Hej!
Nu måste jag skriva av mig lite. Eftersom detta inte är första gången det hänt blir man inte mindre irriterad. Nu till sak. På motorvägen hem ifrån jobbet hamnar bakom en bil och framför den ligger en lastbil med släp. Släpet är över bredden lassat med singel. Kanten som håller singeln för att inte trilla ut bakåt är kanske 30 cm hög vilket resulterar i att han tappar singel konstant på bilarna som ligger bakom. Dessvärre upptäckte jag inte det förrän jag skulle köra om och får ett par märlor i rutan. Som tur är håller jag alltid stort avstånd så det blir den enda ”skadan”. Blir så klart skitförbannad hur en idiot kan köra med ett sådant lass. Vi kör en bit till och jag börjar komma till sans igen men det ligger ändå och gnager. Jag tänker om han tar av på samma avtag som jag ska jag följa efter och skälla ut miffot. Jag blinkar och tar av och ser att han gör detsamma. Jag släpper förbi han i en ficka och hakar efter. Väl framme på destinationen stannar lastbilen och jag drar handbromsen och hoppar ur. För inte ingen ska tro att jag är helt galen bor jag i en ganska liten stad (Ronneby) så visste ju att han inte skulle så långt. Ska försöka återge efter bästa förmåga var skapligt irriterad vid tillfället.
Väljer att kalla chauffören ”miffot” i dialogen som följer för han uppträdde som det minst sagt.
Jag: Jo undrar om det ingår lack och byte av vindruta för dom som hamnar efter dig med ett sådant lass du kör med?
Miffot: eh va? (förståligt svar kanske om man är korkad och inte har en aning om vad man har på lasset)
Jag tar med honom bak och visar honom släpet puttar till singeln lite lätt så en näve singel landar på marken.
Jag: Skulle du vilja ha det i fronten på din bil i 90-100 km/h?
Miffot: Så fort körde jag inte för det kan jag inte.
Jag tänker måste vara enda lastbilschauffören i landet som kör i laglig hastighet (vilket han dessutom inte gjorde) men orkade inte tjata om det.
Jag: Jag har en bil för ett par hundra tusen och uppskattar inte att få den sönderslagen av singel för sådana som du inte kan försluta ditt lass på ett riktigt sätt.
Miffot: Kan inte jag hjälpa det är inte mitt ansvar (förstår vad han menar hade en kompis som råkade ut för liknande. Han tog regnumret och ringde åkeriet. Svaret han fick var: ”Haha Om du visst hur många som ringer till oss och vill ha nya vindrutor”. Helt otroligt hur man kan svara så men ändå. I detta fallet skulle han skylla på åkeriet alltså?? mkt konstigt...).
Jag: Klart som fn att du är ansvarig för lastbilen och det lass som du framför eller?
Miffot: öhh… tystnad…. (han visste jag hade rätt)
Han börjar lomma mot sin hytt han ser väl att jag kokar…
Jag: Nästa gång blir det polisen jag ringer..
Miffot: Han svarar nonchalant….
Tur man kan behärska sig annars hade han fått en omgång på stället . Hade det varit jag hade skämts rejält och bett om ursäkt istället för att förklara bort det. När privatpersoner kör släp blir det ett herrans liv och böter mm om liknande skulle inträffa. Om jag lassat ett släp är jag väl ansvarig för att skiten inte trillar ut på vägen när jag ska köra.

Hur i helv.. kan det vara tillåtet att man får köra med ett sådant släp? I övriga Europa gäller att det ska vara täckt fattar inte det inte gäller i Sverige med. Är dessutom inte det första gången jag råkar ut för detta har hamnat bakom sand, flis mm innan. Vill inte hänga ut alla lastbilschaufförer här men vid tre olika tillfällen har jag kompisar och min far fått samma bemötande. Ska det vara så? Vet inte om det är jag som är konstig i detta fallet eller om flera tycker likadant. Vad har ni andra för åsikter?

Mvh

Finns dock värre var i Thailand i februari och när vi tog nattbussen ifrån Bangkok till Chiang Mai hamnade vi bakom en lastbil som tappade 10-20 plaströr åt gången ifrån flaket. Inte så trevligt när bussen skulle köra över dom hehe…