Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: En galning kastade något på min bil!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    En galning kastade något på min bil!

    Jag hade precis kopplat in telefonen och gps-pucken i tändaruttaget och startat bilen för att mata in destinationsadressen på gpsen. Rätt var det var small det till och jag tänkte att nu gick något vitalt sönder - och det ordentligt - i bilen. Men inget mer hände. Så fick jag se något utanför bilen. 5-10 meter bort stog en man, 45-50 år och vevade med armarna och skrek. Jag reste mig upp och frågade om han kastade något på bilen.

    Han (helt vansinnig, skrikande): Din jäääääävla drummel. Det är tomgångskörning förbjuden här! Din jäääävla drummel!

    Jag: Va!? Vad kastade du på min bil!? Så kan du ju inte göra!

    Han: Det har inte du med att göra! Din jävla drummel. Här får du inte köra på tomgång.

    Så fortsatte det en liten stund och han gick iväg. Jag tog ut nyckeln, låste bilen och gick efter. När jag kom ifatt sa jag att jag ville veta vad det var han hade kastat på min bil och han bara skrek ungefär samma saker till svar som ovan. Jag förklarade att även om jag hade stått länge på tomgång (vilket jag inte gjort!) så gav det inte honom rätt att kasta saker på min bil. Han bara fortsatte att skrika och till slut lät jag honom gå. Hade tyvärr inte sinnesnärvaro att plocka med mobilen från bilen så jag kunde ta ett kort eller filma.

    Svårt för mig att agera rätt i ett sånt läge märkte jag. Några killar stod en liten bit bort och bevittnade skrikandet och jag frågade dem efteråt vad jag skulle göra. Någon föreslog (utöver att konstatera hur galen han verkade) att ringa polisen. Men 112 ringer man ju bara om situationen är allvarlig, och 11414 ringer man väl för icke-akuta ärenden. Detta låter som något mellanting väl? Inte så att någons liv var hotat men jag tycker det skulle kännas bra om en sådan person togs bort från gatorna.

    Vad jag kunde se efteråt så blev det inget på bilen, ev. ett litet stenskott men jag är osäker. Hittade heller inget på marken så jag vet ännu inte vad han kastade, men det small till rejält!

    Fortfarande fem timmar efter att det hände är jag uppe i varv. Oehagligt och förnedrade på något sätt att någon beter sig på det här sättet.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Ja, vad fan ska man säga. Sista idioten är inte född.

    Blev det inga skador så är det väl inte mycket att göra.
    Hittar du någon skada senare, kanske i dagsljuset. Så har du ju alltid vittnen.

    Frågade du inte dem om vad mannen kastade? De borde ju sett det?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Hittar du någon skada senare, kanske i dagsljuset. Så har du ju alltid vittnen.

    Frågade du inte dem om vad mannen kastade? De borde ju sett det?

    Får hoppas att jag inte hittar det, vet inte om det finns några vittnen till själva händelsen. Han hann gå iväg ca 50 meter innan jag kom ikapp honom och killarna jag pratade om stod inte så att de kunde se själva händelsen.

    Men detta var på Drottning Kristinas väg på KTH-området och det rör sig mycket folk där så någon borde ha sett det. Men jag var för skärrad och upprörd för att tänka på det precis då. Ingen stannade och hjälpte till i alla fall...
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Fanns kanske inte så mycket att hjälpa till med?
    Jag skulle inte gå i mellan för ett "gräl" på stan.

    Skillnad om mannen gett sig på dig och sparkat på dig när du låg ner.
    Då hade jag gått i mellan. Vilket jag hoppas att majoriteten här också skulle gjort.

    Hela händelsen är riktigt skum.
    Även om du hade stått på tomgång i en timme, så har han inget rätt att leka polis.

    Kan han ha kastat en stor sten? Har du kollat bilen?
    Taket??
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 670

    Re: En galning kastade något på min bil!

    shit.. strongt av dig att inte slå honom.. vetifan om jag klarat att hålla mig i skinnet.

    hoppas att det löser sig och att det inte blev några bucklor på bilen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Fanns kanske inte så mycket att hjälpa till med?
    Jag skulle inte gå i mellan för ett "gräl" på stan.

    Skillnad om mannen gett sig på dig och sparkat på dig när du låg ner.
    Då hade jag gått i mellan. Vilket jag hoppas att majoriteten här också skulle gjort.

    Hela händelsen är riktigt skum.
    Även om du hade stått på tomgång i en timme, så har han inget rätt att leka polis.

    Kan han ha kastat en stor sten? Har du kollat bilen?
    Taket??
    Förvisso inte så mycket att hjälpa till med, men om jag sett vad som hänt hade jag förmodligen visat att jag sett det. Men jag kan förstå om man inte gör det.

    Ja det hela är mycket skumt, han måste vara antingen ganska vilse i planeten eller ha oerhörda mängder aggressioner inom sig.

    Jag tror inte det blev något stort, ska ta en titt i bättre ljus vid tillfälle. Vet heller inte vad eller hur stort det var som han kastade. Det lät rejält i alla fall, men det kanske det kan göra av något litet också när man sitter i bilen? Jag såg dock inget på marken som det skulle kunna ha varit.

    Lite trist att detta hände på sambons jobbparkering, det kommer inte kännas så kul att ställa bilen där fler gånger. Jag oroar mig för att han är en långsint "miljökämpe" och får för sig att göra saker med bilen.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Man blir inte förvånad längre... det springer mycket skumt folk ute!

    Råkade ut för att det small till i en kompis bil då vi kom på en 70 sträcka... den gången var det rackartyg från ett gäng småglin, det är inte alls ok... men man kan förstå det på ett annat sätt då ungar gör fel ibland. Skillnad när vuxna kastar saker på bilar!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av tact
    shit.. strongt av dig att inte slå honom.. vetifan om jag klarat att hålla mig i skinnet.

    hoppas att det löser sig och att det inte blev några bucklor på bilen.
    Nja, jag är allt annat än en slagskämpe så det var jag inte ens nära att göra (även om jag måste erkänna att jag gjort det i fantasin några gånger efteråt).
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Det första jag tänkte var att killen kastat en sten på taket eftersom du skrev att det var en kraftig smäll men inte direkt synliga skador.

    Ditt tak kanske ser fördjävligt ut om du har otur nu?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Jag kan inte svara för vad jag hade gjort med idioten , jag hade blivit helt jävla galen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av Sammen
    Någon föreslog (utöver att konstatera hur galen han verkade) att ringa polisen. Men 112 ringer man ju bara om situationen är allvarlig, och 11414 ringer man väl för icke-akuta ärenden. Detta låter som något mellanting väl?
    Ingen person va skadad och ingen va på väg att bli skadad, så 11414 fungerar nog ypperligt.

    Jag undrar lite vad lagboken säger om att hålla fast människan till polisen kommer, det hade nog jag gjort.
    Att använda våld mot honom känns ju kanske inte som det smartaste alternativet kanske, även om det låter väldigt frestande.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Sammen
    Någon föreslog (utöver att konstatera hur galen han verkade) att ringa polisen. Men 112 ringer man ju bara om situationen är allvarlig, och 11414 ringer man väl för icke-akuta ärenden. Detta låter som något mellanting väl?
    Ingen person va skadad och ingen va på väg att bli skadad, så 11414 fungerar nog ypperligt.

    Jag undrar lite vad lagboken säger om att hålla fast människan till polisen kommer, det hade nog jag gjort.
    Att använda våld mot honom känns ju kanske inte som det smartaste alternativet kanske, även om det låter väldigt frestande.
    Om brottet kan leda till fängelse, så har du rätt att göra ett så kallat envarsingripande, vilket innebär att du får använda det våld som krävs för att hindra personen att lämna platsen tills polisen kommer.
    Vet inte om det kan ge fängelse att kasta något mot en bil, hade han kastat det mot dig som person hade det säkerligen varit ok att hålla kvar honom. Lagen säger tydligt att om brottet kan ge fängelse så har man rätt att använda våld för att hålla kvar någon, om han sedan blir dömd till fängelse just i det fallet är irrelevant.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Den gubben var lätt värd en pungspark! Grattis till att du lyckades hålla igen!

    Jag var med om något liknande härom veckan om en gubbe som gnällde över att jag inte stängde av motorn när jag skulle slänga en kartong vid en insamlingsstation. Blir alltid lika förvånad över att folk orkar, det tog mig knappt 15 sekunder att slänga kartongen.

    Miljöivrarna har fått lite väl mycket vind i seglet, nu börjar dom fan ta mig bli kaxiga också.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: En galning kastade något på min bil!

    I ByggareBs fall hade jag upplyst personen ifråga om att en omstart av en bil drar extra soppa och en del oförbränt glider förbi katten (om den inte är rejält uppvärmd) så att stanna bilen för några sekunder för att sedan starta den igen kostar mer på miljön än att lämna den på i en minut.

    Ev. hade jag satt mig i bilen och startat och stängt av den ett par gånger också bara för att jävlas

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ev. hade jag satt mig i bilen och startat och stängt av den ett par gånger också bara för att jävlas
    Sen dragit i väg med ett jävla varv & tillhörande hjulspinn

  16. #16
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Ingen person va skadad och ingen va på väg att bli skadad, så 11414 fungerar nog ypperligt.

    Jag undrar lite vad lagboken säger om att hålla fast människan till polisen kommer, det hade nog jag gjort.
    Att använda våld mot honom känns ju kanske inte som det smartaste alternativet kanske, även om det låter väldigt frestande.
    Om brottet kan leda till fängelse, så har du rätt att göra ett så kallat envarsingripande, vilket innebär att du får använda det våld som krävs för att hindra personen att lämna platsen tills polisen kommer.
    Vet inte om det kan ge fängelse att kasta något mot en bil, hade han kastat det mot dig som person hade det säkerligen varit ok att hålla kvar honom. Lagen säger tydligt att om brottet kan ge fängelse så har man rätt att använda våld för att hålla kvar någon, om han sedan blir dömd till fängelse just i det fallet är irrelevant.
    Jodå, de där lagarna kan jag rätt bra.
    Men frågan är om det är skadegörelse eller inte i och med att ingen synlig skada kan hittas.
    Något annat brott än det kan jag inte tänka mig att det kan va.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  17. #17
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Tråkigt, men du får vara glad att det inte blev värre.
    Samhället monteras ner bakom kullisserna, och psykvården får tydligen inte kosta nåt.

    Själv vet jag om 4-5 riktigt utflippade personer i närområdet, förutom alla knarkare, och det är inte roligt när man har barn.

    När jag ändå är inne på det så kan jag klaga på alla som kör som idioter på gatorna inne i stan också de har ingen chans att stanna om någon springer ut. Vanliga människor kan också bete sig som galningar när de hamnar bakom en ratt...

  18. #18

    Re: En galning kastade något på min bil!




  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    När jag ändå är inne på det så kan jag klaga på alla som kör som idioter på gatorna inne i stan också de har ingen chans att stanna om någon springer ut. Vanliga människor kan också bete sig som galningar när de hamnar bakom en ratt...
    Aha, man är alltså inte ensam moraltant här inne alltså?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    205

    Re: En galning kastade något på min bil!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Perzy
    När jag ändå är inne på det så kan jag klaga på alla som kör som idioter på gatorna inne i stan också de har ingen chans att stanna om någon springer ut. Vanliga människor kan också bete sig som galningar när de hamnar bakom en ratt...
    Aha, man är alltså inte ensam moraltant här inne alltså?
    Nejdå vi är nog flera. Hoppas ingen missförstår, jag minst lika gasglad som alla andra--på vägen eller där det är folktomt!

Liknande ämnen

  1. 9000 V6 3.0. Något att ha?
    Av H-M i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 07:48
  2. Nån som vet något om denna??
    Av RaLLe i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 09:59
  3. 9-5 3.0TiD något att ha?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •