Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Läsa felkoder med Riiport?

  1. #1

    Läsa felkoder med Riiport?

    Någon som testat?
    Verkar ju billigt men är det någon som vet om man kan läsa alla felkoder.
    Hur ofta uppdateras hemsidan? Jag menar, kommer felkoderna direkt på hemsidan eller?

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 545

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Citat Ursprungligen postat av Rutger
    Verkar ju billigt men är det någon som vet om man kan läsa alla felkoder.
    Hur ofta uppdateras hemsidan? Jag menar, kommer felkoderna direkt på hemsidan eller?
    Jopp alla felkoder. Hemsidan blir uppdaterad omdelebums, så länge du inte är utan GPRS teckning.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    113

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Kan man använda den på mer än en bil för att läsa ur felkoder?
    SAAB 9-5 AERO SC -04

  5. #5

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Citat Ursprungligen postat av chucken
    Kan man använda den på mer än en bil för att läsa ur felkoder?

    Riiport "gifts ihop" med den bil som man programmerar den för och sedan tankas programvaran ner i Riiport-enheten (trådlöst via GPRS, så det är inget man tänker på att det sker så att säga) beroende på vilken bilmodell och motortyp det är eftersom olika modeller har olika protokoll etc. så när den väl har kopplats in i första bilen så kan Riiport inte användas till en annan bil.



    M.v.h. John BSR

  6. #6

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Citat Ursprungligen postat av chucken
    Kan man använda den på mer än en bil för att läsa ur felkoder?

    Jag ska kanske förtydliga detta. Givetvis kan man "byta" bil om behovet uppkommer (vilket är praktiskt på t.e.x. en firma där man byter servicebilar etc.) men det kräver en omprogrammering och omregistrering av Riiport-modulen som sådan och detta är förknippat med en administrativ avgift.


    Med en önskan om en god helg !

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Om någon undrar över något som saknas i tråden så har jag rensat ut ett antal inlägg som om än med liten marginal bröt mot forumreglernas §9 och har haft en god dialog i samband med detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Förlåt, men jag kan ha förstått fel.

    Trådskaparen yttrade ju något om felkoder.
    Jag bläddrade vidare på hemsidan för detta företag.

    För SEK 2995 får jag alltså möjlighet att via dator avläsa eventuella felkoder under 3 år. - Fortsättning för "till en låg årsavgift"

    DYRT
    Är avsikten att enbart läsa felkoder,finns ju betydlig billigare metoder.
    Har man en bil nyare än 96 är den utrustad med OBDII.
    Då kan man köpa ex.vis Biltemas OBDII-läsare, vilket jag funnit fungera mycket bra, för 700:-
    Man får med den, direkt i displayen, upp felkoden. - Vill man, går det att enkelt via USB ansluta den till datorn och i klartext få fram vilken komponent som åsyftas.

    Är man däremot ute efter mer avancerade uppgifter som körjournal m.m, verkar det kanske vara ett alternativ.
    Dock inte som isolerad felkodläsare.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Är avsikten att enbart läsa felkoder,finns ju betydlig billigare metoder.
    Har man en bil nyare än 96 är den utrustad med OBDII.
    Då kan man köpa ex.vis Biltemas OBDII-läsare, vilket jag funnit fungera mycket bra

    Jag tror att Du jämför äpplen och päron i det här fallet. De felkodsläsare som Du hänvisar till läser vanligen endast emissionsrelaterade felkoder och inte de felkoder som finns lagrade i alla andra styrenheter i bilen. Med en sådan läsare blir man lite begränsad i sitt användande på samma sätt som en Tech2 är lite mer användbar än en Biltema-läsare så att säga.

    En biltema-läsare hittade t.ex. inga felkoder i bilen nedan (eftersom koderna inte är emissionsrelaterade), medan Riiport läser samtliga koder i samtliga system.





    M.v.h. John BSR

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    sen är väl riiport i förstahand riktad mot företagare med ex antal företagsbilar.
    körjournal servicetillfällen etc är ju det som den var till för i första hand, sen att den loggar felkoder är väl till för att verkstaden kan se allt på en gång och sen höra av sig till kund (om överenskommelse finns)

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11

    Re: Läsa felkoder med Riiport?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    sen är väl riiport i förstahand riktad mot företagare med ex antal företagsbilar.
    körjournal servicetillfällen etc är ju det som den var till för i första hand, sen att den loggar felkoder är väl till för att verkstaden kan se allt på en gång och sen höra av sig till kund (om överenskommelse finns)

    //T

    Helt klart. En kund med behov av körlogg (ex. biluthyrning, hantverkarfirmor, budbilar, taxi etc. etc.) har ju ett utökat användningsområde än den genomsnittlige privatpersonen.


    M.v.h. John BSR

Liknande ämnen

  1. Läsa felkoder open sid??
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 16:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •