Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

  1. #1

    Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Hej,
    Har nu inne min saab 9000 cse 2,3 turbo -94 för byte av bägge bromsok bak på verkstad. När jag skulle hämta bilen igår kväll så hade dom problem med att 'lufta bromsarna' men till sist så fick jag bilen tillsammans med kommentaren 'Kör några dagar och om nåt känns konstigt så kom tillbaka'.

    Körde 500m och upptäcker att bromspedalen sjunker som en sten vid inbromsning. Vänder och lämnar tillbaka bilen.

    Idag har dom skruvat och felsökt och kommit fram till att huvudbromscylindern är trasig och i skrivandes stund så håller dom på att byta den. Jag kan ingenting om bilar och byter möjligen lampa men thats it.
    Detta föranleder lite frågetecken som någon här kanske kan svara på.

    1. Kan huvudbromscylindern gå sönder på ett sånt sätt att bromsarna fungerar utan anmärkning men vid byte av olja (frånvaro av tryck) så tappar den sin funktion?

    2. Jag har redan betalat för bytet av bromsoken. Kan verkstaden begära att jag ska betala mer pengar? Det var ju ändå en typ av reklamation iochmed att jag lämnade tillbaka bilen (på deras inrådan).

    Mitt resonemang: Visst borde dom känt felet när dom körde in bilen från parkeringen vid ok-bytet (använt bromsen i verkstaden) och iochmed att dom inte sa något då borde det väl binda dom till att stå själv för kostnaden.

    Om nån har några kommentarer så vore det intressant och få reda på hur ni som meckar skulle resonera.

    Absolut bästa hälsningar
    Jocke

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad.

    har man otur och vätskan aldrig är bytt och man byter nån komponent som kräver luftning så kan det bli såhär när ny färsk vätska börjar spola igenom systemet. Då sköljs smuts bort och helt plötsligt kan packningar och annat få för sig att sluta täta. Alternativt att de varit oförsiktiga vid luftningen och trampat djup i botten, då blir det samma sak att packningar kan skadas om de helt plötsligt löper över nån skitkant i loppet.

  3. #3

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad.

    Hm... låter troligt. Nu har dom jobbat 2 timmar till efter att dom skulle byta huvudbromscylinder... utan att höra av sig... kanske är det alla packningar som rykt (Spekulerar vilt...)

    Till saken hör att dom vet att det blir körförbud på bilen om jag inte får igenom den på bilprovningen idag...

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad.

    jo men det här är ju sånt som i undantagsfall händer. Blir det ordning på det efter bytet så vet du ju att det berodde på cylindern och blir det ingen skillnad så kanske de inte klarar av att lufta det ordentligt...........

  5. #5

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad.

    Jajjemän. Hoppas att det är cylindern, annars har dom ju jobbat grymt mycket i onödan.
    /J

  6. #6

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Uppdatering:

    Dom (verkstaden) ringde nyss och berättade att dom bytt huvudcylinder och packningar men att det fortfarande var kvar luft i systemet.

    Dom bjuder på hyrbil i helgen och kommer få upp nån special-oljetryck-fara-fram maskin på måndag som slutligen ska lösa problemet.

    Kan inte låta bli att tycka lite synd om dom... dom har ju trots allt erkänt att felet var deras, att dom inte lyckats få ut luften och säkert lagt ner 5-7 timmar på den

    ... Såvida det inte kommer en faktura sen...

    Nåväl, den som lever får se.

    /Jocke

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Kommer inte ihåg så här på rak arm men behöver man ha tändningen på för att lufta bakbromsarna?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Citat Ursprungligen postat av indys
    Hej,
    Jag har redan betalat för bytet av bromsoken. Kan verkstaden begära att jag ska betala mer pengar? Det var ju ändå en typ av reklamation iochmed att jag lämnade tillbaka bilen (på deras inrådan).

    Mitt resonemang: Visst borde dom känt felet när dom körde in bilen från parkeringen vid ok-bytet (använt bromsen i verkstaden) och iochmed att dom inte sa något då borde det väl binda dom till att stå själv för kostnaden.


    Jocke
    reklamationen gäller ju enbart jobb som härör till det aktuella jobbet?
    om jag skulle köra en kundbil och tror mig känna ett fel och påpekar detta för kund, och han inte vill betala är det då mitt fel om något går sönder?

    lämnar du in bilen för service och kamkedjan rasar på din bil när man ska köra in den på verkstaden är det teknikerns fel eller ditt fel att den rasar?

    hade en kund inne för ett tag sen som sa att min mekaniker hade bytt en lampa bak på hans bil och efter det så hade nummerplåtsbelysningen slutat att fungera och han tyckte det var för jävligt att den gått sönder...... han visade kvitto på sidomarkeringslampor

    samma sak med den där klassiska kolla kamremfrågan
    har hur många som helst som kommer och frågar om man kan kolla deras kamrem, hur länge den kommer att hålla, hur den ser ut. vad svarar man på det?


    har du papper på att enheten är någorlunda ny så kanske verkstaden går med på att betala en liten del, menar den är ju i värsta fall 14år gammal


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer inte ihåg så här på rak arm men behöver man ha tändningen på för att lufta bakbromsarna?
    Dom äldre 9000 ABS systemen är definitivt så men jag är osäker hur det är på en -94
    Eftersom verkstan uppenbarligen misslyckas totalt med luftningen kan man anta att den konvetionella metoden inte funkar på den bilen heller.

    Tyvärr kommer dom förmodligen inte lyckas speciellt bra med den nya mojängen dom tänkt använda.

    Tips till Indys
    Leta fram här på forumet hur luftningen ska gå till, skriv ut sidan och ge den till verksan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer inte ihåg så här på rak arm men behöver man ha tändningen på för att lufta bakbromsarna?
    Dom äldre 9000 ABS systemen är definitivt så men jag är osäker hur det är på en -94
    Eftersom verkstan uppenbarligen misslyckas totalt med luftningen kan man anta att den konvetionella metoden inte funkar på den bilen heller.

    Tyvärr kommer dom förmodligen inte lyckas speciellt bra med den nya mojängen dom tänkt använda.

    Tips till Indys
    Leta fram här på forumet hur luftningen ska gå till, skriv ut sidan och ge den till verksan
    Läste någonstans om att bilar med TCS behöll gamla typen av ABS (ABS MKII) längre. Kan det vara så?

    Finns en nog en del info om detta system i FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Huvudbromscynilndern trasig vid byte av bromsok på verkstad?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Kommer inte ihåg så här på rak arm men behöver man ha tändningen på för att lufta bakbromsarna?
    Om man luftar två man och trampar pedal ja, trycksätter man eller vacuumsuger ut vätskan behövs det inte.

    indys: Kolla med verkstaden HUR de luftat systemet, vore intressant att höra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Problem med byte av bromsok
    Av fredrikr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 12:05
  2. Trasig hjulbult (varning för klåpar verkstad)
    Av MangeH i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 00:12
  3. Byte bromsok 9000-95???
    Av wolfman7304 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 15:28
  4. Byte av 1 eller 2 bromsok....?
    Av Dolken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 17:33
  5. Byte av olja på verkstad?
    Av Lugbag i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •