Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Som sagt ska jag flytta till radhus och vad kan passa bättre då än att passa på att skaffa min efterlängtade HDTV och PS3?

    Funderar på en plasma faktiskt, orkar inte ge mig in i den där Plasma vs LCD-debatten utan kör på en FullHD-plasma som verkar bra. I detta fall en TH-42PZ85EA ( http://www.netonnet.se/?iid=se118222 ) eller en TH-46PZ85 ( http://www.netonnet.se/?iid=se114811 ). Någon som har invändningar? Kanske är 46" i både största och dyraste laget dock..

    Jag är inte så hemma på HiFi-marknaden och vet inte vad det finns för kringutrustning som är ett "måste" för den någorlunda kräsne. Extremt dyra kablar och diverse besparar jag mig dock. Kan man koppla ihop all kringutrustning på något kul sätt också? Eller ska allt helt enkelt in i TVn och sen skickar man ut ljudet via TVn i stereon?

    Funderar på någon form av "standby"-grendosa som känner av när huvudenheten är avstängd eller nåt liknande. Vilka fabrikat finns?

    Ös på med tips och drömidéer, jag behöver inspiration!

    Har för övrigt ritat en planritning, så ni kan se hur det ser ut i kåken. Vardagsrummet är ganska avlångt och cirka 350 cm brett. Svårmöblerat?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Grattis till huset och till valet av en utmärkt tv, har själv 42pz80. Du har inte funderat på en hemmabioförstärkare? Har du råd med 46" så köp den, det kan aldrig bli förstort
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Aceman67
    Grattis till huset och till valet av en utmärkt tv, har själv 42pz80. Du har inte funderat på en hemmabioförstärkare? Har du råd med 46" så köp den, det kan aldrig bli förstort
    Hur fungerar en hemmabioförstärkare jämfört med en bra stereo? Aux borde väl räcka tycker man.. värt att notera är att jag är hörselskadad och bara använder hörapparat till ett öra (det andra örat är kassare) så ljudet behöver inte kostas på så hemskt mycket egentligen, jag hör ju ändå bara i mono

    Det kan aldrig bli för stort, jag vet.. men det KAN bli för dyrt..
    Det kommande vardagsrummet är ganska avlångt och 3,5 meter i bredd ungefär, kanske gör detta att 42" räcker? Slänger upp en planlösning jag ritat..

    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Sitter på ca 3 meters avstånd från min plasma, är helt ok med 42" Nu har jag precis gett bort projektorn till äldsta styvsonen, annar så var det ganska nice att kolla på tv i 80". Så 46" blir absolut inte för stort, 42 blir säkert inte för lite heller
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Vi får väl se.. flyttar nog in innan själva TVn inhandlas iallafall.. rätt trött på vår philips 28" tjocktv även om den har varit en riktig slitvarg och aldrig krånglat.

    Men att spela PS3 på en sådan TV är ju att vanhelga gudarna.. köpet är enkelt
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Ahh.. ett nytt dilemma uppstod. Om jag vill få datorbild på kommande TVn, vilket bildöverföringsalternativ ger då bäst upplösning? Google funkar inget bra för mig idag.. vet inte vilka nyckelord jag ska använda.

    Har VGA begränsningar jämfört med HDMI/DVI? RGB?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    660

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Ahh.. ett nytt dilemma uppstod. Om jag vill få datorbild på kommande TVn, vilket bildöverföringsalternativ ger då bäst upplösning? Google funkar inget bra för mig idag.. vet inte vilka nyckelord jag ska använda.

    Har VGA begränsningar jämfört med HDMI/DVI? RGB?
    Är du ute efter Full-HD upplösning genom datorn så krävs DVI-HDMI eller HDMI-HDMI.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Hur vanligt är det med HDMI på datorer? Vet inte om jag har HDMI på min, men min dator har iofs några år på nacken och är kanske inte det bästa att utgå ifrån, DVI har jag iallafall och är det jag kör med till datorskärmen (risken är dock att jag byter upp mig i datorväg ändå då processorn knappt orkar med HD-material..).
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 434

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    1080p genom VGA fungerar visst, vad jag vet, men DVI/HDMI är ändå att föredra.
    HDMI på datorer var väldigt ovanligt på datorer för något/några år sedan, men dom senaste
    två åren har det blivit mer och mer poppis. Om du har DVI så finns det DVI>HDMI kablar att köpa,
    så den biten borde lösa sig.

    Eftersom du bestämt dig för en plasma och ska köra den med PS3 så förmodar jag att problemen med inbränningar
    inte är ett problem längre, eller ?

    //Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Eftersom du bestämt dig för en plasma och ska köra den med PS3 så förmodar jag att problemen med inbränningar
    inte är ett problem längre, eller ?

    //Magnus
    Jag spelar inte överdrivet mycket på PS3:an skulle jag tro. Men vad jag läst om nyare plasmapaneler är att inbränningar är betydligt svårare att få nuförtiden. Men förmodligen skulle jag inte ligga i riskzonen ens med inbränningskänsliga paneler heller..

    Tål inte riktigt stora LCD-skärmar, känns så hackigt och blurrigt i panoreringar och denna TV har inte samma problem har jag förstått och det passar mig som handen i handsken.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn

    Tål inte riktigt stora LCD-skärmar, känns så hackigt och blurrigt i panoreringar och denna TV har inte samma problem har jag förstått och det passar mig som handen i handsken.

    Tyvärr tror jag du kommer att bli besviken även på en ny modern plasma när det kommer till panoreringar och objekt i rörelse i bilden. De är mycket sämre på detta jämfört med en gammal hederlig tjockTV av bra kvalitét.

    Jag har en ny rosad Panasonic PX80E 42" Plasma som jag överlag är väldigt nöjd med i förhållande till priset på 8800 Kr. Men, det är väldigt irriterande att den hackar och blurrar bilden vid rörelser och panoreringar. Det finns flatisar som är mycket värre på detta, men det hjälper inte när min gamla 36" Sony tjockis är totalt överlägsen på detta.

    Ärligt talat så tror jag inte någon flatis oavsett pris eller storlek är lika bra på detta än som tjockTV.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Tror du kommer att bli mycket nöjd med båda TV apparaterna du föreslagit.

    Något som enl mej är ett väldigt lyft är ett surroundsystem.
    Köpte ett 6.1 system för ganska många år sedan och då blev filmtittande en helt ny upplevelse.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Ärligt talat så tror jag inte någon flatis oavsett pris eller storlek är lika bra på detta än som tjockTV.

    MVH Tony

    Mycket möjligt, men det finns väl inte direkt någon tjockTV som kan visa fullHD-signaler? LCD vs Plasma debatten var jag inte så sugen på, men responstiden på plasman är väl enligt mig en fördel just vid panoreringar? Så har jag uppfattat saken iallafall.. återstår att märka själv..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Ärligt talat så tror jag inte någon flatis oavsett pris eller storlek är lika bra på detta än som tjockTV.

    MVH Tony

    Mycket möjligt, men det finns väl inte direkt någon tjockTV som kan visa fullHD-signaler? LCD vs Plasma debatten var jag inte så sugen på, men responstiden på plasman är väl enligt mig en fördel just vid panoreringar? Så har jag uppfattat saken iallafall.. återstår att märka själv..

    Generellt sett, i Sverige i alla fall, så finns inte normala tjockTV för konsumenter som kan visa HD nej.

    Mitt svar hade absolut inget med LCD vs. Plasma debatten att göra, utan var endast ett konstaterande att allt vad plattisar heter, oavsett pris m.m, är mycket sämre på fokus och flyt i rörliga objekt eller panoreringar i bilden än en bra tjockTV. Och ja Plasma är generellt sett bättre än LCD i denna gren, men fortfarande långt efter en bra tjockis, tyvärr.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Ahh.. ett nytt dilemma uppstod. Om jag vill få datorbild på kommande TVn, vilket bildöverföringsalternativ ger då bäst upplösning? Google funkar inget bra för mig idag.. vet inte vilka nyckelord jag ska använda.

    Har VGA begränsningar jämfört med HDMI/DVI? RGB?
    När man ansluter en dator vill man ju helst pixelmappa upplösningen för att få bra skärpa och Panasonic Viera TH-42PZ85 verkar inte kunna ta emot full-hd signal via VGA-ingången. Vill du pixelmappa måste du därför använda HDMI-ingången. Kablar för konvertering från DVi tilll HDMI finns att köpa. Beroende på hur kabeln ser ut får du då inget ljud till TV:n via HDMI. Antingen "patchar" man in ljudet från ljudkortets digitalutgång i kabeln eller så måste TV:n klara att ta ljudet från en annan (analog)ingång samtidigt som HDMI är vald för bild. Ett alternativ är att köpa ett nytt grafikkort. Många nya kort har HDMI.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Lundby?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av mss
    Lundby?
    Inget jättegivande inlägg kanske, men ja det är dit jag ska flytta
    Hur såg du detta då?
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Antingen "patchar" man in ljudet från ljudkortets digitalutgång i kabeln
    Hur går detta till på enklaste sätt? För det vore smidigast med enbart en kabel.. har två trassliga till tjockTVn idag som är i vägen..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 116

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Måste ju ha en ny bänk till TV:n! Kikade runt lite och fastnade för IKEA's "BENNO".



    Problemet dock är att jag var sugen på att ha stereon ståendes bredvid TV:n på en längre bänk. Är det korkat att köpa TVÅ "BENNO" och sätta ihop? Det blir ju ändå 3 papp då.. det är ju nästan vad man får ge på MIO för en möbel.

    Finns det nån prisvärd mediamöbel ni kan tipsa om kanske? Inte alltför ljusa bara.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Ny HDTV + eventuellt "behövligt" krimskrams?

    Finns det nån prisvärd mediamöbel ni kan tipsa om kanske? Inte alltför ljusa bara.
    Det går att bygga egen bänk av Ikeas faktumskåp, sen på med en bänkskiva ovanpå. Finns flera fina exempel på DIY byggen på minhembio.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Eventuellt blivande SAAB-ägare: Köpråd och "bra att veta"
    Av iXNAY i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •