Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Någon som har tips för en som ska starta eget?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Har lite planer om att starta ett eget företag men undrar om någon som gjort detta kan tipsa om böcker som kan vara bra att läsa innan man sätter igång.

    Har hittat den här boken som heter rivstart och har även hittat den här som kanske ser lite mer seriös ut. Någon som läst en av dessa och kan ge något tips?
    Ligger även ett par annonser på blocketmen då ser böckerna ut att vara 1 år eller 2, vilket kanske inte är så bra?

    Bokshopen ligger det även lite böcker om bokföring och bokslut & årsredovisning men detta kanske man inte behöver läsa om man tänk anlita en revisor som ska ordna med ekonomin?

    Än så länge svarar jag inte på VAD det ska vara för företag annat än att det ska säljas mat / livsmedel över disk till kund. Dock ej någon kiosk eller liknande. Mata på med tips som ni egenföretagare har.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Måste rekommendera Björn Lundéns böcker - finns tonvis med relevanta böcker för eget företagande, dels beroende på vilken företagsform du valt och även för att välja den företagsform som passar dig bäst om du/ni ännu inte har bestämt dig/er.

    Han har även skrivit bra böcker gällande t.ex. allt juridiskt kring samboliv, vardagsjuridik och fastighetsjuridik. Definitivt värt att kasta ett öga på!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Tackar.. var ju hur mycket böcker som helst där!
    Frågan är vad man bör sätta sig ner och läsa av allt det där, allt kan ju inte vara relevant? Ska kolla lite på biblioteket också, dom ska tydligen ha ett par böcker.

    Hitta t.ex den här boken men är lite skeptisk att börja läsa en bok från 2005 om man ska starta eget 2009. Just den här boken finns det ingen nyare versjon av men om man ska låna andra böcker från biblioteket, mycket kan ju ha förändrats från 2005.
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Jag skulle definitivt köpa de som verkar innehålla intressant information. Det känns tryggt att veta att man har tillgång till dem när man vill, samt att - som du säger - man vet att man har den nyaste upplagan.

    Glöm inte bort att du får lägga in relevanta kostnader för uppstarten av företaget i efterhand, dvs sådana som har skett innan du registrerat företaget!

    Angående bokföring etc så skadar det inte att skaffa sig grundläggande koll, även om man lejer ut den biten till en revisor.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Lite marknadsföring för att förstå hur man skapar värden för konsumenterna och skapar goda kundrelationer kanske kan vara på sin plats. I dagens hårda konkurrens så gäller det att ge maximalt med värde till de kunder man lyckas roffa åt sig.

    Jag har läst 7,5p redovisning på universitetet och anser mig kunna klara av att bokföra löpande i en mindre firma. Däremot skulle jag tagit hjälp av en revisor när det är dags för bokslut och den biten.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Jag behöver inte oroa mig för konkurrens med det jag ska göra. Men är lite nyfiken på företagsekonomi och sådana saker... men nu är man ju 27 så kanske inte kan söka till universitet eller någon annan "vuxenutbildning" för att lära sig om sådana saker?

    Nutek, ALMI, Nyföretagarcentrum har kanske kurser och sånt som man kan gå.
    Ska gå "Infomöte - Starta eget" imorgon och "Grundläggande Företagsekonomi" nästa Torsdag på just Nyföretagarcentrum. Men det är ju som sagt, bara grundläggande saker.
    Mvh Timmy

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Någon som har tips för en som ska starta eget?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Jag behöver inte oroa mig för konkurrens med det jag ska göra. Men är lite nyfiken på företagsekonomi och sådana saker... men nu är man ju 27 så kanske inte kan söka till universitet eller någon annan "vuxenutbildning" för att lära sig om sådana saker?

    Nutek, ALMI, Nyföretagarcentrum har kanske kurser och sånt som man kan gå.
    Ska gå "Infomöte - Starta eget" imorgon och "Grundläggande Företagsekonomi" nästa Torsdag på just Nyföretagarcentrum. Men det är ju som sagt, bara grundläggande saker.
    27 år är ingen ålder för en student. Jag har läst snart 90p företagsekonomi (med inriktning på marknadsföring). Finns mycket nyttigt du kan lära dig. Här på Universitetet i Växjö så har vi nåt som kallas för Drivhuset. Dom hjälper till om man vill bolla idéer som egenföretagande och håller föreläsningar som är relevanta till ämnet.

    Du kan ju alltid söka fristående kurser inom företagsekonomi. Du behöver ju inte hoppa på ett flerårigt utbildningsprogram.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Någon mer som gör eget öl?
    Av Styrman_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 19:28
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 22:00
  3. Bygga eget fjäderbensstag, tips?
    Av walste i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:54
  4. Tips sökes om byggandet av eget Grenrör
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •