Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Ska hänga upp min tv i nya lyan men vet faktiskt inte hur jag ska skruva fast fästet i väggen utan att den trillar ner, det är ändå 35kg som ska sitta på ett tiltbart fäste.

    Jag har köpt slagskruv (8mm) då jag har god erfarenhet av sådana i betongvägg, även om de kostar rätt så mycket så brukar det vara värt det.

    Men nu när jag satte borrmaskinen i väggen så upptäckte jag att detta inte är någon vanlig betongvägg.
    Det är nämligen ett hålrum mitt i. Väggen ser ut som: Betong - stort hålrum - betong.

    Denna typ av vägg har jag aldrig stött på tidigare och vet inte riktigt hur jag ska bemöta problemet.
    Jag funderar på expanderbult(mollys), men hur tjock brukar en sådan här betongskiva vara? Är den för tjock för att expanderbulten ska kunna veckla ut sig bakom? Hur ser det ut där bakom? kommer det börja spricka om jag spänner åt med en expander?

    Om jag istället använder slagskruven, är "skivan" tillräckligt tjock för att den ska fästa tillräckligt?

    Jag har försökt känna med en tunnare spik i mitt hål och jag gissar på att skivan är ungefär 1.5cm tjock men det är oerhört svårt att säga säkert, den kan lika gärna vara det dubbla.

    Någon här som stött på något liknande?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Leta rätt på reglarna och sätt fästet i dom, alternativt skruva fast t.ex. två brädor horisontellt på väggen och montera fästet på dom.
    35 kg på ett tiltbart väggfäste skulle inte jag vilja ha med fyra mollyplugg i en gipsvägg.
    Beror ju iof på hur långt ut tvn hamnar.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    214

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Låter som Leca vägg, är pulvret från "första betongen" vitt eller grått ? är det grått är det med stor sannolikhet Leca, vitt Gips.
    finns särskilda expanders till LECA att köpa.
    Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Leta rätt på reglarna och sätt fästet i dom, alternativt skruva fast t.ex. två brädor horisontellt på väggen och montera fästet på dom.
    35 kg på ett tiltbart väggfäste skulle inte jag vilja ha med fyra mollyplugg i en gipsvägg.
    Beror ju iof på hur långt ut tvn hamnar.
    Menar du att det finns reglar i denna typ av vägg? Jag trodde bara man ställde ett fundament på plats när man bygger större hus och att denna vägg som alla andra är gjuten i en form.

    Citat Ursprungligen postat av SnAABen
    Låter som Leca vägg, är pulvret från "första betongen" vitt eller grått ? är det grått är det med stor sannolikhet Leca, vitt Gips.
    finns särskilda expanders till LECA att köpa.
    Det är tyvärr vitt, dessa expanders håller för lite vikt också då?

    Dock så tog jag upp ett till hål imorse och där verkar "plattan" vara 7cm tjock

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Blir det ett hål när du slår med en hammare?

    Alltså, låter väggen ihålig eller solid när du knackar på den (helst med handen då, inte en hammare).
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Men har du borrat i det så borde du märka vad det är för material? Vad använde du för borr och maskin?

    Är rätt så stor skillnad mellan att borra i gips, leca eller betong. Fick du stå och kämpa på för kung och fosterland eller inte?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Väggen låter absolut inte som en uppreglad vägg med vanliga gipsskivor på utsidan, det kan jag säga säkert att det inte är.

    Det låter lite ihåligt vilket väl inte är så konstigt då väggen bevisligen är ihålig.
    Det låter även som att det är en betongvägg men inte alls lika solit som väggen i andra sidan av rummet som är väggen som skiljer mig från grannen.

    Jag har inte behövt kämpa med hålen men å andra sidan så har jag inte behövt kämpa med att borra igenom en vägg sen jag bytte ut min rustaslagborrmaskin mot en dewalt slagborrmaskin
    Jag har borrat genom en 40cm tjock betongvägg utan att jag behövde trycka på mer än genom denna vägg.

    Jag vill som sagt få det till att det är en ihålig betongvägg, ska försöka få tag på någon i föreningen som förhoppningsvis kan reda ut det hela.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Väggen låter absolut inte som en uppreglad vägg med vanliga gipsskivor på utsidan, det kan jag säga säkert att det inte är.

    Det låter lite ihåligt vilket väl inte är så konstigt då väggen bevisligen är ihålig.
    Det låter även som att det är en betongvägg men inte alls lika solit som väggen i andra sidan av rummet som är väggen som skiljer mig från grannen.

    Jag har inte behövt kämpa med hålen men å andra sidan så har jag inte behövt kämpa med att borra igenom en vägg sen jag bytte ut min rustaslagborrmaskin mot en dewalt slagborrmaskin
    Jag har borrat genom en 40cm tjock betongvägg utan att jag behövde trycka på mer än genom denna vägg.

    Jag vill som sagt få det till att det är en ihålig betongvägg, ska försöka få tag på någon i föreningen som förhoppningsvis kan reda ut det hela.
    Hej. Låter som din vägg e byggd av hålbetongblock. Det är ett ihålligt block som brukar fyllas med betong eller murbruk. Har du provat att borra mer än på ett ställe? Har du haft otur kan du ha borrat i ett block med boom i,alltså att blocket ej blivit helt utfyllt.
    9-3 SC Aero V6 -08

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Jag har borrat på två ställen, då jag precis tapetserat om så vill jag inte testa allt för mycket. Har inte fått tag på någon i föreningen som kunnat svara idag men jag ska fortsätta försöka innan jag går loss och gör fler hål.

    Tack för hjälpen!
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Johannelund (Linköping)
    Inlägg
    1 735

    Re: Tummen mitt i handen, hur skruva fast tv-fästet i väggen?

    Tjena!

    Bättre sent än aldrig..
    I min förra lägenhet skulle jag sätta upp tv:n och lite annat på väggen.
    MEN väggen var så porös att det bara rasa betong när jag borra..
    Jag fick då borra upp hålen från 5,5mm till 12mm och limma pluggar på 12mm.
    Det satt som en smäck sen kan jag lova.


    Så ett hett tipps är att lägga lite pengar på ett par bra plugg.
    Köpte mina på Würt.

    MvH Patrick S
    Patrick Svensson
    Volvo S70 -98

Liknande ämnen

  1. Skruva fast hållare i a-stolpen?
    Av Chrisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 20:00
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 22:38
  3. tummen mitt i........
    Av nsdv55 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 18:00
  4. Skruva fast slutsteg!
    Av Zacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-18, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •