Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Såhär är det, haft dom vanliga problemen med felmeddelande "Antispinn ur funktion" "Antisladd ur funktion" Abs lampa lyser, farthållare fungerar ej och Alla mätare låser sig.. Alla dom här felen dyker upp väldigt ofta, om jag stänger av bilen efter det så får jag inte igång den igen den är sten död..
    Har vart på verkstad o läst av felkoder osv, dom har bytt både tändningslås och CIM.. sitter nya grejjer i men problemen kvarstår.. Vad kan det vara som är fel?
    Läst nått om ABS styrdon men det var på 95an.. nått glapp? sitter ett PPC från BSR kan de ha nått med saken att göra? har jag svårt att tro men jag har ingen aning längre.. Har uppdaterat mjukvaran osv..
    HJÄLP!
    MVH!

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Hur ofta får du det?

    Får du olika fel varje gång?

    Alla fel samtidigt?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Hur ofta får du det?

    Får du olika fel varje gång?

    Alla fel samtidigt?
    Nu när jag har nollställt alla felkoder då brukar jag kunna köra med det säg ca 2 dagar.. Men sen börjar det komma destu oftare när de väl har börjat.. brukar ploppa upp 1min efter start ibland direkt.. och ibland inte alls.. så jag vet inte riktigt.. de verkar inte ha att göra med om motorn är varm/kall eller om det är varmt/kallt ute heller så jag vet inte alls.. har du nån tanke?

  4. #4
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Det jag var mest ute efter är om du får alla fel på en gång, när det väl inträffar? Isåfall så låter det ju som om CIM försvinner ifrån I-bussen (t.ex. ledningsnät problem)

    Har du kvar problemen tills dess att felkoder nollställts?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Det jag var mest ute efter är om du får alla fel på en gång, när det väl inträffar? Isåfall så låter det ju som om CIM försvinner ifrån I-bussen (t.ex. ledningsnät problem)

    Har du kvar problemen tills dess att felkoder nollställts?
    Ja ibland och ibland inte dom som alltid kmr först och ihop är Antispinn & Antisladd.. Sen tänds om den tänds abs och (brake) lampan efter, o när den börjar lysa brukar även mätarna frysa och den går inte att stänga av o sätta på. Sen har jag även märkt när abs o brake lyser då känns de som bilen ligger o bromsar när man gasar på.. Tex 1ans växel o kryper iväg o varvar upp sakta o försiktigt så känns de som det "tuggar till". precis som nån stampar till lätt o snabbt på bromsen. väldigt mysko det hela..
    Verkar inte va nån som har haft samma bekymmer iaf? har ni nått tips på hur man ska gå till väga? verkstaden känns de inte som dom har riktigt koll på va dom kan göra längre..

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Jag tycker nästan det låter som om P-bussen har problem.

    Första anhalten är Diagnosuttaget, därefter fortsätter den till CIM (rattnav), sedan till ICM-panelen (stereopanelen), här lämnar bussen nu kupén via ett 102-poligt kontaktstycke nere vid vänter A-stolpe. (Parallellt med detta kontaktstycke/ICM så ligger även girvinkelgivaren)
    Ute i motorrummet så har vi först ABS/TCS-aggregatet, därefter fortsätter den till en ev. automatlåda, för att sedan gå till elcentralen i motorutrymmet och tillsist hamnar den hos motorstyrdonet. Ut från elcentralen går det även två kablar med buss till ev. styrenhet för nivåreglerat xenon-ljus.

    Bussen går in i varje styrdon för att på kretskortet byglas tillbaka ut på två andra stift. (förutom girvinkelgivaren och nivåregleringsmodulen samt motorstyrdon som är "ändhållplatser")
    Detta innebär att om det är en dålig lödning på ett stift i ett styrdon så kan bussen slås ut.

    Börja med att bråka lite med ABS/TCS/ESP aggregatet. Lossa kontaktstycket flertalet gånger och se till att allt ser bra ut i kontaktstycket. (detta har löst liknande problem på andra bilar jag grejat med)

    Det är ganska enkelt att felsöka med hjälp av diagnosinstrument när just felet väl inträffar och bilen "inte gå att starta" då man kan prova att kommunicera med styrdonen i den följd jag nämnde ovan.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp!
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    19

    Re: HJÄLP 93ss aero -03 fel på div

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Jag tycker nästan det låter som om P-bussen har problem.

    Första anhalten är Diagnosuttaget, därefter fortsätter den till CIM (rattnav), sedan till ICM-panelen (stereopanelen), här lämnar bussen nu kupén via ett 102-poligt kontaktstycke nere vid vänter A-stolpe. (Parallellt med detta kontaktstycke/ICM så ligger även girvinkelgivaren)
    Ute i motorrummet så har vi först ABS/TCS-aggregatet, därefter fortsätter den till en ev. automatlåda, för att sedan gå till elcentralen i motorutrymmet och tillsist hamnar den hos motorstyrdonet. Ut från elcentralen går det även två kablar med buss till ev. styrenhet för nivåreglerat xenon-ljus.

    Bussen går in i varje styrdon för att på kretskortet byglas tillbaka ut på två andra stift. (förutom girvinkelgivaren och nivåregleringsmodulen samt motorstyrdon som är "ändhållplatser")
    Detta innebär att om det är en dålig lödning på ett stift i ett styrdon så kan bussen slås ut.

    Börja med att bråka lite med ABS/TCS/ESP aggregatet. Lossa kontaktstycket flertalet gånger och se till att allt ser bra ut i kontaktstycket. (detta har löst liknande problem på andra bilar jag grejat med)

    Det är ganska enkelt att felsöka med hjälp av diagnosinstrument när just felet väl inträffar och bilen "inte gå att starta" då man kan prova att kommunicera med styrdonen i den följd jag nämnde ovan.

    Hoppas det kan vara till någon hjälp!
    Tack för hjälpen!
    Ska testa lossa kontaktstycket som du sa, vart exat sitter det nånstans?

Liknande ämnen

  1. Får inte ut min stereoenhet i saab 93ss-03 Hjälp!
    Av Carl-pedal i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 10:00
  2. HJÄLP! 93ss som ålar och spårar!
    Av DIFRobban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 17:29
  3. Hjälp Saab 93ss -03 vägrar och starta!
    Av Fredrik Saab 93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 18:47
  4. hjälp stereo jkpg 93ss-03
    Av mazter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 10:38
  5. hjälp med ljudbygge i 93ss
    Av norlin87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •