Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

  1. #1

    Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Hej alla där ute. Någon som kan hjälpa mig. Har installerat ett program som heter ProScan 5.0 i min bärbara dator. sen har jag ELM327 1.2 men får det ej att fungera. När jag klickar på Connect så får jag en grön bock i min första ruta som heter open serial port, Sen kommer det upp ett rött kryss i nästa som heter detect interface. Nu till min fråga. vad har jag gjort för fel ? kan det va något fel på datorn ? drivrutin eller nått ? kan det va något fel i programet ? för jag har ju ändå kopplat upp allt från datan till bil. men inget händer.


    Tacksam för svar och support.

  2. #2

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Är det ingen som kan hjälpa mig ?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Ja jag fick samma problem men löste det. Jag kommer inte riktigt ihåg det nu men jag antar att du ställt in alla inställningar rätt och isåfall handlar det nog om ordningen som du kopplar in interfacet i datorn och bilen. Jag tror att lag först pluggade in den i datorn och sen i bilen och att tändningen var på när jag pluggade in den.

    Testa lite olika varianter på det så ska du se att det löser sig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Tack för ditt svar. jag har provat fram och tillbaka. Men får det ändå inte att fungera. jag har installera usb drivrutin.installera programet. programet hittar den öppna porten. Men den säger när allt är kopplat (interface was not found) och den säger likadant när jag typ sitter hemma. Allså händer lika mycket om bilen är kopplad eller inte. Då undrar man ju vad som är fel. För den röda lampan lyser ju (power)

    Drivrutin: http://www.skpang.co.uk/elm327_USB.htm

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Tolkar felmeddelandet som att datorn inte får kontakt med interfacet och då kan det ju fortfarande funka till bilen.
    Vad är nästa kryssruta efter "Detect Interface"?

    Går det att välja vilken port programet skall använda?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Nästa kryssruta är:initialize interface Men så långt kommer den inte.
    Har även andra program i datan men dem funkar heller inte. och ja man kan ställa in vilken port i alla programen. funderar på om det är något galet med datan.
    Och hur får man reda på en sån sak. programets första ruta blir grön. sen går det inte längre. och så blir det även om jag sitter hemma att den hittar porten.

  7. #7

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Någon som vet om den där inställningen (baud rate) kan vara det som har orsakat felet även om porten varit öppen ???
    Min har alltid stått på 9600 men man har läst hit och dit 38400.

  8. #8

    Re: Diagnostikinstrument ProScan 5.0

    Hej igen alla där ute. Kan infomera att om ni nu ska få igång era instrument. Så håll koll på (((((baud rate))))) kan vara det som orsaka felet att ni ens inte får igång programet. Även om porten är öppen.
    Min har alltid stått på 9600 men skulle vara 38400.


    Så nu funkar mitt med!

Liknande ämnen

  1. ELM327 V 1.2a Diagnostikinstrument
    Av SAAB--9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 19:14
  2. Diagnostikinstrument
    Av S_A_A_B__9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •