Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

  1. #1

    9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Tyvärr har det oundvikliga nu inträffat. Kopplingen har börjat slira på min 9-3 SC 2.0T(210) 2006 med Speedparts Steg 1 (BSR PPC).

    Vilken koppling bör jag byta till? Gissar att en ny originalkoppling inte är att föredra.
    Räcker det att byta lamellen, eller behöver man byta fler komponenter?

    Någon som har testat Speedparts sinterlamell? Hade varit ganska smidigt om den fungerar bra eftersom jag bor i Uddevalla. Dock vill jag gärna att kopplingen ska kännas ungefär som original, så att inte bilen blir alldeles för ryckig.

    Någon som har koll på vad ett kopplingsbyte kan tänkas kosta?

    Bilen har precis passerat 7000 mil och har varit trimmad i ca: 4-5000 mil.

    /Tommy
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    viewtopic.php?f=4&t=239834

    Kanske kan vara till hjälp

  3. #3

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=239834

    Kanske kan vara till hjälp
    Tack för länken, men jag skulle ändå gärna vilja ha mer info än vad som fanns att läsa i tråden. Det borde ju vara ganska många som har råkat ut för kopplingsproblem, men det verkar inte vara så många som skriver om det.

    Har pratat med lite folk idag och det verkar dom att de flesta rekommenderar SPEC. Dock verkar det lite oroväckande att många här på forumet har problem med att kopplingen "skriker som en gris".

    Sinterlamell är jag lite tveksam till, eftersom jag tror och har hört att risken för kass körbarhet är överhängande. Är inte så sugen på "digital on/off-koppling" och den uppfattningen är jag övertygad om att min sambo delar.

    Sportsedan här på forumet verkar ha varit nöjd med sin sinterlamell, men upplevelsen kan säkert variera från person till person, beroende på vilka krav man har och vad bilen ska användas till.

    Någon som har koll på om V6 aero-kopplingen funkar mot 5-växlad låda? Har inte hört någon som har provat.

    Fram med fler synpunkter.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Sportsedan här på forumet verkar ha varit nöjd med sin sinterlamell, men upplevelsen kan säkert variera från person till person, beroende på vilka krav man har och vad bilen ska användas till.
    Jo, visst vibrerade den lite vid dragläget, men inte värre än att syrran övningkörde med den utan allt för högljudda protester.

    Körde Thomas "B10tax" bil som jämförelse då han har spec och kommer inte ihåg att det var nån stor skillnad.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Hej,

    Kan VARMT rekommendera den koppling från MapTun som jag har i min bil sedan i somras. Ingen som helst skillnad på dragläge eller någonting jämfört med original. Betvivlar att någon skulle kunna avgöra att det är sportkoppling i faktiskt.

    Funkar fint till mina 420 Nm nu, skall enligt MapTun vara specad till lite drygt 450 Nm.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Kan VARMT rekommendera den koppling från MapTun som jag har i min bil sedan i somras. Ingen som helst skillnad på dragläge eller någonting jämfört med original. Betvivlar att någon skulle kunna avgöra att det är sportkoppling i faktiskt.

    Funkar fint till mina 420 Nm nu, skall enligt MapTun vara specad till lite drygt 450 Nm.

    Mvh
    KK
    Maptun sätter väl i SPEC-koppling? Verkar så enligt deras hemsida i alla fall.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: 9-3 SC 2.0T(BSR) Kopplingen slirar. Vilken ska jag välja?

    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Maptun sätter väl i SPEC-koppling? Verkar så enligt deras hemsida i alla fall.
    Nja, jag TROR faktiskt inte att denna är från SPEC. Har för mig att Fredrik sa att det är nån ny specialare. Klart billigare än SPEC i alla fall. Tror dock inte att den ligger i den annars så kompletta webshoppen dock.

    Ring och kolla med dem så får du svart på vitt.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. 9-3 se 2,0t -99, kopplingen slirar.
    Av kojan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 20:48
  2. Kopplingen slirar i min 9916v turbo. Byta till vilken?
    Av Lövet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 21:40
  3. Jippi, bil f*n slirar på kopplingen!!!
    Av Charlez i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 09:03
  4. kopplingen slirar
    Av malex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •