Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: FAQ:Byte av diverse lampor i våra Saabar

  1. #21

    Byte av lampor i stolvärme + växelväljaren OG9-5

    Jag har köpt nya lampor till knapparna som styr stolvärme + stolfläktarna i en Saab 9-5 Aero -2001.

    Hur får man loss själva knapparna? Har försökt stick in en liten mejsel och peta lite försiktigt, men vågar liksom inte ta i... Tips?

    Samma gäller belysningen vid växelväljaren, hur kommer jag lampan? Lampan för "W" lyser, det är PRND321 som behöver bytas. Även där, hur?

    Tacksam för alla tips!

    Mvh,

    Nicklas

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 674
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #23

    Tips för lampor till ACC panel

    Från V70 mätarhus:
    Dessa funkar det att byta glödlamporna på - köp var du vill - Biltema 1,2V eller var du nu vill. Ingen lödning och lamphållaren, sockeln är inte värmeskadad som på OG9-5 lamporna!

    Både på de gråa och på de blåa, är lamporna på 1,2V.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    135
    Medlem#
    -

    Question Lampor till stolvärme SAAB 9-5 OG 2,3 2002

    Jag har stött på lite patrull med de små gröna lamporna som sitter på reglageknapparna för stolsvärme. Mekonomen hade inte den typen och kunde inte säga något mer.
    Jag skulle därför vara tacksam för tips om lampsockeltyp, var man kan köpa lösa smålampor och så vidare. Det borde gå att löda loss och byta dessa. Men som sagt var, jag behöver mer uppgifter och tips.

    Tack på förhand :-).

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 484
    Medlem#
    11937
    Du ska ha artnr 5471065.

    Vill du inte ha original så finns det (enligt mig bara dåliga) alternativ:
    - Du kan återanvända befintlig sockel och stoppa dit en ny miniatyrglödlampa, minns jag rätt är 60mA är rätt styrka. Dock är det stört omöjligt att hitta gröna sådana billigare än originalet ovan som inkluderar sockeln.
    - Du kan köpa tredjeparts LED-varianter med tillhörande sockel (t.ex. dessa). Nackdelen med LED är att ljusstyrkan knappt (om alls) kan dimmas och skenet kan därför skilja mot andra lampor i bilen.

    Sockeln heter Neo Wedge. Den finns i olika storlekar, men jag tror (=du måste dubbelkolla) att storleken du behöver heter T3.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 484
    Medlem#
    11937
    Och det behövs förresten ingen lödning för att lossa/montera glödlamporna från sockeln, de är bara ditvirade. Lite pilligt eftersom det är smått, men bara att benda och dra benen på glödlamporna runt rätt ställen på sockeln.
    Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89, Volvo S70 -98
    Nu: Skoda Enyaq 80 -21, Saab 9-5 aero -04

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Om man motstår frestelsen att försöka dra av den gröna silikonkåpan från den gamla lampan (och istället krossa lampan med en tång ch sedan städa ur glassplittret) så kan det gå att återanvända kåpan.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    574
    Medlem#
    11576
    Smart! Jag har "smort" med diskmedel och rullat av kåpan med framgång ibland, eller rullat av den "torr" och ibland pajat den. Det låter enklare att krossa lampan.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 861
    Jag brukar försöka köra med varmvatten och sen rulla av den. Lyckades med krossad lampa att få glaset att skära sönder gummit

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 525
    Medlem#
    8758
    Jag krossar med en plattång alternerande från flera riktningar så det är bara "smågrus" kvar när jag är klar. En del glasbitar kan sitta rejält, så det gäller att bitarna blir riktigt små på de som inte bara är att hälla ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Sugmotor Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    95
    Medlem#
    13223
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Jag brukar försöka köra med varmvatten och sen rulla av den. Lyckades med krossad lampa att få glaset att skära sönder gummit
    Hade anledning att göra denna manöver idag, men denna gång vid byte av glödlampan till cigarettändaruttaget, alltså en W1,2W (Biltema 35-15516) och därmed ingen sockel att bråka med. Likt Timpa2 lade jag lampan i varmt vatten några minuter och rullade sedan försiktigt av den gröna kåpan. Funkade bra – inga skador.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Diverse felmeddelanden visade sig vara batteritorsk! NG9-3
    Av Thornbeach i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 09:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •