Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37
    Det va ngn som skrev ngt om att man har en säkring som heter heatplate om man har VP den sitter i motorrummet eller? Hittade ingen sån i handskfacket.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    241
    Jag är ganska ny med att pilla Saab
    Men jag har en 9000 2.3 ltt -96 och kan inte vad jag ser finna någon magnetventil... Ska de sitta på den modellen? OM jag ska koppla in en, hur kopplar jag kontakten till MV'n då?
    Mvh Jocke
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Måste ändra påståendet som står i första inlägget om man kan använda en t7 magnetventil på en t5 bil. Det går inte rakt av men man kan konvertera boxen till en t7 ventil. Min t5 box är konverterad och jag kör med t7 ventil på min bil och det funkar aldeles förträffligt.

    Man måste:
    Löda om i boxen
    Bygla siganlerna för att t5 vetniler har 2 spolar och t7 ventiler har en.
    Ta bort ena sladden fram till magnetventilen och byta kontakt.
    Byta frekvens i mjukvaran.
    Det är lite jobb men finns guider på hur man gör på internet...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Vedum
    Inlägg
    3

    Har en saab 9000 Cde 2,0 ltt -96

    har en saab 9000 CDE 2,0 ltt 1996 årsmodell
    har kortat av armen från tryckklockan till wastegaten och satt en pysventil på slangen till wastegaten. Den laddar noramlt 0,2 nu 0,5 men ibland kommer den upp till 0,6 och då slår det av och hugger till i bilen. gjort så några ggr och för inte länge sedan började bilen sakta inte svara på gas och tillslut heldöd. och det stod Check engine på instrumentpanelen. Först var det ingen ström fram till bränslepumpen så gjorde en egen lösning på det men sen var även pumpen sönder så bytte pump. Startar och laddar samma och går bra. trodde reläet var sönder så skulle köpa nytt så jag kunde sätta tillbaka till orginal relä men väl framme vid affären så testade jag reläet och det slog till när bilen var igång men ej på tändningen. Står fortfarande check engine. Sen måste jag berätta en rolig grej om när jag köpte den. fanns inget turbo tryck och då visade det sej att skarven på armen mellan tryckklockan och wastegaten hade hoppat av så satte i den igen och den laddade. Kan det vara wastegaten some sönder eller är det kanske till o med styrboxen? Ska nämligen lämna in den till speedparts för byte av magnetventil och sedan sätter dom i en chippad styrbox. kan detta hjälpa? Läste nämligen att något i det här systemet slår av bränslepumpen vid för högt tryck. Kanske är olämpligt att ha ett relä vid sidan om? Har ett relä som ger bränslepumpen ström direkt från batteriet när jag startar och den går hela tiden. såklart e den avsäkrad på 25A som den var innan. Som sagt allt funkar fint annars. vill bara veta om man kanske måste byta wastegaten också.

    Tack för svaren i förhand
    Mvh
    Emil

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Myckleby Orust
    Inlägg
    82

    Re: FAQ:Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Hej en liten fråga har alla 9000 ltt fördragna kablar till magnetventil?? har fulltryckskonverterat ett par förut och det har aldrig varit några problem....men nu har jag skaffat mig en 2,3 ltt -95 som tillsynes saknar kabeln tiil mv:n har letat rätt duktigt och kan ingen finna nån som har nåt bra tips/fundering

    Micke
    http://www.garaget.org/TEAM_MMR
    Kör Saab 9-3 2,0t -99 har oxå en Toyota Previa -91 och en Fiat 126 Cab -76
    Har ägt 146 bilar varav 36st Saab, 7st tunga mc, 2st fyrhjulingar, 3st eu scooter, 2st 125 scooter sedan 1991,,,,

  6. #26

    Re: FAQ:Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av team mmr
    Hej en liten fråga har alla 9000 ltt fördragna kablar till magnetventil?? har fulltryckskonverterat ett par förut och det har aldrig varit några problem....men nu har jag skaffat mig en 2,3 ltt -95 som tillsynes saknar kabeln tiil mv:n har letat rätt duktigt och kan ingen finna nån som har nåt bra tips/fundering

    Micke

    jag är inte säker på om det finns fördraget på alla, men på min 9000 (som är exakt likadan som din) har jag fördragen kabel till MV.. Den satt virad runt kablarna som går till fläkten på kylet.. Vet inte om den är ditsatt efteråt men tror inte det

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Är MW oberoende motortyp och endast olika beroende på Trionic-typ?

    Alltså...kan jag montera vilken MW i min bil med T5 så länge MWn kommer från en annan bil med T5?

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av Lillablao
    Är MW oberoende motortyp och endast olika beroende på Trionic-typ?

    Alltså...kan jag montera vilken MW i min bil med T5 så länge MWn kommer från en annan bil med T5?
    Ja
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #29

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Har en Biopower 2.0t -06 en sådan ventil eller liknande "säkerhetsventil?
    Min bil tappar effekt vid 3-4000 rpm om jag accelererar relativt hårt.
    Utan att veta något om hur det fungerar så skulle jag kunna tänka mig att det är just laddtrycket som går ner. Accelerar jag igen efter att detta hänt så ligger den kvar på en "lägre effekt" men om jag slår av tändningen så nollställs problemet och jag har full effekt igen.
    Kenneth B

  10. #30

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Det här var väldigt intressant, jag håller på att designa en motor som ska ha så lite avancerade komponenter som möjligt.

    Hur fungerar det med att slangen från turbokompressorn ansluten direkt till WG´n utan att gå via MV?

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av Saablover82
    Det här var väldigt intressant, jag håller på att designa en motor som ska ha så lite avancerade komponenter som möjligt.

    Hur fungerar det med att slangen från turbokompressorn ansluten direkt till WG´n utan att gå via MV?
    Du får det trycket wg-klockan är inställd på. Vanliga tryck är 0.4 - 0.45 bar.
    Du har heller inget att reglera med = rätt kass laddtrycksstyrning ala Volvo 240.

    Mvh Jonas

  12. #32

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Hej allihop,

    jag har en 9000 MY98 2,3 ltt med steg 2 trim från speedparts. När jag kommer runt 0.8 - 1 bar så börjar bilen som oftast vibrera och ge ifrån sig ett bluddrande läte.

    Jag har idag felsökt magnetventilen, hade helt ok resistans på MV och spänning på den mellersta polen. Det enda jag inte testat är att provblåsa de olika slangarna.

    Jag provade även att göra MV spänningslös genom att dra loss strömkontakten. Men när jag körde bilen märkte jag att det inte gjorde någon vidare skillnad om MVn hade ström, eller var strömlös. Samma ryckighet och baktändning emellanåt fanns i båda scenariorna.

    Vad tror ni - har jag en kass MV? Eller är det någon annat?

    / Michael

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    123
    Medlem#
    8058

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Är blåstestet även för T7 mv?
    Saab 9-3 1.8t -09 220hk / 330nm "Mackanized"
    Saab 9000 CS 2.0t -96 280hk / 400nm "Mackanized"

  14. #34

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Hejsan! Nicklas heter ajg och har nyligen blivit saab ägare. bilen är en 9-5 2.3t.
    Jag har hört rycktas om att konvertera bilen från ltt till ftt, är detta möjligt?

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av TeraX
    Hejsan! Nicklas heter ajg och har nyligen blivit saab ägare. bilen är en 9-5 2.3t.
    Jag har hört rycktas om att konvertera bilen från ltt till ftt, är detta möjligt?
    ett steg 1 är det du skall ha. 2,3T ftt har annan turbo.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  16. #36

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    ett steg 1 är det du skall ha. 2,3T ftt har annan turbo.


    //Göran
    vad är det som behövs bytas för att få bilen att bli en fulltryckare? ett steg 1 chip räcker ju inte..

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    898

    FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Jag tror att du tänker lite galet. Alla 9-5 2,0 och 2,3 har magnetventil. Du behöver alltså bara mjukvaran för att få ett steg 1. 2,3t finns med 170 eller 185hk beroende på årsmodell och har en GT17 turbo. 2,3T med 220hk och Aero (2,3T) 230-260 hästars har TD04 15t turbo.

    Inte som på ltt 9000 och og9-3 att det kan saknas magnetventil.


    //Göran
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  18. #38

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Citat Ursprungligen postat av Helios
    Jag tror att du tänker lite galet. Alla 9-5 2,0 och 2,3 har magnetventil. Du behöver alltså bara mjukvaran för att få ett steg 1. 2,3t finns med 170 eller 185hk beroende på årsmodell och har en GT17 turbo. 2,3T med 220hk och Aero (2,3T) 230-260 hästars har TD04 15t turbo.

    Inte som på ltt 9000 och og9-3 att det kan saknas magnetventil.


    //Göran
    jsasså!afan det visste jag inte! Tack så mycket för svar!

    / TeraX

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    En dum fråga från en lekman.

    Jag har beställt hem en magnetventil till min 9-5 Aero -00 som väntas komma i nästa veckan, jag hade tänkt byta denna själv och vill bara kolla.

    Är det något man bör tänka på innan? Är det något jag behöver göra efter att jag bytt ventilen? Några uppenbara saker som "vanligt folk" kanske tycker är självklart men som jag garanterat inte vet om?
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  20. #40

    Re: FAQ: Vad är en magnetventil och hur fungerar den?

    Hejsan!
    Jag har en 9-3 99a med 154hk ltt alltså t5:an, är det möjligt att få 205hk som ftt har bara genom att lägga till magnetventil eller måste man göra något i styrboxen?

    MVH Rasmus

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •