Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Demontera kupéfläkt NG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Warguardian
    Det rinner ner vatten på fläkten så axeln börjar rosta och då kärvar fläkten så man kan ju köpa ny fläkt eller smörja, källan till felet återstår ändå!

    Var kommer vattnet ifrån? Läcka/kondens? Min har kvittrat till under en kort stund. Lika bra att agera förebyggande och riva den...

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    11

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Har precis inhandlat en 9-3 ss jag med och har märkt att fläkten låter illa ibland.
    Detta måste väl saab ändå ta på nån sorts garanti eftersom det är ett standardfel tycker man?
    Saab 9-3 SS Vector 2.0t -05

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Drotz
    Har precis inhandlat en 9-3 ss jag med och har märkt att fläkten låter illa ibland.
    Detta måste väl saab ändå ta på nån sorts garanti eftersom det är ett standardfel tycker man?
    På en 7 år gammal bil, förutsatt att det är en 03:a? Det tror jag inte.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    11

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Frågade saab vad det kostar att ordna detta.
    Fick detta till svar.
    Det bör vara fel på kupefläkten går eventuellt att smörja upp annars får man byta ut den fläkten kostar 4432:- Arbete ca:1500:-
    Fasen inte gratis.
    Saab 9-3 SS Vector 2.0t -05

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Borås
    Inlägg
    11

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Kommer inte lägga dom pengarna på en fläkt den saken är säker.
    Får nog bli att man lägger sig och skruvar ur den gamla nån dag och försöker smörja upp den istället.
    Saab 9-3 SS Vector 2.0t -05

  6. #26

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jag har, liksom många andra, problem med "kvittrande" fläkt. Hade tänkt ta ur fläkten och smörja upp den, hoppas det funkar.

    Jag har läst om att man bör montera ett plastskydd för att hindra vatten från att läcka in. Hur ser detta plastskydd ut och vart köper man det? Hur monterar man det?

  7. #27

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Hej har haft nere min fläkt på min 9-3ss. och smörjde upp dem med ett marin fett som är vatten beständigt! efter som att det kommer ner vatten i fläkten och därför börjar de kvittra.
    Det är en Simens motor som sitter där. Tyvärr så går det inte att köpa denna motor direkt från Simens

    Motorn ska inte gå speciellt trögt. Gör den det så smörj glidlagren. (sitter ett i varje ände) kontrollera kollektorn så att den inte är bränd. (den ska vara kopparfärgad. inte svart) kolla även så att det är avstånd mellan kopparplattorna. Så det inte är så att kollektorn är helt slut. (är det kontakt mellan plattorna så blir det kortslutning)

    Kolla även kolen hur de ser ut. Mina var mycket slitna (efter ca 13000mil). Men det fungerar än. Har inte fått tag på något ställe som säljer nya kol heller.
    Men det är inte så konstigt detta är ju en "engångs motor" som vi i truck branschen kallar det. Med andra ord finns inget utrymme på kollektorn för omsvarvning m.m. Så när kolen är slut så är det en ny motor som gäller.

    Men jag såg att Saab säljer bara motorn med luftkåpan och motståndet, och det skulle ju förvåna mig mycket om det sitter en annan motor i den billiga fläkten som det säljer. Jag tror bara att det är motståndet som skiljer, och så fall så kan man köpa den billiga och flytta över den till den gamla luftkåpan och även använda det gamla motståndet.

    MVH
    Freddy

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    26

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Ännu en vars kupé-fläkt stannat, jag gav mig på att försöka plocka ut handskfacket men stöter på problem med "lås-muttern" på höger innergavel i facket. Hur ska man lossa den, behövs special-verktyg eller finns det något enkelt sätt att göra det på.

    Behövs ytterligare specialverktyg om man väl får bort handskfacket?

    Kanske enklare att låta en verkstad ta detta men om det bara är att smörja upp fläkten så går det ju snabbare att fixa hemma än att behöva vänta på en verkstadstid....tack på förhand.
    9-3 SS 2,0t -05

  9. #29

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Behövs inga specialverktyg för att ta ur handsfacket.
    Jag smorde min fläkt med vapenfett och den har varit tyst i snart 3 år.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Jag bytte fläkt på min för några veckor sen då den hade lagt av helt, och jävlar vad trögt den snurrade jämfört med den nya.
    Det var inte helt smärtfritt att byta men det gick, trångt som helvete att få bort skruvarna närmast torpedväggen men det är bara att lägga sig med huvudet in under där så går det, hade för övrigt WIS i laptopen med mig som Hamilton länkar till så är lite lättare att följa den steg för steg guiden.
    Och bäst av allt så blev det MYCKET billigare att köpa fläkten på Mekonomen och byta själv jämfört med att lämna in.
    Och satan vad det blåser i bilen nu jämfört med innan.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    26

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    Bra guide!

    Ok, det betyder ju att så vitt jag kan se så har jag skruvat ut rätt skruvar. Dock så var det något på höger sida som liksom håller facket kvar, så jag trodde det var den lås-grejen. Vänster sida känns löst som det borde.

    Verkar som att jag får försöka igen då...

    Edit: hittade en tråd på engelska med bra bilder:

    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=165760
    9-3 SS 2,0t -05

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Plocka ur kupéfläkt 9-3ss

    min fläkt låter lite när den går på lågvarv... irriterande... och kanske början på att den går sönder, så i förebyggande syfte kanske man ska agera???

    vilket fett ska man smörja med för att undvika vidare problem?

    Läst lite olika tips, ska man borra nåt dräneringshål (för att hellre få vatten på golvet än i motorn?)

    och/eller montera en vattenavledare (6) 12765989?


    http://www.saabusaparts.com/v/vspfil...33118333b9.jpg

    Fler tips?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Fixade idag en börjad kvittran från kupéfläkten i min 9-3ss.
    Haynes-manualen ger faktiskt den bästa beskrivningen av jobbet, jämfört med länken ovan och olika Youtube-videor.
    Det är inte särskilt svårt, men det tar fortfarande ganska lång tid. Jag demonterade kupéfläkten och smörde den med först en penetreringsolja, sedan växelvis alm. olja och tunn fett. Smörjde axeln från både topp och botten. Låt den stå i några timmar och satte sedan ihop allt.
    Tystnad! Allt fungerar och 0 skruvar kvar!

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Den sista meningen där tycker jag är bäst. 0 skruvar kvar. Då är det lyckat mek...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera kupéfläkt 9000 CSE -92
    Av HFR i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 18:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •