Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: traktamente, olika beroende på fack?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    traktamente, olika beroende på fack?

    Hej.
    Lite funderingar på traktamente på jobbet.
    Det är så att företaget jag jobbar på har 3 olika fabriker som ligger med några mils mellanrum.
    Nu har ena fabriken full upp och den jag jobbar på ganska lite att göra, så vi är ett par personer som blivit tillfälligt förflyttade.
    Men döm av förvåning när kollektivarna får 150kr extra per dag i traktamente för att de blir flyttade och själv får jag inte ens ett tack.
    I slutändan leder detta till att han som kör truck har ca 500kr mer i lön än vad jag som tjänsteman har, vilket känns väldigt lustigt då jag själv har alla truckbehörigheter som behövs och allt för att göra hans jobb med.

    Kan det verkligen skillja så att Metals kollektivavtal ger rätt till 150kr/dag medans unionens inte ger rätt till ett rött öre?
    Mer sur blir man även att jag tillbringat ca 2 månader på den andra fabriken och ska bli fram till jul iaf som det ser ut nu.
    150kr gånger 4 månader á 20 dagar är ju ganska stor summa.

    Någon som har koll på sånt här?
    Självklart så tycker jag att dom är värda sina 150kr extra per dag, men borde det isf inte gälla alla och inte bara vissa?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Nu gissar jag:
    Förmodligen ett lokalt metallavtal som ger rätt till denna ersättning.

    Ingenting i ditt tjänstemannaavtal hindrar att du som individ eller att klubben lokalt träffar ett likadant eller bättre avtal för enbart dig eller samtliga tjänstemän på arbetsplatsen.
    Om sedan arbetsgivaren går med på det är ju en annan femma.
    Det vore ju intressant att höra motivet till detta traktamente för om det är förhållanden som gäller även dig är det nog svårare för arbetsgivaren att säga nej?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    tror jag ska ta detta med facket imorgon, vi har ganska nyligen bildad fackklub för unionen, se vad de har att säga.
    Det var nämligen metallfacket som tog upp detta med mig.
    Enligt ordförande så är det företaget som valt att betalat ut detta, inget som facket förhandlat för den enskiljde.
    Dock så är det bara kollektivare som fått denna ersättning men inte vi 2-3 tjänstemänn som blivit förflyttade.
    Bästa hitils var väl han som pendlar till jobbet 3 mil enkel resa, honom flyttade de till fabriken som låg där han bodde och gav honom 150kr extra per dag i 3 månader.
    Så killen med andra ord slapp 6 mils bilkörning och fick 150kr extra om dagen.

    Enda jag "tjänar" på flytten är att jag får 2,5 mil enkel resa till jobbet istället för 3,2 mil.

    Nu missunnar jag ingen ersättningen men ställer ju mig frågande till varför vissa ska ha och andra inte, borde ju vara rätt rakt över, ingen ersättning eller så ska dem som är "drabbade" ha likvärdigt.

    Självklart får även kollektivarna milersättning för resorna till nya arbetsplatsen, nått som jag fick blankt nej till, hade som avsikt att åka buss till min arbetsplats, detta är inte längre möjligt när jag blev flyttad och därmed kunde jag ändå inte sänka mina resekostnader...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Jag har också Unionen som fack. När jag sover borta så får jag 200kr/dag. Vet dock inte om det är nåt som facket har styrt upp eller om det är företaget som valt summan själv. Kan vara värt att kolla upp det där! 150-200kr är kanske inte så jättemkt, men det är skönt att slippa köra (har 30mil/dag att pendla annars).
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Jag har också Unionen som fack. När jag sover borta så får jag 200kr/dag. Vet dock inte om det är nåt som facket har styrt upp eller om det är företaget som valt summan själv. Kan vara värt att kolla upp det där! 150-200kr är kanske inte så jättemkt, men det är skönt att slippa köra (har 30mil/dag att pendla annars).

    Jo så sett så står det att man måste befinna sig 5 mil från sin ursprungsarbetsplats, jag är bara 3, men det är ju alla de andra med.

    150-200kr är inte jättemycket men slår man det att man jobbar 20 dagar i månaden och jag har jobbat på andra fabriken totaltsett 4 månader så är det ju några 1000 lappar jag gått miste om där.
    Sist jag hade uppe det var det ingen direkt som brydde sig, nu har det blivit aktuellt igen då fler är på tal om att flyttas tillfälligt då arbetsbelastningen inte är jämt fördelad mellan bolagen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    I sak har du rätt till traktamente, men iom att det bara är för 8 timmar och närmare än 50km från verksamhetsorten
    så lär det ju bli tal om en mindre summa pengar, frågan är om det är värt fighten ?

    Egentligen är det ju upp till företaget om dom vill betala trakt eller inte - gör dom inte det så kan du dra av på deklarationen.
    Halvdag = 105:- om dan, osäker på om/hur det påverkas av det korta avståndet.

    Bilersättning borde du ha rätt till, men å andra sidan kan dom då kräva att du först skall infinna dig
    på din ordinarie arbetsplats (på egen bekostnad) för att sedan åka till den andra fabriken.

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    I sak har du rätt till traktamente, men iom att det bara är för 8 timmar och närmare än 50km från verksamhetsorten
    så lär det ju bli tal om en mindre summa pengar, frågan är om det är värt fighten ?

    Egentligen är det ju upp till företaget om dom vill betala trakt eller inte - gör dom inte det så kan du dra av på deklarationen.
    Halvdag = 105:- om dan, osäker på om/hur det påverkas av det korta avståndet.

    Bilersättning borde du ha rätt till, men å andra sidan kan dom då kräva att du först skall infinna dig
    på din ordinarie arbetsplats (på egen bekostnad) för att sedan åka till den andra fabriken.

    //Magnus
    Om det är kortare än 50 km eller om man inte övernattar så får man inte dra av en spänn ...

    Saxat från skatteverket:
    Traktamente är en ersättning som arbetsgivare betalar ut till sina anställda vid tjänsteresor. Traktamentet ska täcka de ökade levnadskostnaderna under tjänsteresan, dvs. utgifter för logi, ökade utgifter för måltider samt diverse småutgifter.

    Traktamente som inte är högre än vissa avdragsgilla schablonbelopp brukar kallas för "skattefritt traktamente". Det krävs alltid minst en övernattning för att arbetsgivaren ska kunna betala ut skattefritt traktamente. Det krävs också att den anställde reser till en plats som ligger mer än 50 kilometer från hans eller hennes vanliga arbetsplats och mer än 50 kilometer från bostaden.
    http://www.skatteverket.se/skatter/s...f80006547.html


    Traktamente som betalas ut vid s.k. endagsförrättning
    (utan övernattning) hanteras som vanlig lön
    skatte- och avgiftsmässigt.
    ...
    För att du ska ha rätt till avdrag för ökade levnadskostnader
    krävs alltid minst en övernattning. Det
    krävs också att tjänsteresan och övernattningen ägt
    rum utanför den vanliga verksamhetsorten. Med det
    menas att du ska ha rest till en plats som ligger mer
    än 50 km från din vanliga arbetsplats och mer än
    50 km från din bostad.
    http://www.skatteverket.se/download/...3405/35418.pdf
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  8. #8

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Schablonbelopp vid tjänsteresa i Sverige inkomståret 2008
    Hel dag 210 kr
    Halv dag 105kr
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Traktamente kan du nog inte få men du skall ha milersättning
    mellan de två arbetsplatserna. Du är anställd på din arbetsplats
    och vill arbetsgivaren att du skall jobba på en annan plats så
    skall han stå för transporten.
    Antingen milersättning eller annan transport så som lånebil, taxi, o.s.v.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Traktamente kan du nog inte få men du skall ha milersättning
    mellan de två arbetsplatserna. Du är anställd på din arbetsplats
    och vill arbetsgivaren att du skall jobba på en annan plats så
    skall han stå för transporten.
    Antingen milersättning eller annan transport så som lånebil, taxi, o.s.v.
    att jag inte får nått det vet jag, men varför får kollektivarna? så vitt jag vet så står det exakt samma i deras avtal som i mitt.

    Enligt avtalet så vet jag att jag inte har rätt till nått då jag måste vara minst 50km från ordinarie arbetsort, men det är ju det samma för både mig och de andra.


    För det lite lustiga med detta nu är så att vi blir placerade på samma avdelning, men han som är kollektivare tjänar ca 1000kr mer i månaden än mig pga traktamentet, han har då ingen utbildning eller erfarenhet och jag är utbildad och har 2 års erfarenhet av det jag ska göra och för tillfället också gör.

    Traktamentet som kollektivanställda får utbetalt är nått som företaget verkar stå för, facket verkade inte ett dugg intresserade då detta bara medförde massa arbete för deras del.
    För min del så handlar det ju om ett ganska trevligt tillskott innan jul.
    Om jag fattade Metal rätt så skulle han få 150kr per dag, vilket blir ca 3000kr per månad.
    Vilket jag anser är rätt orättvist om vi i stort ska jobba med samma grejer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    För det lite lustiga med detta nu är så att vi blir placerade på samma avdelning, men han som är kollektivare tjänar ca 1000kr mer i månaden än mig pga traktamentet, han har då ingen utbildning eller erfarenhet och jag är utbildad och har 2 års erfarenhet av det jag ska göra och för tillfället också gör.

    Traktamentet som kollektivanställda får utbetalt är nått som företaget verkar stå för, facket verkade inte ett dugg intresserade då detta bara medförde massa arbete för deras del.
    För min del så handlar det ju om ett ganska trevligt tillskott innan jul.
    Om jag fattade Metal rätt så skulle han få 150kr per dag, vilket blir ca 3000kr per månad.
    Vilket jag anser är rätt orättvist om vi i stort ska jobba med samma grejer.
    Du har ju redan argumenten enligt ovan: Ta upp frågan med företaget bara.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    För det lite lustiga med detta nu är så att vi blir placerade på samma avdelning, men han som är kollektivare tjänar ca 1000kr mer i månaden än mig pga traktamentet, han har då ingen utbildning eller erfarenhet och jag är utbildad och har 2 års erfarenhet av det jag ska göra och för tillfället också gör.

    Traktamentet som kollektivanställda får utbetalt är nått som företaget verkar stå för, facket verkade inte ett dugg intresserade då detta bara medförde massa arbete för deras del.
    För min del så handlar det ju om ett ganska trevligt tillskott innan jul.
    Om jag fattade Metal rätt så skulle han få 150kr per dag, vilket blir ca 3000kr per månad.
    Vilket jag anser är rätt orättvist om vi i stort ska jobba med samma grejer.
    Du har ju redan argumenten enligt ovan: Ta upp frågan med företaget bara.

    Lycka till!
    jo jag ska se om jag får tag i personalchefen imorgon då det är han som utlovat traktamentet till min nya kollega.

    Det som jag är rädd för är ju att de drar in hans traktamente hellre än att ge mig det samma, och det är ju inte vad jag vill uppnå.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: traktamente, olika beroende på fack?

    efter mycket om och men så har jag lyckats prata med personalchefen om detta idag.
    Han håller med om att det ser konstigt ut att en får och andra inte får och självklart ska det vara lika, så för engångsskull var man överräns med personalchefen.
    Dock så var det min chef som var ansvarig för sånna här grejer och isf den som skulle utlova sånt, nått som han var väldigt tveksam till men diskutionen skulle tas med personalchefen hur det ska göras.
    Konstigt nog finns det inga upptagna rutiner för hur sånt här ska behandlas för tjänstemänn medans för kollektivarna är det glasklart att de ska ha sin 100lapp om dagen, just för att motivera att ställa upp på andra arbetsorter när det behövs, alla är ju inte fullt så posetiva till att jobba på andra håll och då skulle 100lappen vara en lite morot för dem som ändå ställde upp.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Olika avgasljud beroende på bränsle i biopower?
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 14:11
  2. Olika högt ljud beroende på avlastningsventil?
    Av Alexus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 22:06
  3. olika laddtryck beroende på körstil.
    Av tzanek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 22:39
  4. Olika färg på skinnet i 9-5 Aero beroende på årsmodell?
    Av DB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 09:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •