Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Knakande framvagn vid start OG9-5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Knakande framvagn vid start OG9-5

    har sökt men hittar inget svar på ämnet.

    Grejen är att om jag bromsar vid tex ett stopp så hörs ett knak eller klonk precis vid start, typ "kodonk" och sen är det tyst, hörs lite mer om man svänger samtidigt.
    Har bytt A-bussningar samt övre o nedre ledbussningen där bak för o slippa oljud, och bytte igår stora hydraulbussningen och gummibussningarna samt spindelleder fram för att jag hade det liggande hemma och hoppades bli av med knaket men... ingen skillnad.
    Kände inget glapp i styrleder men det kan ju finnas ändå och inget oljud från drivaxlar i övrigt så jag hoppas det inte är knutarna men men... kan det vara så illa?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    Undersökt bromsarna?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    De finns ett krängningshämmarstag på främre fjäderbenet. S.k. knakstag som jag fick byta båda 2 inom 4 månader. Fast då hadde Aeron bara hunnit rulla 15000 mil.

    Hett tips.

    De klonkar när man ska in på parkeringen m.m. Eller hur?!?

    Synd att du bor långt bort. Har ett liggande. Brukar va höger som drar först, fast det är samma på höger o vänster sida.

    Har ett till 9-3SS också.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    nja jag skulle vilja påstå att det endast låter just vid start från stillastående men inga vibbrationer eller annat oljud som det skulle kunna vara om det var glapp i knutarna.
    Fast idag när jag skulle iväg till besiktningen på morgonen knakade det i vänster fjäderben som om fjädern gick av på 5 ställen samtidigt men tystnade efter 200 meter hmm.. blir inte klok på det men börjat misstänka nåt glapp i dämparen, tror att det är bytta dämpare fram så dom kanske inte sitter fastspända ordentligt för dom sitter väl med en toppmutter i en fjäderbenshylsa som en ng900!?
    ryckte o slet lite i kränghämmarstagen men hittade inget glapp men dom kanske glappar ändå vem vet.. fick inte nedslag på besiktningen på nåt iaf förutom en enda liten retlig parkeringslampa jag missat o kolla
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    Kolla fjädern längst upp så att den inte har gått av,det är inte säkert att bes.ser det.Jag har varit med om det på en 9-K och det syntes knappt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    nä fjädern är det inget fel på, har varit där med o kollat.
    Börjar nästan misstänka något motorfäste på vänstersidan fast det borde väl inte kännas i ratten kan höra ett svagt klonkande ibland när jag släpper gasen med.
    Har inte kollat i wisen ännu men är det dubbelmassesvänghjul på 9-5? kan ju vara nåt skit med kopplingen med som knarrar, tycker urtrampningslagret rasslar ibland,.. surt jobb bara för o byta det.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: 9-5 aero: knakande framvagn vid start

    hittade felet när jag bytte kamkedja, någon hade tydligen lossat muttern på vänster motorfäste, vänt den upp o ner o bara skruvat dit den med fingrarna så hela paketet rörde sig men nu är det tyst o fint. :-)
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

Liknande ämnen

  1. Knakande i framvagn vid kyla OG9-3
    Av steken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-01-08, 12:52
  2. [LÖST] Knakande framvagn med coilovers OG9-5
    Av Kemppi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 17:42
  3. [LÖST] Knakande/smällande framvagn NG900
    Av 900micke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 08:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •