Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

  1. #1

    Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Bil: 9000 2.3ltt A50 årsmod -97. (chippad med nordic steg 1, ditsatt magnetventil = fulltryck.)

    Mitt problem är detta. När jag köppte bilen laddade den riktigt fint, bra tryck hela tiden. dröjde ca 1 månad tills jag märkte att den började svajja lite i laddtrycket. Turbon visade sig vara slut och byttes. Dock så kvarstod problemet, ibland gick bilen på fulltryck, ibland svajjande och ibland nästan inget tryck alls.

    vilket resulterade i att efter ett paar veckor till så började bilen gå konstant på lågt laddtryck. inget klös i alls. vad kan ha orsakat detta ? Det sitter nya stifft i, all vaccum/tryckslangar är hela och sitter där de ska. Vevhusventilation fungerar.

    Har mätt upp magnetventilen (som bara hara gått ca 300 mil) resistansen i denna var helt ok, har även ström fram till också.

    Hade även isär tändkassetten, såg frisk ut alla kanistrar fulla med olja.

    mina aningar ligger ändå i att det antingen är MV lr TK som är slut.

    Skulle vara väldigt tacksamm om ngn har en idee om vad det ananrs kan vara, innan jag ger mig på både mv och tk byte.

    Undrar även, vad är det för (sensor)? som sitter på turbotryckröret straxt ovanför avlastningsventilen, är detta luftmassemätaren? vad jag förståd så skall inte trionic 5 bilar vara utrustade med sådana lr har jag fel ?

    Mvh / Thomas
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Zendorian
    Undrar även, vad är det för (sensor)? som sitter på turbotryckröret straxt ovanför avlastningsventilen, är detta luftmassemätaren? vad jag förståd så skall inte trionic 5 bilar vara utrustade med sådana lr har jag fel ?
    Det du ser på aluminiumtryckröret är kanske tempgivaren för insugsluften?
    På denna bild är det alltså inte den som är inringad utan den andra,till höger jag menar: http://w1.605.telia.com/~u60506780/t...tempgivare.JPG
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Jag skulle nog ändå sätta mina pengar på magnetventilen eftersom det verkar som om bilen gått ner på GLT. Har du testat att blåsa och suga så som står beskrivet i FAQ? Försök annars få tag på en annan att testa med och även DI-kassetten om du har möjlighet. Åk till Saab och fråga vetja.

  4. #4

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Zendorian
    Det du ser på aluminiumtryckröret är kanske tempgivaren för insugsluften?
    På denna bild är det alltså inte den som är inringad utan den andra,till höger jag menar: http://w1.605.telia.com/~u60506780/t...tempgivare.JPG
    Stämmer, det var den jag menade ok men den har ingen inverkan på laddtrycket då ?
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  5. #5

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Jag skulle nog ändå sätta mina pengar på magnetventilen eftersom det verkar som om bilen gått ner på GLT. Har du testat att blåsa och suga så som står beskrivet i FAQ? Försök annars få tag på en annan att testa med och även DI-kassetten om du har möjlighet. Åk till Saab och fråga vetja.

    japp jag har testblåst den, och den verkar ok. kan ju dock ha kommit olja i den så att den är låst o bottenläget? det borde ju medföra att turbon går på konstant glt ?

    vad exackt annrars är det som får taändkasseten att sänka turbotrycket? knacksensor, otillräcklig tändkraft ?
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  6. #6

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Btw, min sabbhandlare jag har i närheten Biva i Linköping, är inte speciellt glada åt massa frågesnack har jag märkt. dom vill hellre att jag lämmnar in bilen för en felsökning som kommer kosta minnst enligt dem 1000 kr vare sig de hittar felet eller inte :P
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Skulle också sätta en slant på MVn som är felet.
    Hade en bil som hade exakt samma symptom som din och då va de MVn som va dålig.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Skulle också sätta en slant på MVn som är felet.
    Hade en bil som hade exakt samma symptom som din och då va de MVn som va dålig.

    MVH

    F

    Ok, jag får chansa på MV i första hand då Tack för hjälpen hittils !
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    43

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Jag har precis samma symptom på min bil. Det är exakt samma bil faktiskt, men min är e85 konverterad. Dock så hade jag problemet redan innan konverteringen.
    I mitt fall så misstänker jag WG. Jag gissar att den kärvar lite beroende på rådande temperatur, luftfuktighet osv...
    Så fort jag får tid skall jag försöka smörja denna. Om man kopplar bort slangen från MV som går till WG så borde den ladda utav h-e, kör man lite försiktigt så kan man känna om symptomen finns kvar med pulserande laddning. Om det fortfarande pulserar torde det vara fel på turbo eller WG.

    Berätta gärna hur det går!
    SAAB 9-5 Aero -00
    SAAB 9000 2,3ltt - 97

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Kontrollera att GLT är rätt justerat
    Prova även att rengöra MV med Bräkleen eller liknande som löser oljeklegg. Spruta i ventilen tills det som kommer ut inte längre är missfärgat av olja.

    Det enklaste är att låna MV + DI från en fungerande bil och prova.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11

    Re: Laddtrycksproblem Saab 9000. Hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kontrollera att GLT är rätt justerat
    Prova även att rengöra MV med Bräkleen eller liknande som löser oljeklegg. Spruta i ventilen tills det som kommer ut inte längre är missfärgat av olja.

    Det enklaste är att låna MV + DI från en fungerande bil och prova.

    vart monterar jag tryckmätaren om jag skall kolla/justera grundtrycket ?
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

Liknande ämnen

  1. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 16:09
  2. Laddtrycksproblem Saab 9000 2,3T
    Av Krulos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 16:06
  3. laddtrycksproblem saab 9000 turbo-95--- snabb hjälp
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 07:18
  4. Laddtrycksproblem Saab 9000 2.0t steg1 -97 *LÖST*
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 21:33
  5. Hjälp! Laddtrycksproblem...
    Av CA-Racing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 13:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •