Sidan 1 av 22 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555

    Värt att köpa en dieselbil?

    Är det helt ute att köpa en nyare bil med diesel?

    Ni som har räknat på detta, vad har ni kommit fram till.

    Eller är det en hybrid man trots allt bör köpa?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag har inte räknat själv men gissar att det beror nog väldigt mycket på hur just du kör.

    Så här tänktes det här innan det blev en hybrid tidigare i år.
    - Kortare jobbpendlingsresor som helt kan köras på enbart batteridrift. Några längre jobbresor då och då. = Plug-in Hybrid
    - Långa dagliga resor på landsvägen. = Diesel eller bensin
    Senast redigerat av mioh den 2023-03-29 klockan 15:46. Anledning: Plug-in tillagt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Budget ?
    Hur långt har du att köra?
    Plug-in hybrid eller inte ?

    För mig är min 320D fortfarande värt de så går jag fortfarande plus med Diesel mot plugin hybrid men en model 3 skulle betalat av sig i form av bränsle på 4-5 år

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    värt o värt.......diesel är väl en livsstil ? Det får kosta ibland.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    För mig är min 320D fortfarande värt de så går jag fortfarande plus med Diesel mot plugin hybrid men en model 3 skulle betalat av sig i form av bränsle på 4-5 år
    Hur räknar du då ?

    Om jag räknar på mej själv som kör 2500mil/år så innebär det kanske 1750l bränsle per år om vi räknar en förbrukning på 0,7l/mil (vilket är högt om det är en modern diesel), det ger 8750l på 5 år,
    vilket med aktuellt dagspris på 22:- är 192500:-. ..En extrasnikig model 3 av sämsta modell kostar efter prissänkningen 520000:- ? ..och då måste vi ju räkna med att det kostar att ladda den med,
    där beror det ju på var man laddar, men säg att man laddar hemma, då kostar det väl runt 4:- milen ? alltså 10000 per år, vilket blir 50000:-

    Så man sparar alltså in ca 150000 på bränsle, men måste istället lägga ut 520000:- på bilköp, och troligen betala räntor mm på detta (jag har iaf inte en halv mille i madrassen).

    Och då har jag räknat gynnsamt, i praktiken vill man nog inte köpa snikmodellen, dessutom laddar man nog inte alltid hemma heller så kalkylen blir sämre.

    Den enda gången jag lyckas räkna hem en elbil är om jag jämför med att köpa en riktig (bensin/diesel) bil NY, men det skulle jag aldrig göra.

    Man kan då hävda att man kan köpa en elbil begagnad med, visst, men en användbar bensin eller dieselbil bröjar på kanske 20k, en användbar elbil börjar på typ 200k
    och då får man tulla en hel del på komfort osv, ska man ha en tesla model3 som i exemplet börjar dom på ca 350000 begagnade och går uppåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Rak arm
    BMWn värdering 150-170K
    Betalar runt 4-5000kr i månaden i bränsle med BMWn

    Tesla model 3
    350-400k
    laddstolpe via hyresrätt parkering, 500kr i månaden obegränsad laddning.

    Så sparar jag 200-250k i bränsle så har bilen betalat av sig själv

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Skulle aldrig falla mig in att köpa en nyare bil som är annat än elbil i dagsläget.

    Så här såg försäljningen ut i Norge förra året (https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-desember_2022)

    Kod:
    Personbiler	Antall i desember 2022	Markedsandel i desember 2022	Markedsandel i desember 2021	Markedsandel i hele 2022	Markedsandel i hele 2021
    Bare bensinmotor	2 503	6,3 %	3,3 %	3,6 %	4,2 %
    Bare dieselmotor	   987	2,5 %	3,5 %	3,1 %	4,0 %
    Hybrider alle		3 293	8,3 %	26,1 %	14,0 %	27,2 %
    Elbiler			32 713	82,8 %	67,1 %	79,3 %	64,5 %
    Vi är antagligen där inom 5 år, så andrahandsvärdet kommer ta en smäll. Bättre då med en äldre bränslebil, då spelar andrahandsvärdet mindre roll.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Rak arm
    BMWn värdering 150-170K
    Betalar runt 4-5000kr i månaden i bränsle med BMWn

    Tesla model 3
    350-400k
    4500-5000, gör du av med ca 230l i månanden ? hur mycket kör du då ? då borde du köra typ 3500-4000mil/år ?

    Men hur menar du, att du räknar av priset för nuvarande bilen på teslan ? ..det var väl inte riktigt så jag tolkade det du skrev innan, isåfall är det ju lättare att gå runt desto dyrare bil man har förstås

    laddstolpe via hyresrätt parkering, 500kr i månaden obegränsad laddning.
    Det lär ju inte kunna räkna med att ha i framtiden skulle jag tro.. iaf inte om folk börjar använda det.

    Så sparar jag 200-250k i bränsle så har bilen betalat av sig själv
    Nåja..

    - - - Uppdaterad - - -

    ..Och angående norgeförsäljningen så har dom HELT andra förutsättningar än oss, och de alldra flesta länder, så just norge är nog fel att titta på för en realistisk jämförelse.

    Även om jag inte tvivlar på att elbilsförsälkningen kommer att öka här med, även om den går dåligt just nu.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    1. Runt 3000-3500 mil
    2. Den är uppsatt per P plats och bara den personen har nyckel till den
    3. Man säljer ju av sin bil, det är ju låsta pengar som man vill använda sig av. man vill ju inte sitta med två brukisar
    4. Försäkring på model 3 long range är lägre än bmwn. 483kr i helförsäkring vs 1100kr på bmwn
    5 Norge är resultatet av supply and demand, det är bevis på att priset på begagnat kommer gå ner ju mer de finns på marknaden.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Elbilssubventionerna i Norge gör att de ligger runt 3-4 år före oss i elektrifieringen - men i och med att priserna för elbilar är sjunkande så är det i stora drag bara en tidsförskjutning det rör sig om.

    Elbilsförsäljningen går inte dåligt, det är alla andra (inklusive hybrider) som det går dåligt för. Troligen för att folk är tveksamma att lägga stora pengar på annat än elbilar medan tillgången på många nya elbilsmodeller är begränsad av väntelistor (vilket också gör att priserna inte sjunker lika snabbt).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Försäkringen billigare på en Model 3? Låter konstigt.
    Jag betalar 5000 per år i helförsäkring på min ng9-5 (TiD automat). Motsvarande helförsäkring på en Model 3 ville mitt försäkringsbolag ha 15000(!) om året för.

    Det är svårt att slå ekonomin i hybrider. Vi gav 92000 för vår Ampera och vi kör absolut största delen på el (räckvidd ca 5 mil) och även på längre resor är förbrukningen låg.
    Försäkringen är inte tokdyr, ungefär som ng9-5an.
    Förra året körde vi 1700 mil och det kostade strax under 15 spänn milen, allt inräknat (inklusive nya sommardäck (Michelin) och bytte bromsar bak)

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Ja, försäkringen på Tesla Model 3 brukar beskrivas som mycket dyr, dock så håller Tesla på att blanda sig i försäkringar också, får se vad som händer då.

    I största allmänhet är det kul att se vad Tesla pysslar med, det är en j-a fart på utvecklingen där - och alla saker blir inte riktigt bra.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En extrasnikig model 3 av sämsta modell kostar efter prissänkningen 520000:- ?
    Det bör påpekas att det enda som skiljer billigaste och dyraste model 3 är antalet motorer, batteristorlek och dragkrok, samt färgval exteriört och interiört. Sedan kan man välja fälgar och självkörningsoptioner som även går att köpa till i efterhand. Tillkommer sedan en fast leveransavgift på runt 10000:-

    Kontentan är att en extrasnikig Model 3 är en ganska fullmatad bil. Jämför med en typiska konkurrenter, där man i praktiken mer eller mindre måste köpa till något eller några paket med optioner för att få en bil man kan trivas med.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Kör man single motor så är försäkringen rätt billig, samma med polestar.
    Sen går priset ner ju vanligare modellen är, tex v90 T8 kostar mig 568 hos gjenside, en 530e som är en likadan bil ligger på 1863kr i månaden.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Är det inte då inte någon variant där man inte täcker vissa dyra skador, som t.ex. stenskott på panoramafönstret och att maskinförsäkringen inte täcker skador på batteriet?

    Friskrivningar för batterierna finns för elbilar också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det helt ute att köpa en nyare bil med diesel?
    Nej verkligen inte. Av många olika skäl.
    T.ex. nu när EU förbjuder försäljning av förbränningsmotordrivna bilar 2035 är det väl nu man skall skaffa en. Det kommer med tiden att bli brist på dem och allt svårare att få tag på dem. Så man kan ju gissa att värdeminskningen bromsas rejält när inga nya finns att köpa.

    Väldigt många jordbruksfordon/redskap/maskiner drivs med diesel. Det gäller även försvarets fordon. Så kommer det fortsätta att vara många år framöver. Man kan därför anta att tillgången på diesel kommer att vara god under lång tid.

    På många platser i Sverige (och Norge) fungerar det inte med rena elbilar. Sannolikt kommer det att fortsatt inte fungera 2035 och åren därefter. Så 2035-förbudet lär göra att marknaden för bra/fina dieselbilar blir god framöver.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ni som har räknat på detta, vad har ni kommit fram till.
    Det jag kommit fram till är att det viktiga är vilken bil man vill ha. Alltså vilken typ av bil. Sportbil, familjebil, shoppingbil, pendla-till-jobbet-bil, 4x4, billigaste-möjliga-driftkostnader-bil, osv. I många fall finns det inte diesel, bensin, el eller hybrid att välja på, så man tar det som finns. Det finns fortfarande bilar som endast går att få med diesel.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Eller är det en hybrid man trots allt bör köpa?
    Hybrid kallas det sämsta av två världar alternativt det bästa av två världar. Exakt vilket det är beror till väldigt stor del på hur och var bilen skall användas.

    Men rent generellt tror jag man bör prioritera annat än diesel/el/hybrid när man skaffar bil. Svar på sådana här generella frågor blir lika generella. Lite som hur långt är ett snöre? Det beror på.

    Står man i valet mellan el/hybrid/diesel tror jag det idag avgörande är möjligheten till laddning hemma och längs de vägar man vill köra. I framtiden kan såklart möjligheten att tanka diesel vara lika viktigt. Men man kan gissa att det inte är något problem innan 2050.

    Till sist kan man fundera över den höga skatteintäkten på bensin & diesel staten får/tar/roffar-åt-sig idag. När det i framtiden säljs mindre drivmedel bör man räkna med att staten kommer att kompensera sig för bortfallet av den storas skatteintäkten. Pengar som staten behöver för nuvarande utgifter. Rimligen kommer bilisterna att få betala. Precis som nu med argument om väghållning osv. Oavsett vad politikerna sedan spenderar pengarna på. Det är inte alls självklart att det kommer att vara billigare att driva en elbil än en med förbränningsmotor.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Intressanta diskussioner!

    Vad försäkringar beträffar har jag sedan länge slutat försöka lista ut hur bolagens priser fungerar. Det går helt enkelt inte att dra några direkta slutsatser utan att titta på deras sidor på olika objekt för ens eget personnummer är enda sättet. En sanning om dyrast/billigast som kan stämma för en åldersgrupp som bor på en plats i landet kan vara precis tvärtom om man ändrar parametrarna.

    När det gäller drivmedel är min enda slutsats just nu att vi inte har en jäkla aning om framtiden, även på ganska kort sikt. Ingen har det även om många kan gissa. För bara 2-3 år sedan sa man även inom tunga fordonsindustrin att el-lastbilar bara var för stadsdistribution på korta avstånd och med väldigt låga bruttovikter. Nu börjar vi se prov med fjärrtrafik och fulla BK4 ekipage (70 ton). Även på personbilssidan är utvecklingen långt snabbare än vad få kunde ana. Elbilen har gått från en nich till något som är relevant för de allra flesta (i alla fall funktionsmässigt) också på bara 2-3 år. Med det sagt inte nödvändigtvis optimalt än, men i alla fall möjligt.

    Frågan jag ställer mig är hur kurvan pekar efter detta. Ser vi ett typiskt fall där 80% går enkelt men de sista 20% tar lika mycket tid och resurser som de första 80%? Fortsätter utvecklingen såhär, också boostad av en explosion av billiga elbilar både från Kina och andra märken så tror jag ganska snart att ICE bilar är en nich oavsett var man bor. Priserna på dessa lär sjunka därefter. Marknaden är ju också kraftigt dopad av subventioner och straffskatter. Vi håller på att missa ett klimatmål: PANG straffskatt på fossila drivmedel eller bonus på elbilar vilket över en natt ändrar kalkylen. Eller så får tomtarna som sitter nu igenom sina subventioner i kombination med en avtagande elbilsutveckling och elbrist och helt plötsligt är kalkylen den omvända.

    Min egna slutsats i allt detta är att man ska köpa/äga bil med cirka 2 års horizont. Gärna någon som inte kan tappa allt för mycket i värde dvs sub 100k. Då kommer vi veta mer om hur utvecklingen går och vad som är rimligt att köpa på längre sikt. Utvecklingen av batterier och elbilar gör också att dagens elbilar riskerar falla som begagnade laptops på andrahandsmarknaden så att köpa en sådan idag ser jag också som en ekonomisk risk. Det är såklart inte säkert att vi vet allt om två år heller, men jag tror vi har en betydligt bättre bild åt vart det barkar och vad politikerna hittar på.

    Edit: jag är också övertygad om att begpriserna går mot fritt fall efter att varit boostade av komponentbrist osv vilket ytterligare talar för att inte köpa något för dyrt just nu. Även det kommer att ha stabiliserats märkbart om cirka 2 år.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Just elbilar ser jag som den största ekonomiska risken man kan ta i nuläget, åtminstone dyra och privatägda. Visst, privatleasing kanske, men med nuvarande ränteläge, fasen vet.
    Polaren köpte en beg Model 3 precis innan prissänkningen. Den bilen har tappat 100 papp på 6 månader, sämsta affären han någonsin gjort, enligt uppgift.

    Förbränningsmotorer utvecklas ytterst lite för stunden. Det du får idag, är vad du fick för 10 år sen och troligen vad du får om 10 år.
    Med elbilar är det sjukt stor skillnad på vad du fick för 10 år sen och garanterat även vad du får om 10 år, det kommer garanterat påverka värdet på bilarna.

    Alla dessa Kinesiska elbilar på marknaden skulle jag vara extremt försiktig med att köpa. Det krävs inte mycket (tänk Taiwan) för att det skall bli restriktioner på import från Kina vilket kommer göra att reservdelar inte heller går att få tag på och således kommer rendera bilarna mer eller mindre värdelösa.

    Amperan som jag köpte har visserligen även en bensinmotor, men då den är seriehybrid så saknas växellåda samt att motorn är förenklad då den endast är generator osv. Batterihanteringen är också extremt konservativ vilket gör att många bilar nu rullat över 40000 mil utan degradering av batteriet.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Kan bara hålla med i allt du skriver Bollman! Läste precis en intressant artikel om elbilars andrahandspriser https://www.dagensps.se/motor/tesla-...entals-kronor/ där man kan läsa att priset på en modell 3 förväntas sjunka 46% (!) januari 2023 till januari 2024 att jämföra med 4% september 2021 till September 2022. I England förvisso, men jag tror snarlika siffror kommer på flera ställen.

    Med kinesiska bilar menar inte jag heller att man ska köpa en sådan. Det ska mycket till för att jag skulle köpa en sådan av många anledningar, både reservdelar och kvalité på kort och lång sikt. Sen ska man kanske inte dra alla över en kam, Volvo är ju trots allt också kinesiskt i grunden. Men oavsett vad kommer ju deras intåg på marknaden ge stora effekter. Vi ser redan nu VW i panik presentera ID2 som ett billigt alternativ (så mycket i panik att conceptbilen till stor del baserades på nuvarande Golf).

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Vad tror vi om turkiska elbilar?
    stora fina suvar.....

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Nej, jag är skeptisk. Både till att de helt plötsligt skulle lärt sig att bygga bilar ordentligt men också till att stötta den skurkstaten mer än nödvändigt (det får dock stå för mig). Tesla har ju visat med all önskvärd tydlighet att även om det viktigaste för en elbil kanske är att kunna bygga motorer och batterier så är det en fördel om man kan bygga bilar också när det kommer till hållbarhet och känsla i övriga delar.

    Nu är ju leasingen hyfsat död för tillfället, men om man leasar skulle jag möjligen tänka annorlunda. Då har man garanti om något händer, har kanske tom hyrbil vid fel och framförallt har man kommit överens om vad bilen är värd efter tre år givet att inget större fel inträffat.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •