Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab 9-3 1998... prisvärt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Har fått ett erbjudande om att köpa en Saab 9-3 2.3SE från 1998 för 20000 kronor.
    Problemet är det att höger fram fjäderben är trasigt och det kostar 7000 att laga hela...
    Annars är bilen helt i toppskick utan en enda skråma och med ungefär 20.000 ml på mätaren...

    Måste bestämma mig någorlunda snart så jag är tacksam för hyfsat snabba svar.
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Det finns väl ingen saab 9-3 med 2,3 motor från 98.
    Antingen är det en 900 2,3 i eller är det en 9-5.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Fabrikat: SAAB 9-3 SE 5D 2.3I
    Färg: MRÖD Fordonsslag: PB
    Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Jag har ute min fungerande 9-3 2,0t -99 på 29000 mil för 19.000 kr och jag har väl inte direkt blivit nerringd. 20.000 + en reparation för 7000 kr verkar väl inte nåt vidare egentligen. Bjud 15 om bilen är bra i övrigt.
    Toyota Verso 1,8 -11

  5. #5

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    För dyrt för en SAAB utan turbomotor!

    Rimligt pris på den bilen är max 10 KSEK.

    Men rekommendationen (speciellt på detta forum) är 9-3 med turbomotor. Leta efter en sådan.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    För dyrt för en SAAB utan turbomotor!

    Rimligt pris på den bilen är max 10 KSEK.

    Men rekommendationen (speciellt på detta forum) är 9-3 med turbomotor. Leta efter en sådan.
    Rena skämtet att säga att det är för dyrt för en SAAB utan turbo, det va ju inget lik direkt som han skrev, relativt nytt, mycket utrustning och väldigt säker bil. 20000:- är ju inget för en sån bil
    Kan du hitta en 9-3 för under 10000:- som är fin så säg till mig direkt, du verkar ju veta vad du snackar om

    Men 17 - 18000 vore rimligt med tanke på felet
    Men turbo är ju skönare att ha, men då åker du upp några steg i pengar, mer som kan gå sönder också.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av Div1ne
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    För dyrt för en SAAB utan turbomotor!

    Rimligt pris på den bilen är max 10 KSEK.

    Men rekommendationen (speciellt på detta forum) är 9-3 med turbomotor. Leta efter en sådan.
    Rena skämtet att säga att det är för dyrt för en SAAB utan turbo, det va ju inget lik direkt som han skrev, relativt nytt, mycket utrustning och väldigt säker bil. 20000:- är ju inget för en sån bil
    Kan du hitta en 9-3 för under 10000:- som är fin så säg till mig direkt, du verkar ju veta vad du snackar om

    Men 17 - 18000 vore rimligt med tanke på felet
    Men turbo är ju skönare att ha, men då åker du upp några steg i pengar, mer som kan gå sönder också.
    : håller helt med, någon verkar ha en aningens dålig koll på läget....

    Hittar ni en og9-3 i bra skick för 10 papp så säg till mig med.... tar 3 på direkten... turbo spelar ingen roll.

    För 10K får man ju en risig ng900 utan turbo...

    Vad har hänt med fjäderbenet då?
    7000kr låter rätt dyrt bör nog gå att hitta komplett nytt på skroten betydligt billigare.

    Skulle nog säga att 20K nog inte är helt fel om bilen i övrigt är i fint skick försök pruta lite.

    2,3 motorn är ganska trevlig tycker iaf jag, tror 98 var sista årsmodellen som 2,3i fanns.

    Citat Ursprungligen postat av ljungström
    Jag har ute min fungerande 9-3 2,0t -99 på 29000 mil för 19.000 kr och jag har väl inte direkt blivit nerringd. 20.000 + en reparation för 7000 kr verkar väl inte nåt vidare egentligen. Bjud 15 om bilen är bra i övrigt.
    om detta är din: http://www.blocket.se/vi/18886205.htm?ca=17_s

    Så kanske man kan diskutera skillnaden mellan en som gåt 10K mindre och är i BRA skick, ska man tolka dina bilder så är kanske skicket hos din inte allt för bra.
    Var lite smått sugen på din bil men helt klart miltalet som tog bort mitt intresse.
    Skicket är ju ganska avgörande när man börjar kolla på bilar med liknande miltal.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Litet tips i all välmening, det blir inte lättare att sälja en bil som dessutom är skitig på bilderna. Det kanske verkar löjligt, men det spelar roll. Tvätta bilen både inne och ute så ökar chansen att någon hör av sig.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Litet tips i all välmening, det blir inte lättare att sälja en bil som dessutom är skitig på bilderna. Det kanske verkar löjligt, men det spelar roll. Tvätta bilen både inne och ute så ökar chansen att någon hör av sig.

    mvh
    Jesper
    Håller med!

    Min moster hade sin bil ute till försäljning så pass länge att annonsen gick ut. Bilen var skitig på bilderna.
    Jag fick möjlighet att polera upp bilen och lägga ut ny annons. Samma annons, det enda som skilde var bilderna. Den bilen försvann inom en vecka.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Litet tips i all välmening, det blir inte lättare att sälja en bil som dessutom är skitig på bilderna. Det kanske verkar löjligt, men det spelar roll. Tvätta bilen både inne och ute så ökar chansen att någon hör av sig.

    mvh
    Jesper
    Håller med!

    Min moster hade sin bil ute till försäljning så pass länge att annonsen gick ut. Bilen var skitig på bilderna.
    Jag fick möjlighet att polera upp bilen och lägga ut ny annons. Samma annons, det enda som skilde var bilderna. Den bilen försvann inom en vecka.
    Exakt, det var lite smått åt det hållet jag menade, utan att försöka vara för taskig.

    Det kan vara vanskligt att köpa en bil med väldigt högt miltal, är då priset ganska lågt och man får se en bil som är så pass skitig så drar iaf jag paraleller till att bilen i sig är i övrigt så dåligt skick att man inte ens brytt sig om att tvätta den.

    Bilderna är ju det första man får se, är ju ofta första intrycket som spelar roll, får man se en bil som ser allmänt misskött ut på bilderna så blir ju inte folk direkt sugna på att åka och kolla på ett sånt objekt.
    Hade själv en bil med lite halvtaskig lagning på bakskärmen (silvermetall, det blir ju som det blir när man lackar om detta) och var ganska öppen med det på bilderna, det var alltså 0 svar, köpte mig en gripenlogga och trycket på motorhuven och tog lite bilder från andra vinklar, vipps ringde det massor, de som kom och kollade på bilen frågade inte ens om lagningen.

    Nog för att det är svårt över lag att sälja bilar just nu, men en proffsig annons med lite snygga bilder gör det hela lite enklare, att skriva att "jag är billigast" är enligt mig ingen vidare reklam, man får vad man betalar för, och folk som letar sånn bil vet ofta hur man ligger i pris.

    Vidhåller nog att 20K för en og9-3 som är i kanonskick förutom ett trasigt fjäderben är ändå hyfsat pris och man kan ju räkna med att kunna ha bilen ett tag framöver om den är välskött.

    Allt handlar ju inte om priset även om det är en stor faktor.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Bilen är nu inköpt och jag tackar så mycket för hjälpen av er som varit väl tillmötesgående.. hehe..

    Nu undrar ajg bara om någon vet en bra och seriös verkstad som har bättre pris än 7000 för det trasiga fjäderbenet (inklusive fjäderbenslager)
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Bilen är nu inköpt och jag tackar så mycket för hjälpen av er som varit väl tillmötesgående.. hehe..

    Nu undrar ajg bara om någon vet en bra och seriös verkstad som har bättre pris än 7000 för det trasiga fjäderbenet (inklusive fjäderbenslager)

    Nu står det inte vart du bor för någonstans, men jag skulle nog tipsa om att köpa ett nytt på skroten, tex www.kmbildemontering.se som ligger nära där jag bor.
    Köp ett komplett nytt fjäderben, gissningsvis någonstan 1000-2000kr grovt gissat.
    Att få detta bytt på verkstad kostar inte många kronor, närmsta mekonomenverkstad byter framfjädrar på under 1timme/st vilket istortsätt innebär samma arbete som att byta hela fjäderbenet då detta skruvas bort i den processen.

    Eller testa att sätt ut under Köpes på marknadsforumet.

    Billigare än 7000kr borde ju gå att fixa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    296

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Bilen är nu inköpt och jag tackar så mycket för hjälpen av er som varit väl tillmötesgående.. hehe..

    Nu undrar ajg bara om någon vet en bra och seriös verkstad som har bättre pris än 7000 för det trasiga fjäderbenet (inklusive fjäderbenslager)

    Nu står det inte vart du bor för någonstans, men jag skulle nog tipsa om att köpa ett nytt på skroten, tex http://www.kmbildemontering.se som ligger nära där jag bor.
    Köp ett komplett nytt fjäderben, gissningsvis någonstan 1000-2000kr grovt gissat.
    Att få detta bytt på verkstad kostar inte många kronor, närmsta mekonomenverkstad byter framfjädrar på under 1timme/st vilket istortsätt innebär samma arbete som att byta hela fjäderbenet då detta skruvas bort i den processen.

    Eller testa att sätt ut under Köpes på marknadsforumet.

    Billigare än 7000kr borde ju gå att fixa.
    Tyvärr så är det lite brist på fjäderben till og9-3 då många redan är sönder rostade och detta vet skrotarna och tar betalt därefter, 2000 kr räcker oftast inte.
    Jag gjorde en sökning på bildelsbasen och det fanns 5 st varav ett var rostskadat.
    Annars kan ju ett allternativ vara en repsats från Kungälvsbildemontering, lite dyrt kanske men billigare än ett fjäderben.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Den repsatsen verkar ju vara bra. Men dyr som sagt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Att det är dyrt är jag väl medveten om dessvärre...
    Jag är ifrån Göteborg och känenr faktiskt att det är värt 5000-7000 för att låta någon göra det med nya delar för då vet man ju att det håller lite längre... hehe
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalskog
    Inlägg
    78

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Jag tycker inte att 7000 låter orimligt. Ett tomt fjäderben kostar 4000kr på Saab, sedan behövs ett nytt hjullager ca 800kr då det gamla inte kan användas. Sedan arbetet med att flytta över stötdämpare, fjäder m.m.

    Mvh Fredrik

  17. #17

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Du lägger alltså ca 40% av bilens inköpspris på ett fjäderben? Annonsera här så kanske du finner ngt lite billigare, men för tusan, vad är rationalen till att lägga så mkt på en del? Kom ihåg att bilen är inte är bättre än sin sämsta del.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    En kompis köpte en 154hk se -98 på som rullat 19000 mil på firma för 25000 som är i bra skick!

    Ang om bilen är skitig så tycker jag det spelar roll, det säger väl lite om den som säljer bilen. Vad han bryr sig om den mm...
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    En kompis köpte en 154hk se -98 på som rullat 19000 mil på firma för 25000 som är i bra skick!

    Ang om bilen är skitig så tycker jag det spelar roll, det säger väl lite om den som säljer bilen. Vad han bryr sig om den mm...

    kan bara säga så här.
    Häromdagen la ljungström ut en ny annons på sin bil tvättad och såg ren och fin ut på bilderna (fick syn på den då jag själv letar billig og9-3)
    så här 2 dagar senare är annonsen borta, vilket jag tolkar som att bilen är såld.

    Det finns 2 enkla sätt att se hur en bil sköts, hur ser den ut, skitig och jävlig, och hur verkar säljaren, går utläsa hyfsat mycket från hur säljaren beteer sig när man kollar på bilen, vet han nått om bilen alls? nervös halvstirrig säljare som inte kan nått om bilen utan bara pladrar skit känns ju inte sådär förtroende ingivande.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Saab 9-3 1998... prisvärt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    En kompis köpte en 154hk se -98 på som rullat 19000 mil på firma för 25000 som är i bra skick!

    Ang om bilen är skitig så tycker jag det spelar roll, det säger väl lite om den som säljer bilen. Vad han bryr sig om den mm...

    kan bara säga så här.
    Häromdagen la ljungström ut en ny annons på sin bil tvättad och såg ren och fin ut på bilderna (fick syn på den då jag själv letar billig og9-3)
    så här 2 dagar senare är annonsen borta, vilket jag tolkar som att bilen är såld.

    Det finns 2 enkla sätt att se hur en bil sköts, hur ser den ut, skitig och jävlig, och hur verkar säljaren, går utläsa hyfsat mycket från hur säljaren beteer sig när man kollar på bilen, vet han nått om bilen alls? nervös halvstirrig säljare som inte kan nått om bilen utan bara pladrar skit känns ju inte sådär förtroende ingivande.
    Jo, Saaben försvann mycket riktigt samma kväll som jag lade ut annonsen. Jag städade ur och tvättade bilen ordentligt vilket tydligen gjorde susen, ett par stycken ringde och den första som tittade på den tog den, släppte den för 16.500 kr. Innan låg den ute halvsmutsig i en vecka med samma pris utan ett enda seriöst samtal.
    Toyota Verso 1,8 -11

Liknande ämnen

  1. Lackkonservering prisvärt?
    Av Pelle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 20:31
  2. Tips på bra/prisvärt hotell i London??
    Av perr i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 15:23
  3. Bra, prisvärt hänglås till garage.
    Av Turbo_Danne i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 10:16
  4. Letar prisvärt chassikit
    Av efji i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 07:52
  5. Prisvärt avgassystem
    Av Lindfors i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •