Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 161 till 180 av 180

Ämne: Saab är en skräpbil !!!!

  1. #161
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Kan ni inte lägga den här tråden åt sidan tills du fixat bilen eller kört skiten på skroten.
    Varför det? Är det besvärande att höra att det bilmärke du äger står för katastrofkvalitet.

    Och nej det verkar inte gå att fixa bilen, jag har som sagt försökt enträget i 20 månader. Men vem vet EBB kanske får stil på den till slut.

    Eller inte.
    Saab är världens bästa bil

  2. #162
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Inte ett dugg besvärande min bil bara går och går. Men det är EBB som sköter den , så hoppas dom kan fixa eländet på din bil.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #163
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av MrSpeed
    Hej Styrman,

    Jag var också inne på magiccamber och föreslog för verkstadschefen på Akalla. Han avfärdade dock det förslaget, liksom alla andra förslag jag kom upp med.

    Nej jag tror på att justera subframe.

    Föreställ dig att fjäderbenen är infästade i karossen upptill i sina infästningar. Om camber står nett åt ena hållet, i mitt fall lutade fjäderbenen för mycket åt vänster. Om man då förskjuter undre delen av upphängningen åt vänster, kommer ju fjäderbenen och därmed camber att rätas upp.

    Något jag givetvis också föreslog för verkstadschefen på Akalla. Han nämnde då att de varit på subframe, men inte för att kompensera en felaktig camber, utan för att säkerställa att den var centrerad.


    Visst känns magic camber lite som att åtgärda symptomen och inte orsaken. Men det är ju förhållandevis billigt i sammanhanget. Återkom gärna med erfarenheter när du justerat subframen. Har du fått tid för detta?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #164
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    119

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Hej Styrman,

    Vi kom överens att vänta till sommardäcken kommit på, så det blir väl framåt april.

    Självklart kan jag skriva några rader om hur det gick sen.

    Jag tror också att magic camber är ett enklare och billigare ingrepp. Oavsett om man flyttar subframe eller rätar upp fjäderbenen med magic camber skruvar, så är ju något troligen knas i kaross eller chassidelar. En verkstad jag snackade med trodde att spindelleden kunde fått sig en knäck, det är inte säkert att den skevheten kan ses med blotta ögat. (Svenska Bil avfärdade givetvis även den idén)

    Märker du något på gången att camber står snett? Har det kommit på senare tid eller varit så hela tiden?
    Saab är världens bästa bil

  5. #165
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    En historia om en Volvo V50 -06

    Leverans: Försäljaren har spillt kaffe över förardörren.
    Leverans: Dåligt utförd kapning av bakjol för drag, tid bokas direkt.



    Efter två mil hem: Railskåpan till främre fästet har flygit av, åker och beställer en ny.
    Tre dagar senare: Ska hämta railskåpan, nä ingen är beställd, kom om tre dagar.
    Ytterliggare tre dagar senare: Nä ingen railskåpa beställd, men bakjolen "snyggas" till.
    En dag senare: Railskåpan i handen, men för båda sidor, får även ett lackstift att bättra på bakjolen.



    Två veckor senare: Bror min blir påkörd med följande skador som följd.
    Två veckor efter det: Leverans, dimljusen fungerar inte, glömt att koppla in dom trotts att de hävdar att de gjort en ljusinställning.
    Ett par dagar senare: Vaxar bilen och upptäcker tummavtryck i huven. Smuts i lacken på skärmen och repor på A-stolpen efter montering av skärmen.
    Dagarna efter: Tre verkstadsbesök för att få en korrekt ljusinställning. Antingen högt eller lågt.
    Cirka en månad senare: Bilen "ormar" sig på motorvägen i 110 med full packning. Kontroll hjulinställningar visar felaktig camberinställning på bakvagnen. Troligtvis fel efter krocken.
    Någon månad senare: En dataenhet lägger av och alla backsensorer byts. Garanti.
    En vecka senare: Byte bränslevärmare på grund av utebliven tändning.
    Ett par månader senare: Allmän återkallelse för justering av handbroms.

    Totalt 6 veckor på verkstad under ett halvår.

  6. #166
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Men då är ju Volvo en skräpbil. Eller så är det bara din som är dålig.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #167
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av MrSpeed
    Märker du något på gången att camber står snett? Har det kommit på senare tid eller varit så hela tiden?

    Min bil är en -02:a och har gått 12 000 mil så den har nog fått uppleva en del under sitt liv. Jag har haft den ett år i maj.

    Jag märkte av att bakdäcken hade blivit sneslitna efter några hundra mil. Lät fördjävligt om bakvagnen. Kändes som en sågklinga på insidan av däcken.

    Dock så var bakdäcken rätt så dåliga så om det beror på gamla/slitna däck eller kass hjulinställning vet jag ej.

    I vilket fall passade jag på att byta A-bussningen bak mot powerflex dito, gjorde en hjulinställning samt köpte nya bakdäck.

    Bilen blev mycket trevligare på vägen samt mindre spårkänslig. Dock uppmärksamamde jag att cambern både bak och fram stod utanför börvärdena. Trots detta så går bilen hyfsat väl på vägen nu. Fanns rätt mycket att ställa på toe bak. Jag kan förninna att bilen drar en aning åt höger, men inte så att det stör...

    Jag har fått för mig att lite fel camber inte är så farligt så länge toe-värdena stämmer, men det kanske är fel?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #168
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 010032.JPG

    Ska man skratta eller gråta? Ofattbart vilket folk som arbetar på dessa verkstäder. *rysa*
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #169
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av MrSpeed
    Jag har faktiskt mailat Robert Collin på Aftonbladet om han är intresserad av storyn. Ingen bil på marknaden kan väl vara så värdelös att man måste stå på verkstan 13 ggr första 1,5 år och fortfarande inte fått problemen lösta?
    Då kan han få skriva om mina föräldrars Volvo V70 på samma gång som va inne 9 gånger på verkstad första halvåret
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #170
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av MrSpeed
    Jag har faktiskt mailat Robert Collin på Aftonbladet om han är intresserad av storyn. Ingen bil på marknaden kan väl vara så värdelös att man måste stå på verkstan 13 ggr första 1,5 år och fortfarande inte fått problemen lösta?
    Då kan han få skriva om mina föräldrars Volvo V70 på samma gång som va inne 9 gånger på verkstad första halvåret
    (Den hade lackskada på bakluckan vid leverans måste jag tillägga)
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Såg en värre på PLUS för nåt år sedan, ska försöka fixa en länk om det går. Den hade varit inne 33 (!) gånger på 18 månader tror jag det var. Det var en XC70, så köp Volvo du Jag kan ta över din Saab istället, jag är rätt övertygad om att det inte är så allvarligt som görs gällande, det fixar vi i garaget.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  12. #172
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Är det inte sådana här gånger som man ska tillämpa konsumentlagen och gå till en konsumentombudsman?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  13. #173

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Hur går det med bilen???
    _______________________________________
    9-5 Aero -00, Nordic Uhr Steg 2

    9000 2.0t -97 Speedparts Steg 2

  14. #174
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    är lite nyfiken om EBB löste problemet med styrningen.
    hur har det gått?
    ----9-5 Aero -01:a----

  15. #175

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Intressant och höra hur det gick, var det något mera allvarligt fel typ växellådan, drivaxlar ?

    Kjelle

  16. #176
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Vyssan lull Koka kitteln full. (Svensk vaggvisa, trad.)

    Jag tror nog Mr Speed tyvärr har lämnat vårat härliga "Saabträsk".
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  17. #177
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Saab är en skräpbil !!!!

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Vyssan lull Koka kitteln full. (Svensk vaggvisa, trad.)

    Jag tror nog Mr Speed tyvärr har lämnat vårat härliga "Saabträsk".
    Med tanke på att hans senaste besök här var den 13 Dec förra året så är det nog troligt! Hoppas han är lycklig nu i alla fall, för visst var det han som var allt annat än nöjd med saab!?! (Orkar inte läsa tråden igen)

  18. #178
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    212

    MrSpeed <=> Mr Q?

    Jag såg en post på ett annat forum, i ett annat ämne, och kom att tänka på den här tråden. En "Mr Q" skriver:

    Citat Ursprungligen postat av Mr Q
    Man kan jämföra med mitt måndagsex till bil Saab 9-5, som var inne 13 ggr på verkstad under garantiperioden. Ja det tog förbannat mycket tid och ja det var riktigt segt att inte känna att man "nådde fram" till serviceteknikerna. Men jag gnetade på, hela tiden mot leverantören. Och till sist fixade de till bilen för mig. Till en massa extrajobb i form av tidskrävande verkstadsbesök, men (viktigt) till 0 kr i kostnad. Och idag fungera bilen perfekt!
    Låter onekligen som MrSpeed. Slutet gott, allting gott?

  19. #179

  20. #180
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Kjds2 Visa inlägg
    Allt innehåll på alltombilen.com är rippat från andra siter. Efter ett idogt anmälande till google har de städat bort det mest uppenbara. De får tyvärr annonsintäkter för innehåll som vi skapat här på stcs forum.
    Senast redigerat av Arne 2226 den 2015-11-17 klockan 00:36.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •