. Men jag kan ju inte förneka det i och med att ni är flera som sett tendenserna. Jag har som sagt bara sett det på 1 A4 och den hade då gått 23.000 mil.

    Intressant nog har jag kunnat följa denna A4 väldigt noga då jag körde den vid flera tillfällen mellan 0-14.000 mil eftersom den ägdes av en bekant. Sedan körde jag den igen för några månader sedan vid 23.000 mil eftersom den var till salu. Tyvärr var det en hemsk upplevelse eftersom den då gick som en påse skit. Ryck och slit i automaten, bromsarna drog snett och motorn gick orent (motorlampan lyste). Tråkigt att se en bil som kostat över 370.000 kr att förfalla på det sättet när den andra ägaren tog över.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Nja.. hur stort problemet är vågar jag ju inte uttala mig om, men jag upplever att man ser problemet oftare hos Audi än hos ex. Saab, Volvo eller BMW som väl får anses vara de 4märkena jag har mest erfarenhet utav.

    Sen så kan problemet vara helt nötningsberoeden. Hittar man en tjänstebil där klimatorn står på 21grader året runt och P3 i radion är konstant så har det antagligen inte fingrats så mycket på knapparnaunder långfärderna på E4 mellan sthlm och gbg. Men om (nu kommer fördommarna ) hustrun varit där med långa naglar och ska göra sina justeringar och lyssna på hennes kanaler på radion... och fryser inte "det motsatta könet" i större utsträckning också? Så då pillas det hej vilt på klimatorn och hemorojdgrillen....
    Ja då ökar väl pillandet på knapparna och med lite långa naglar inblandat så kanske det förvärrar situationen

    Ok... detta var inte mot tjejer i bilar, utan bara ett försök att skapa ett fingerat exempel på en bil som används av flera i en familj...
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    En annan detalj......
    En sak som jag reagerat över i Audi är att knappar mycket ofta tappar färg så den vita genomlysta plasten blottas. Nicht premium!
    Samma sak har jag sett i en Mercedes E-klass.

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Köpte ju själv en A4 för ett par månader sedan (2,0T Quattro -06) och kvalitet och komfort är inte jämförbar. Det enda som var roligare med 9-5:an är att den var snabbare, annars saknar jag absolut ingenting. Inget ont om 9-5:an för det, det var en bra bil men de är inte i samma klass. Sen är det bara löjligt att de vill kalla den premium, det är Saab långt ifrån.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Köpte ju själv en A4 för ett par månader sedan (2,0T Quattro -06) och kvalitet och komfort är inte jämförbar. Det enda som var roligare med 9-5:an är att den var snabbare, annars saknar jag absolut ingenting. Inget ont om 9-5:an för det, det var en bra bil men de är inte i samma klass. Sen är det bara löjligt att de vill kalla den premium, det är Saab långt ifrån.
    Men var inte din 9-5a en -98 ? Hade väl varit konstigt om inte Audin kändes bättre ?

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926

    Re: Erfarenheter av Audi A4 Quattro 2004?

    Kör ganska mycket Audi i tjänsten (A4, A3).

    Mina erfarenheter är att Audis stolar är för hårda för min smak, särskilt i baksätet. Då är Saabs stolar mycket bättre. Detta gäller både nya och gamla A4.

    Bilen drar en hel del mer bensin med quattro. Jag upplever även den gamla A4:an som mer premium i inredning. Nya A4:n är dåligt isolerad och om man som jag gillar att sitta i lägsta position så medför detta vissa problem som att man inte ser nedre delen på kombiinstrumentet.

    På plussidan kan jag nämna 2.0TDI-motorn som sitter i nya A4, det är en snålvarg utan dess like. 55 mil på halva tanken är inga bekymmer i farter runt 140-150km/h och med en del stadskörning i Göteborg.

Liknande ämnen

  1. Köpråd Audi A4 TDi quattro, runt 07
    Av bollman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 18:12
  2. Hjullagerbyte Audi A6 4,2 quattro
    Av tele i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-18, 01:44
  3. köpråd Audi A4 1.8t quattro 06-07
    Av Raven i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 10:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •