Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 64

Ämne: Tankar om efterdragning av topplock B2X5

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Efterdragning av topplock.

    Det är väl mest de äldre saabarna man brukar efterdra bultarna, fast även dem har sträckbultar.

    Har du bara dragit med rätt moment och i rätt ordning så behöver du inte vara orolig!
    Saablös dåre

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Efterdragning av topplock.

    Har du monterat nya skruvar och dragit 40nm/60nm/90grader så behöver du inte efterdra. Skruvförbandet ska ha rätt klämkraft för rätt många tusen mil framåt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Re: Efterdragning av topplock.

    Tack för svaren! då behöver jag inte oroa mig för det då!
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Efterdragning av topplock.

    Så det kanske kan finnas en idé med att efterdra efter ett gäng tusen mil då kanske?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Efterdragning av topplock.

    Om du söker i detta forum så kommer du att hitta flera inlägg där ägarna konstaterar att det läcker olja från toppackningen. Dessa får rådet att försöka efterdra toppen innan dom byter packningen. Flera av dom berättar att dom vid efterdragningen hittat topplocksbultar som praktiskt taget suttit lösa.

    Jag skulle gissa att SAAB:s råd att man inte behöver efterdra bultarna dels beror på en utveckling av bultar, åtdragningsprinciper och packningsmaterial. Man framförallt skulle jag tro att rekommendationen beror på att SAAB vill undvika kostnaden för att efterdra alla topplock på alla levererade bilar.

    Sannolikheten för att du klarar dig utan att efterdra är säkert större än att du inte gör det!

    Du väljer således själv hur du vill göra!

    Per L

    PS! SAAB har faktiskt själva gett ut en instruktion om hur man gör när man efterdrar topplock! Undra just varför om det nu inte behövs!?
    http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 4_utg2.PDF

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Efterdragning av topplock.

    jag fick tjata på min saabverkstad för att göra detta då de sa att de inte tjänade nått till och aldrig löst några problem tidigare.

    3-4 av bultarna satt så löst att de utan problem gick att skruva ur med handen.
    Självklart löste efterdragningen problemet med att de läckte olja vid packningen.

    Saab i värnamo är nog dem som är bäst till att förneka alla problem på Saab, de envisades tom att man inte bytte kamkedjor inte ens på 9-5or.
    Frågade vad ett byte skulle kosta på min ng900, detta kunde de inte ge ett pris på då de aldrig bytte kamkedjor på saabs motorer fick jag till svar.
    Så man ska inte alltid lita på vad saab säger utan ta det med en nypa salt, vem vill erkänna att det finns vissa problem?

    Finns ju ett fras, "man ska inte ändra saker som fungerar" så är det inga problem nu så kanske man inte ska göra så mycket heller.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 180

    Re: Efterdragning av topplock.

    hehe han kanske talade sanning, dom bytte kanske aldrig kedjor på saab i värnamo... dags o bli misstänksam ifall dom tydligen tycker det är så svårt som dom aldrig gett sig på det.
    Kommer aldrig köpa nåt där ändå efter att jag fick ett så dåligt bud för en inbytesbil så försäljaren inte ens kunde se mig i ansiktet när jag fick det

    Jag tycker gott man kan känna på bultarna efter ett tag, bara sätta momentnyckeln på nåt lite högre än dom 60 nm.. typ 65-70.. sitter dom så löst så den inte löser ut så är det nog dags o dra lite till.
    Det kostar lixom inget om man gör det själv.. ingen rocket science
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  8. #28
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av Per L



    PS! SAAB har faktiskt själva gett ut en instruktion om hur man gör när man efterdrar topplock! Undra just varför om det nu inte behövs!?
    http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 4_utg2.PDF
    Den instuktionen är till NG900. Trådskaparen har en 9-5:a.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: Efterdragning av topplock.

    Javisst är instruktionen till en ng900!
    Gör mig litet klokare och lär mig vad skillnaden är på en ng900-motor och 9-5-motor vad gäller behovet av eller sättet att efterdra toppen!

    Per L

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Javisst är instruktionen till en ng900!
    Gör mig litet klokare och lär mig vad skillnaden är på en ng900-motor och 9-5-motor vad gäller behovet av eller sättet att efterdra toppen!

    Per L
    Olika topplockspackning så i teorin kan det faktiskt skilja, att efterdra bultarna är något jag själv förespråkar. Inget fel alls att se till att bultförband i motorn verkligen sitter med rätt moment.

    Efterdra på säger jag
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #31
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Efterdragning av topplock.

    Aldrig fel med efterdragning, och samtidigt även få chansen att inspektera under ventilkåpan, har man de gamla skruvarna så skulle jag byta till den nyare typen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    90

    Re: Efterdragning av topplock.

    Jag har dom nya bulltarna i och dom byttes när jag skruvade ihop motorn.

    Men om jag nu bestämmer mig för att efterdra dom en lr ett par gånger då är ju frågan hur många gånger kan jag göra det innan jag måste byta ut bulltarna? För jag har ju för mig att jag har läst här någonstans att man inte ska återanvända dom och det är ju det man gör när man drar dom igen!
    Saab 9-5 2.0t -00 nu med 2.3 och steg 5.
    Bara toning som saknas!!! Nä ljuger bara det saknas även 100hk till!

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Efterdragning av topplock.

    Hej !

    Efterdrag skruvarna efter 9 månader alt. 10000 km, vilket inträffar först.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #34

    Re: Efterdragning av topplock.

    Då instruktionen för efterdragning gäller 900or, 94 och framåt, borde det även gälla 9-3or med 204-motorn va?

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av nobba
    Då instruktionen för efterdragning gäller 900or, 94 och framåt, borde det även gälla 9-3or med 204-motorn va?
    Jajemän!

    De har ju samma topplockspackning...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Dragning/Efterdragning av topplock enligt FAQ?

    Citerar FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock
    När skall man efterdra?

    -Om du bytt topplockspackning.

    • Finns det någon rekommendation om hur länge man skall vänta innan man efterdrar i detta fall?
    • Skall man vänta en viss tid eller körsträcka, eller vad gäller?


    I Saabs egen verkstadshandbok del 2.1 Grundmotor hittar jag inget om detta, men jag är ganska säker på att jag har läst det någonstans. Nu när vi har en så bra FAQ, tycker jag detta borde läggas in oxo.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-19 klockan 22:23. Anledning: Onödigt stor text
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    efterdragning skall generellt inte behövas och då det oftast är sträckskruvar som använts så är man iallafall ute på hal is eftersom du riskerar att överskrida sträckgränsen och det enda som händer om du drar mer är att skruven blir längre och klämkraften kan då minska..........
    I en del fall på just saab har man lyckats kurera oljefuktande packningar genom att efterdra men jag skulle nog personligen byta skruvar och sen dra dem med normalt moment.

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    skulle snarare säga tvärt om, att man BÖR efterdra.

    har efterdraget på 3st ng900 och det har ju lungt varit 4-5st skruvar på varje motor som knappt suttit fast alls, nästan så man kunnat dra runt skruven med handen.
    Min ena hade en som var flera varv uppskruvad.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Tillhör också dom som efterdrar sina topplockspackningar.

    Att inte efterdra toppen innebär säkert lägre kostnader för biltillverkaren som slipper göra det (gratis för bilägaren) på alla bilar vid en service.
    Man kan väl också anta att eventuella problem uppkommer efter garantitidens utgång så då blir det fordonsägarens problem.

    Läser man detta forum hittar man ett flertal exempel på läckande topplockspackningar där det visat sig att topplocksbultar nästan varit lösa!
    Ett problem som garanterat inte funnits om man efterdragit bultarna som man alltid gjorde förr.
    Att sitta vid ett skrivbord och konstruera ett skruvförband som teoretiskt sett inte behöver efterdras är säkert inga stora problem. Men att få det att fungera också i praktiken och för varenda en av alla bilar en tillverkare släpper ut på marknaden är nog betydligt svårare.

    Här kan man läsa hur SAAB tycker att man skall efterdra toppen på en ng900.
    http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 4_utg2.PDF
    Det måste väl (be)visa att även SAAB vet om att det finns problem med sina rekommendationer att inte efterdra topplocksbultar?

    Per L

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Re: FAQ: Dragning/Efterdragning av topplock.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    efterdragning skall generellt inte behövas och då det oftast är sträckskruvar som använts så är man iallafall ute på hal is eftersom du riskerar att överskrida sträckgränsen och det enda som händer om du drar mer är att skruven blir längre och klämkraften kan då minska..........
    I en del fall på just saab har man lyckats kurera oljefuktande packningar genom att efterdra men jag skulle nog personligen byta skruvar och sen dra dem med normalt moment.
    • Enligt FAQ skall man efterdra. Det ingår oxo efterdragning i Saabs serviceinstruktioner. [/*:m:1u2lcr47]
    • Man använder befintliga skruvar och drar på normalt sätt med normalt moment vid efterdragning. Eftersom man då inte överskrider sträckgränsen verkar det meningslöst att byta till andra likadana skruvar.[/*:m:1u2lcr47]
    • Att dra mer än specificerat moment(40Nm,60Nm,90grader) är väl inte speciellt smart. Det kan säkert få de negativa effekter du beskriver. [/*:m:1u2lcr47]
    • Att efterdra är som att byta olja. Förebyggande alltså![/*:m:1u2lcr47]


    Frågan gäller instruktionerna i FAQ. Dvs inte om man skall efterdra utan när:
    Finns det någon rekommendation om hur länge man skall vänta innan man efterdrar efter byte av topplockspackning?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-05-10, 09:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •