Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    En lite guide:
    För att få loss dörrarna börjar du med att köra ner rutan.
    Ta sedan loss ytterdelen på stängningshandtaget, det sitter bara dit klämt, så bänd på med en skruvmejsel. Bakom sitter två torxskruvar.
    Bakom öppningshandtaget sitter en liten täckbricka, pilla bort den med en radiomejsel och skruva loss torxen innanför.
    Lossa därefter plastramen som sitter runt rutbågen, den sitter bara med klips. Börja vid bakspegeln och dra ordentligt.
    Lossa därefter hela dörrsidan, den sitter med likadana klips. Nu hänger den kvar i ovankant, dra loss elkontakterna och därefter bänder du loss dörrsidan med en mejsel från utsidan (det var därför du skulle köra ner rutan)

    Leta sedan reda på gummimuffen inne i bilen, som leder till dörren.

    Dra loss den på utsidan, lossa kontakten i dörren, genom att dra den röda låsbygeln uppåt. Tryck ihop muffen så den blir kort och rak. Nu kan du trycka igenom hgt-kabeln.



    Borra hål långs ner i kontakten, jag har borrat med 4mm för att få igenom 2,5mm2 kabel. Gör samma sak med kontakten i dörren men ta loss den från dörren först så du ser var du borrar, det är både dumt och obra att borra i kablarna bakom, SÅ VAR FÖRSIKTIG!

    Trä igenom kabeln.

    Och skuva dit högtalaren igen.
    Jag modifierade högtalarbaffen i plast med en fogsvans och sågade bort baksidan på den, annars hade mina högtalare inte fått plats.


    Det här var höger framdörr, vänster är jobbigare pga att gummimuffen inte går att komma åt med handen från insidan
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Schysst! Kanonbra med sånt här! har tänkt ungefär 1000 gånger att man borde göra dylika guider när man mekar och hittar på nya galenskaper med bilen.
    Vad är det för 6,5-tummare du har installerat? Och hur ser övriga systemet ut?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Tackar!
    Högtalarna är Pioneer TS-C171PRS 6,5" kit. Diskanterna satte jag fast upp på högtalargallrena på brädan. Övriga systemt består av en 12" bas (TS-W307D4) ett 4-kanalssteg (PRS-D420) och ett 2-kanals (PRS-D220) samt en DEH-P88RS som huvudenhet, allt från Pioneer. Mer bilder kommer när jag är klar, just nu ligger alla kablar lösa i bagaget, baslådan sitter inte ordentligt fast och stegen är fastskruvade på en OSB-skiva i reservhjulsbaljan, men det låter
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    riktigt gott med en beskrivning, har själv det framssystemet som du har och det spelar riktigt rent och fint,hade det dock monterat i en golf 3 innan som jag skrotade så jag har inte fått i dom i saaben än, kostar dock en slant men det var det värt, är du nöjd med det med eller?

    Det var inga bekymmer med utrymmet bakom magneterna eller?
    Kör 9-5aero sc aut -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Nu kanske det skiljer mellan og9-3 och 95an men iaf så har jag högtalare med ett djup på 78mm.
    Sitter för tillfället monterat med vanliga plastbafflar och det tar inte i någonstans, varesig rutan är nere eller uppe.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    bra beskrivning kan man har större watt typ 50 watt i högtalare och ändå driva det me orginala slusteget? gäller en as2 stereo i en 9-5 a ifrån 98.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    riktigt gott med en beskrivning, har själv det framssystemet som du har och det spelar riktigt rent och fint,hade det dock monterat i en golf 3 innan som jag skrotade så jag har inte fått i dom i saaben än, kostar dock en slant men det var det värt, är du nöjd med det med eller?
    Jepp, nu börjar ljudet att släppa, i början var diskanten lite väl påträngande, men nu börjar det låta riktigt bra.
    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    Det var inga bekymmer med utrymmet bakom magneterna eller?
    Jag använde distansera som originalhögtalarna satt i, då var det inga bekymmer med utrymmet bakom. Men jag behöver täta bättre för att få till midbasen ordentligt. Skumplasten som sitter i innedörren, för att hålla fukt borta, gör ingen större nytta som baslåda Så det blir till att dämpa hela dörren med asfaltsmatta så småningom.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    bra beskrivning kan man har större watt typ 50 watt i högtalare och ändå driva det me orginala slusteget? gäller en as2 stereo i en 9-5 a ifrån 98.

    Watt angivelsen säger bara hur mycket effekt högtalarna tål under en längre tid. Så det är bara att byta högtalare, största lyftet man kan göra för ljudet, om man byter till bättre vill säga. I Brorsans förförra bil byte (9-3 00, tror jag det var) vi ut högtalarna i i-brädan och klämde in ett 6,5" kit med middarna i dörrarna (där satt det inget innan) och diskanter under originalgallrena på brädan. Ett kit från Macrom för ca 1500ch det gjorde underverk för ljudet. Och skarvade vi in det på orginalstereon.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    ok jo det förstår jag men orka slusteget me nyare högtalare som är lite mera tung drivnare än dom orginala? och hur är det me ohm antalet mennar om man sätter det 4ohm och dom orginala är typ på 2 ohm? :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok jo det förstår jag men orka slusteget me nyare högtalare som är lite mera tung drivnare än dom orginala? och hur är det me ohm antalet mennar om man sätter det 4ohm och dom orginala är typ på 2 ohm? :P
    2 Ohm kontra 4 Ohm halva motståndet, så i praktiken lämnar steget bara halva effekten vid 4 Ohm, alltså 25 Watt. Men det ger en minskning av ljudet med bara 3 dB, alltså knappt märkbart. Men å andra sidan klarar dom nya högtalarna mer effekt utan att låta illa, så i slutänden så spelar det ingen större roll, samt hur ofta använder man maxeffekt från steget?

    Sedan kan man diskturera det här med Ohm-talet på högtalare, det är inte något statiskt värde, utan varierar med frekvensen.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    ok låter ju bra detta svårt att bytta ut dörr högtalarna ? måste man göra nya adpters och sånt eller bara att skruva ut dom gammla och skruva i nya ? och har hört att en del har fått problem me slusteget när dom har bytt högtalare men är ju bara nått man har hört:P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok låter ju bra detta svårt att bytta ut dörr högtalarna ? måste man göra nya adpters och sånt eller bara att skruva ut dom gammla och skruva i nya ? och har hört att en del har fått problem me slusteget när dom har bytt högtalare men är ju bara nått man har hört:P
    Pioneerna jag har skruvat dit passade efter lite modifiering av originaladapter, jag sågade av bakdelen för att magneten skulle få plats. Svårast är att fixa kablarna, men skall man köra med orgiginalstegn kan man ju fuska med strömtjuvar på kablaget som hänger i dörren redan. Så behöver man inte ens klippa i det.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    ok låter ju bra ändå finns det inte adpters till orinal kabalarna så dom passa till dom nya kontakterna på högtalarena? borde finns jag får leta lite när det blir aktuellt är ju rätt bra ljud orginal i as2 stereon tycker jag i alla fall tack för all hjälp uppskattas
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    ok jo det förstår jag men orka slusteget me nyare högtalare som är lite mera tung drivnare än dom orginala? och hur är det me ohm antalet mennar om man sätter det 4ohm och dom orginala är typ på 2 ohm? :P
    2 Ohm kontra 4 Ohm halva motståndet, så i praktiken lämnar steget bara halva effekten vid 4 Ohm, alltså 25 Watt. Men det ger en minskning av ljudet med bara 3 dB, alltså knappt märkbart. Men å andra sidan klarar dom nya högtalarna mer effekt utan att låta illa, så i slutänden så spelar det ingen större roll, samt hur ofta använder man maxeffekt från steget?
    Känns lite fånigt att gå in och diskutera ett så här gammalt inlägg, men om jag sökte reda på den här tråden så kanske nån annan gör det också.

    Decibel-skalan är logaritmisk, inte linjär. Det innebär att en minskning med 3 dB innebär en upplevd minskad ljudvolym med hälften. Även om 3 dB till synes är liten skillnad så är det i själva verket stor upplevd skillnad. Det blir rätt logiskt då 4 ohms motstånd är dubbelt så mycket som 2. Till skillnad från dB så är ohm en linjär skala.

    Att sätta midbasar på 4 ohm istället för original 2 ohm på ett original slutsteg borde med andra ord innebära en drastiskt minskad basåtergivning.
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  15. #15

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Nja, 3dB kommer man ej att märka så jätte mycke, med öronen.
    För att man tydligt skall märka en fördubbling eller halvering av ljudet så är det runt 10dB som man måste ändra.Detta är enbart i teorin och väldigt olika beroende på hur kännslig man är.
    Citat Ursprungligen postat av gammsaaben
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror

    2 Ohm kontra 4 Ohm halva motståndet, så i praktiken lämnar steget bara halva effekten vid 4 Ohm, alltså 25 Watt. Men det ger en minskning av ljudet med bara 3 dB, alltså knappt märkbart. Men å andra sidan klarar dom nya högtalarna mer effekt utan att låta illa, så i slutänden så spelar det ingen större roll, samt hur ofta använder man maxeffekt från steget?
    Känns lite fånigt att gå in och diskutera ett så här gammalt inlägg, men om jag sökte reda på den här tråden så kanske nån annan gör det också.

    Decibel-skalan är logaritmisk, inte linjär. Det innebär att en minskning med 3 dB innebär en upplevd minskad ljudvolym med hälften. Även om 3 dB till synes är liten skillnad så är det i själva verket stor upplevd skillnad. Det blir rätt logiskt då 4 ohms motstånd är dubbelt så mycket som 2. Till skillnad från dB så är ohm en linjär skala.

    Att sätta midbasar på 4 ohm istället för original 2 ohm på ett original slutsteg borde med andra ord innebära en drastiskt minskad basåtergivning.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Nja, 3dB kommer man ej att märka så jätte mycke, med öronen.
    För att man tydligt skall märka en fördubbling eller halvering av ljudet så är det runt 10dB som man måste ändra.Detta är enbart i teorin och väldigt olika beroende på hur kännslig man är.
    Sant, i just det här fallet med ljudsystem. Det är annorlunda med "oljud" och bakgrundsljud, jag blandade ihop det.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

    Är själv i funderingar att byta ut midbasarna i mitt AS2 men jag är tveksam till att sätta in 4 ohms högtalare istället för 2 ohms i dörrarna i 9-5ans med orginal slutsteg. Det ändrar ju förhållandet i ljudvolym mellan högtalarna i instrumentbrädan och midbasarna i dörrarna. Men det är i teorin, är det nån som provat och tycker att det låter bra? Kanske bara går att ställa upp basen för att kompensera?

    Däremot funderar jag på att köra 6.5" koaxialer, det blir lite lättare att hitta lämpliga högtalare då. Eftersom signalen redan är delad i steget så borde väl inte diskanten spela något just ändå?
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Signalen är inte delad till 6,5" i framdörrarna..
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  18. #18

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av Ghost
    Signalen är inte delad till 6,5" i framdörrarna..
    Njo, på 9-5 är det väl delat Lp. Vet inte VART den delar, men delad skulle jag tro att det är. Att köra koax skulle jag inte rek. Ofta är det lite dålig branthet på sånna filter typ 6dB/okt. så det skulle betyda att det blir lite "diskant" ljud ändå.
    Jag rekomenderar att skall man byta 6½" i dörrarna, så sätt då in ett externt steg till dessa.
    Eller byt till AS3 6½", dessa skall vara ett riktigt lyft vad jag hört av en bekant som gjort det (ja han har testat VÄLDIGT mycke olika högtalarna, för er som vet vem Svugg är på bla. bilstereoforumet och lazzat)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    48

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Citat Ursprungligen postat av J.Nordenmark
    En lite guide:
    För att få loss dörrarna börjar du med att köra ner rutan.
    Ta sedan loss ytterdelen på stängningshandtaget, det sitter bara dit klämt, så bänd på med en skruvmejsel. Bakom sitter två torxskruvar.
    Bakom öppningshandtaget sitter en liten täckbricka, pilla bort den med en radiomejsel och skruva loss torxen innanför.
    Lossa därefter plastramen som sitter runt rutbågen, den sitter bara med klips. Börja vid bakspegeln och dra ordentligt.
    Lossa därefter hela dörrsidan, den sitter med likadana klips. Nu hänger den kvar i ovankant, dra loss elkontakterna och därefter bänder du loss dörrsidan med en mejsel från utsidan (det var därför du skulle köra ner rutan)

    Leta sedan reda på gummimuffen inne i bilen, som leder till dörren.

    Dra loss den på utsidan, lossa kontakten i dörren, genom att dra den röda låsbygeln uppåt. Tryck ihop muffen så den blir kort och rak. Nu kan du trycka igenom hgt-kabeln.



    Borra hål långs ner i kontakten, jag har borrat med 4mm för att få igenom 2,5mm2 kabel. Gör samma sak med kontakten i dörren men ta loss den från dörren först så du ser var du borrar, det är både dumt och obra att borra i kablarna bakom, SÅ VAR FÖRSIKTIG!

    Trä igenom kabeln.

    Och skuva dit högtalaren igen.
    Jag modifierade högtalarbaffen i plast med en fogsvans och sågade bort baksidan på den, annars hade mina högtalare inte fått plats.


    Det här var höger framdörr, vänster är jobbigare pga att gummimuffen inte går att komma åt med handen från insidan
    Vart kan man få tag på högtalarbaffeln?
    *Draken*

    Saab 9-5 t -98

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Nya högtalare i dörrarna, samt ny kabel till dom (9-5)

    Det är dom som originalhögtalarna satt i, bände loss dom och sågade av bakstycket bara
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

Liknande ämnen

  1. Slangar till & från oljekyl, samt ett kabel problem 9-5
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 17:48
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •