Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab Sonic?

  1. #1

    Saab Sonic?

    Hej!
    Jag har Saab 9-3 -01, 2,0t (Sonic)
    Nu undrar jag, vad innebär Sonic?
    Den har en ljusgrå skinnklädsel med Saab emblemet
    på både förar och passagersätet.
    En annan extra grej är att instrumentbrädan är kolfiber (original)

    Annars är bilen en vanlig grundutrustad 9-3:a från -01. Alltså inte SE-utrustningen!
    Är det fråga om nån sällsyntare variant, eller är den vanlig?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Saab Sonic?

    Aldrig hört talas om nån saab som haft "Sonic" som tilläggsbeteckning. Är hela panelen Kolfiber eller är det bara en sån där panel som man klistrar på ovanpå den i plast? Isåfall tvivlar jag på att den är orginalutrustad med det. Fanns väl som tillval men inte som standard i nån modell. Aldrig hört om nån som haft det heller. Nån i en annan tråd, trodde det var det i Salomonmodellen men det var tydligen inte så.

    Är bilen svensksåld? Bilder?
    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3

    Re: Saab Sonic?

    Jag tror faktiskt att hela panelen är kolfiber, men hur är det med saab-loggan
    på stolarna då? Har inte sett många sådana.
    bilder kommer sen...
    Bilen är finskregistrerad, och i det ursprungliga köpebrevet från 2001 finns beteckningen sonic med.
    Bilen är tillverkad i Trollhättan som sig bör.

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Saab Sonic?

    Var står det att den heter "Sonic"?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Saab Sonic?

    Hade inte samtliga 9-3:or med "sportpaket" modellår 2002 kolfiberpanel, halvskinn med SAAB-emblem och 16"-fälgar?

    Edit:
    SAAB-Sonic låter ju dock väldigt coolt. Röstar för att 2002 års 9-3:or med sportpaket härmed går under detta namn...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  6. #6

    Re: Saab Sonic?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Hade inte samtliga 9-3:or med "sportpaket" modellår 2002 kolfiberpanel, halvskinn med SAAB-emblem och 16"-fälgar?

    Edit:
    SAAB-Sonic låter ju dock väldigt coolt. Röstar för att 2002 års 9-3:or med sportpaket härmed går under detta namn...
    Min 9-3:a är en -01, men det kan ju hända att samtliga med "sportpaket" hade sonic-utrustningen.
    Men trots det är min Saab den enda här i Finland med "sonic" paketet, som jag har sett och då har jag kollat rätt mycket på nätet.

    Men visst låter Sonic coolt

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab Sonic?

    Kan det inte vara nåt som är unikt för Finland då?
    Att handlarna gjorde om bilarna lite innan de gick till kund och kallade den "sonic edition" eller nåt?
    Kanske långsökt..

  8. #8
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Saab Sonic?

    Det där med specialmodell från bilhandlare låter inte helt långsökt. var ju nån tråd om en sån bil för ett tag sen. hitta den dock inte nu. Så som sagt, det kan ju vara en bil med lite extragodis från bilhandlaren, och då kallar dom den för Sonic.
    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  9. #9

    Re: Saab Sonic?

    Även om bilen är inreggad någon gång under sensommar eller höst 2001 så rör det ändå sig om 9-3 M02.

    Så skulle tippa på att det rör sig om en 9-3 med "sportpkt" som såldes för att hedra Saab Turbo 25 år.

    Det som skiljde den från en vanlig SE utr 9-3:a var panelen/växelknopp i kolfiber, delskinn med logga samt speciella 16" fälgar.

    Sen om den kallades för "Sonic" i Finland låter jag vara osagt...
    / Skåne Jonta

  10. #10

    Re: Saab Sonic?

    Citat Ursprungligen postat av Skåne_Jonta
    Även om bilen är inreggad någon gång under sensommar eller höst 2001 så rör det ändå sig om 9-3 M02.

    Så skulle tippa på att det rör sig om en 9-3 med "sportpkt" som såldes för att hedra Saab Turbo 25 år.

    Det som skiljde den från en vanlig SE utr 9-3:a var panelen/växelknopp i kolfiber, delskinn med logga samt speciella 16" fälgar.

    Sen om den kallades för "Sonic" i Finland låter jag vara osagt...

    Tack för svaret!
    Ditt svar låter som mest logiskt. Skulle tro att det kan stämma rätt bra!

    Sonic-mannen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •