Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Demontera kupéfläkt NG9-3

  1. #1

    Demontera kupéfläkt NG9-3

    Ok, efter någon timmes sökande efter beskrivning på hur jag gör/vart den sitter ger jag nu upp och skapar en egen tråd. (Det kan vara så att jag är kass på att söka också)

    Alltså kupéfläkt/motor 9-3ss -03 ska plockas ur efter stark misstanke om att den är trasig.. Efter lång tids kvittrande är det nu tyst och skönt... Dock med bekostnad på att det inte heller är något blås i fläkten längre

    Eftersom jag gissar att det inte är gratis att byta denna hos Saab så vill jag kolla själv först om det går att laga.
    Så.. Ni som sitter där ute och vet precis vart man går in och hur man gör för att få bort denna får gärna upplysa en vilsen själ.
    Hur gör jag?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Den sitter innanför handskfacket, rätt så lätt att byta.

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jepp, fick lite tid över idag så jag rev ut den. Nu ska jag bara hitta en ny att montera så jag kan få lite fläkt i bilen igen. Lagom kul att inte ha någon fläkt nu när det är kallt ute. Någon med tips där? På speedparts hittar jag inte någon till 9-3ss. Saab original är löjligt dyrt om jag har fattat det rätt.

    Sen en fråga till kunniga. Fläktmotorn gissar jag har skurit, jag har inte kopplat ström till den ännu för att prova. Men snurrar jag den med handkraft så går den tungt. Det bör den rimligtvis inte göra va?

  4. #4

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Har du kollat begagnat?
    http://www.bildelsbasen.se/

  5. #5

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jepp, jag har koll på begagnat.

    Det är väl det som gäller om jag inte kan hitta en ny till vettigt pris.
    Finns från 07a så dem borde vara helt ok. Om jag fattat det rätt så ska det inte vara några problem att köra en fläkt från -07 i min. De ser iaf exakt lika ut.

    //Daniel

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Hade samma problem.
    Den går tungnt för hand, tror det ska vara så.
    Jag smörjde upp min med riktig seg olja. Snurra lite, smörjde lite till.
    Smörj axeln på båda sidorna.
    Kan även vara bra att kolla kontaktern mellan reglerdoner (sitter monterat på motorn) och själva motorn, mina var rejält oxiderade.

    Hoppas du får fart på din motor och spar några slantar

  7. #7

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Även min kupéfläkt har börjat "kvittra" konstant de senaste veckorna.
    mrspl blev din fläktmotor helt tyst efter du smörjde upp den? Samt hur länge har den varit tyst efter du smörjde upp den?

    Är det någon annan som lyckats smörja/fixa befintlig fläktmotor med gott resultat? Den är ju som sagt svindyr att köpa...

    /Fredrik
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-02 klockan 09:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Cab 2004

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    281

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Min kvittrade aldrig den gick direkt till död en dag.
    Ja det är andra på forumet som har lyckats smörja upp sina fläktar, vet dock inte hur länge efter det de har levt vidare.
    Min har iaf left i 3-4 månader efter operation

  9. #9

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Efter några vändor med smörjmedel så snurrar den nu liiite lättare, dock tycker jag att den går tungt fortfarande!
    Något jag noterat nu är att axeln som löper igenom motorn är "skjutbar" ca 3mm fram och tillbaks.. Är detta normalt? Personligen tycker jag att detta är lite märkligt.

    Kollade med lokala Saabhandlaren idag vad de skulle ha för en ny fläkt, 5600sek har den gått upp till från redan skyhöga 4800
    Har dock hittat ett företag som säljer nya för 2500 inkl frakt. Men hoppas på att slippa de utgiften också. Soppapumpen gick förra månaden och den var inte gratis den heller...

  10. #10

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jag fick samma pris jag när jag ringde till Saab idag, 5600kr. Vilket företag är det som du hittat som säljer nya fläktar för 2.500kr ?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-02 klockan 09:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Cab 2004

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    53

    Demontera kupéfläkt

    Hej!
    Jag har en 9-3 SS -04 med en kupéfläkt som kvittrar lite på låga varv. Förra veckan la den av men nu fungerar den igen. Tänkte ta loss den och smörja upp den. Har hört att detta kan hjälpa. Har läst lite om detta på forumet att man ska ta bort handskfacket mm. Detta gjorde jag samt passagerarens ljudskärm eller vad den nu heter. Men längre än detta kommer jag inte. Är det någon som kan förklara på ett bra sätt hur jag ska fortsätta.



    Detta är bakom handskfacket.
    9-3 SS -04

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Demontera kupéfläkt

    du fortsätter genom att skruva bort fläkthuset, det är den där stora svarta saken på bilden me den kontakt i botten( fläktstyrningen)

  13. #13

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Hej,

    Har nu fått "kvitter" i fläkten som så många andra.Tog bort handsfacket o innanför sitter ju en stor klump där fläkten är inkapslad.Har AC i mitt system så hur gör jag nu,måste jag ta ut hela klumpen för att få tag i fläkten o prova att smörja upp den?Hur många skruv är det o är det krångligt att montera tillbaka den igen eller?

    Mvh
    vandgu

  14. #14

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jepp, lägg dig på rygg och börja skruva. Det är ett antal skuvar, men när du väl har fått bort alla skruvar och pillat bort luftkanalen som sitter lite i vägen är det bara att plocka ur fläkthuset (klumpen).
    Och nej, det är inte svårt att få tillbaka allt... Om du inte får någon skruv över så har du gjort rätt

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Säker på att det inte bara e fläktmotståndet som glappar då?
    Mvh Fredrik Olsson

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Det rinner ner vatten på fläkten så axeln börjar rosta och då kärvar fläkten så man kan ju köpa ny fläkt eller smörja, källan till felet återstår ändå!
    Sunshine

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Härryda
    Inlägg
    290

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Aha deå förstår jag.
    Glöm inte fixa läckan ocksås då
    Mvh Fredrik Olsson

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    53

    Re: Demontera kupéfläkt

    Finns det någon som kan skriva en utförligare beskrivning hur jag ska gå till väga? Ska hela fläkthuset följa med ut eller är det bara underdelen som ska ut? Jag har skruvat loss de skruvar jag ser men jag får ändå inte isär fläkthuset...Hjälp!

    Mvh
    9-3 SS -04

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Demontera kupéfläkt

    har du tagit bort plasten under fläkten? Det finns en del skruvar även på baksidan runt fläkthuset och vissa syns ju inte direkt utan man får tråckla sig in där och syna runt hela kanten.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    53

    Re: Demontera kupéfläkt

    Tack för hjälpen! Fläkten sitter nu åter på sin plats fast utan kvitter ljud!
    9-3 SS -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera kupéfläkt 9000 CSE -92
    Av HFR i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 18:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •