Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Tjo.
    Har suttit och skissat lite på hur jag skulle vilja bygga om ljudet i bilen, bild nedan. Kom gärna med idéer och förslag om hur jag ska gå tillväga. Är ny inom ljud så vet inte ens om det går och koppla så som jag ritat på bilden. Det är as3 som sitter i orginal.




  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Klart det kommer funka

    Men orginalsteget är ju tyvärr ganska klent.
    För å få bästa resultatet ljudmässigt så skulle jag ha satsat på ett externt steg till dessa också..

    Själv så bytte jag till ett orginal steg från ett externt, mest för att få bort steget ur skuffen. Och vist märkte man skillnad, till det sämmre tyvärr..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Är det inte ett inbyggt delningsfilter i AS3 steget, så att det bara släpper igenom basfrekvenser?

    Om det är det, så är det nog ingen höjdare att köra hela framsystemet igenom det.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Jo visst är det delningsfilter i original steget, som dessutom inte går att ändra.
    Så du ska inte köra hela framsystemet genom det steget.
    Jag hade inte heller köpt coaxialer och satt i dörrarna.

  5. #5
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Jag hade planer på att stoppa in ett steg till framhögtalarna (innan jag satte bilen i diket ) och kom fram till att om man köper ett rockford fosgate steg (dom är ganska små) och sätter det där passagerar-Airbagen ska sitta så borde det bli rätt bra. Så behöver man inte så lång kabel till det. Har du airbag där så faller ju konceptet dock.. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Okej så jag bör byta ut orginalsteget och köpa ett externt, några tips på steg som får plats där orginal sitter?

    Och inte koaxialer i dörrarna heller? Har inte riktigt greppat skillnaden mellan koaxialer och "vanliga" 6.5"? Några tips på sådana isf?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    243

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    Koaxialer = Diskanten sitter monterad i mitten utav högtalaren.
    Kitsystem = Diskanten sitter löst och kan monteras var som helst.

    Jag ska ge dig några alternativ och försöka förklara lite skillnader.
    *Du kan skaffa 6.5 koaxialer och strunta i allt på brädan.
    Dock så kommer ju allt ljud att komma nere vid fötterna och det kan inte uppskattas allt för mycket.

    *Du kan skaffa 6.5 kitsytem med lösa diskanter, men JAG upplever att ifall diskanten sitter för långt ifrån midbasen ( 6.5" ) så är det lätt att den blir för ljus och skrikig.

    *Du kan skaffa ett par 6.5 som midbasar och låta dom enbart spela ett visst område, kanske upp till 200-300hz beroende på resten. Sen skaffar du antingen ett par 3.5 koaxialer eller ett 3.5 kitsystem och monterar upp på brädan.
    Gör du såhär så kommer det mesta ljudet uppe vid brädan och bör låta bäst i mina ögon.
    Kostar dock mer och antingen behöver du ett 4 kanaligt slutsteg till det eller ett passivt filter mellan 6.5 och 3.5.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Tips om ljudbygge i 9-3 Aero -02

    ha 4 kanals steget till frontar och bak, sen ett 2 kanals till basen eller ett monoblock.

    Själv kör jag med 6,5 tums koaxialer i dörrarna och 3,5 koaxialier i brädan och aktivt delat 6,5 tummarna ganska högt och dragit ner gain på dessa så de spelar inte så högt.

    Tidigare hade jag midbasar i dörrarna och 3,5 tummare i brädan, men det blev förmycket skramel på nått vis, har dämpar dörrar osv, men det lät inte rent.
    har rejält med dämpning men blev inte nöjd, blev faktiskt bättre med koaxialer.

    Men som vid mycket av ljudbygge så kanske man först ska sätta en budget, så mycket är jag villig att lägga, efter det så börja leta grejer.
    Det viktigaste är egentligen att göra grundarbetet rätt, dvs ljuddämpning osv.
    Många köper sina dyra grejer och gör en taskig montering, då kan man i många fall få bättre ljud med billigare grejer men som är monterade rätt med rätt dämpning osv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge i saab 9-5, tips?
    Av Dawn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 11:27
  2. Behöver svar och tips angående ljudbygge i og9-3
    Av Haziza i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 19:52
  3. Ljudbygge i en SAAB 9-3 Aero -02
    Av FruitLooP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 10:55
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •