Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite frågor rörande tysk 900t -96!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    Lite frågor rörande tysk 900t -96!

    Hejsan!

    Är nybliven (lycklig) ägare till en 900t an 96 års modell. Importerad från tyskland 2001 med ny motor som till dags dato rullat knappa 6000 mil!

    Dock har jag lite småproblem som någon händig SAAB fixare har koll på, ni verkar ju kunna det mesta här på forumet!

    1. Bilen vill oftast inte starta på första försöket när det är kallt!? Den tänder till en vända för att sedan direkt dö. Sedan måste jag låsa och låsa upp dörrarna innan den startar snällt. Tänkte att det kan va nåt immobilizer problem, men fråga verkstäder är ju som alla vet dyrt.

    2. Farbror SID lider av döda pixlar. Vet nån vad det kostar att byta? Alternativt går det att uppgradera sig till någon fetare form av SID. Har den enklaste med yttertemp, soppa till noll och soppaförbrukning i snitt.

    3. Hade tänkt att sätta in en original stereo med cd, är det bara att rycka ut den som sitter i nu (vanlig DIN stereo alltså ej original) och sätta i en original. Alltså är det vanliga ISO kontakter på originalstereon?

    4. Är det värt att chippa motorn? Sänker man förbrukningen och ger 220 hk så mkt mer klipp, eller är det bara ett effektivt sätt att ta död på koppling och låda?

    5. Rör inte elen, men nån kanske vet/känner nån händig duktigt rostfixare i dalarna som kan fixa till en nederkant på bakluckan. Börjar krypa lite smått!

    6. Rör inte heller elen men när man är i farten så... Den hackar till lite när man lägger i trean man får lixom vänta nån tiondel i neutral innan trean slinker i fint. Kan det vara nåt i lådan som håller på att ge sig eller är det någon vanlig inställning eller dyl somkan spöka?


    Vore grymt tacksam för lite svar!

    //Fabbe
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    35
    Fråga ett är enkelt. Om man låser upp och inte är snabb nog att gå in i bilen och starta den, så hoppar startspärren i. Vet inte hur många sekunder det rör sig om, men om dioden blinkar på i-brädan så är spärren antagligen i. Tryck en gång på fjärren så slocknar dioden, och bilen startar.

    Andra frågorna får någon annan svara på.

    Mvh
    Swen

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Lite frågor rörande tysk 900t -96!

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72
    Hejsan!

    Är nybliven (lycklig) ägare till en 900t an 96 års modell. Importerad från tyskland 2001 med ny motor som till dags dato rullat knappa 6000 mil!
    Först och främst: Grattis till fin bil!!





    2. Går kanske att laga den som du har. Det är kontaktsladden mellan själva displayen och kretskortet i Siden som har dålig kontakt. Använd sökfunktionen. Finns rätt bra beskrivet hur man går till väga i nått gammalt inlägg. (vanligt fel)

    Försök annars att få tag i en fräsh SID på skroten.


    Tror inte det ska vara några problem att uppgradera till en SID3 från SID2 , men du ska nog helst in på Saab och få den nya Siden Reservdelsprogramerad i alla fall.

    En sid 2 (din nuvarande alltså) kostar ny på Saab (sist jag kollade) ca 3000:-

    och en Sid 3 kostar ny (sist jag kollade) ca: 4000:-


    3. Varför inte byta till en bra enkel DIN stereo och ha ett prylfack för hålet? (finns fack avsett för ändamålet på Saab) Jag tycker det är skönt med t ex MP3 och diverse andra funktioner som originalstereon inte har lika bra. Det är vanliga ISO kontakter, men mig veteligen så finns bara "värsting" originalstereon med kasett + cd växlare.

    värstingstereon (heter den AS3 på ng900 också?) har ett extra slutsteg som man normalt placerar nedanför ACCn bakom plasten mot passagerarnas fötter. + högtalare i framdörrarna. Den hade också tillvalet med CD-växlare i skuffen.

    Bara växlaren, om du köper ny på Saab, kostar flera tusen. (vet inte om de har den till försäljning fortfarande heller i och för sig..) Har sett nån prisuppgift på 6000-7000:- men om det stämmer eller är aktuellt fortfarande vet jag inte.

    Men det kanske går att få tag på en begagnad eller på skroten.

    Vet inte om kanske stereon måste "giftas in" tillsammans med bilen också, eller om det bara gäller 9-3 och 9-5...???


    4. Ja. Jag tycker att det är mycket värt att chippa motorn. Om man sänker förbrukningen vette fan, men man KAN nog få den att gå billigare. Tyvärr brukar en chippning kunna medföra en tyngre gasfot som motverkar sånt... 220-230 hk, ger ett sjujäkla mer klipp än originalets 185 hk. Den saken är säker. Det är ditt eget körsätt som dödar växellådor och kopplingar. (Kopplingen är nog ingen egentlig fara. Den går väl sönder snabbare än normalt, men den håller nog ihop skapligt till 230hk i alla fall. (om du nu kör vettigt). Tänker man på att inte plåga växellådan i onödan så verkar den hålla bra faktiskt. Har ju själv 230hk chip i min, och både lådan och kopplingen har hållit (mig veteligen) de 2 senaste ägarna och nu mig så det verkar hålla rätt skapligt ändå.

    (Kanske inte värt att jag säger nått kanske. De rasar väl båda två nästa gång jag startar bilen om jag säger att det håller bra... )


    6. Ingen aning alls egentligen...

    Får jag gissa hejvilt kanske det kan vara någon synkring som är på väg att bli trött eller nått.

    Men vad jag tänkte på var att det aldrig är fel att byta växellådsolja. Se till att du tippar i precis den oljan det ska vara i bara. Häller du i nån annan sorts olja så kan det till och med göra lådan ännu trögare än vad den redan är.

    Vet inte om det kan avhjälpa ditt problem, men kom att tänka på det i alla fall....
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359

    Tackar!

    Tack för svar!

    Men undrar fortfarande om fråga ett.. Vi pratar alltså bara in i bilen så immobilizern bör inte ha börjat jobba... 10 sek... lampan har iaf inte börjat blinka...

    Vad det gäller ljudsystemet så sitter det en DIN stereo där nu men den e så sjujäkla ful så jag tänkte att en originalare skulle va snyggare... kör bara med ipod + itrip nämligen...

    Det är ett jäkla klipp i ljudet och låter som om jag skulle ha nån form av baslåda i bilen men jag vet inte hur det är med tyska specar... tänkte att högtalarpaketet + slutsteg är kvar även om stereon är bytt... (ingen köper väl en ny bil utan stereo?!?!)
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    35
    Fråga 1

    Antar att det står något om det i instruktionsboken. Men om den är på tyska så blir det lite svårt att läsa. Jag får min svenska bok om någon vecka, så då kan jag läsa lite, om du nu inte får svar innan dess.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Orginalstereo till 900 finns bara med kasett och förstås då CD-växlare
    som enda alternativ om man vill ha CD.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Man kan inte slänga i en stereo huvudenhet i från typ en 9-5a då!?

    De har ju cd i sig! Eller blir det strul då?

    Fortfarande ingen som har nåt bra svar på fråga 1? Eller känningar till fråga 5?!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av fabbe72
    Man kan inte slänga i en stereo huvudenhet i från typ en 9-5a då!?

    De har ju cd i sig! Eller blir det strul då?

    Fortfarande ingen som har nåt bra svar på fråga 1? Eller känningar till fråga 5?!
    9-5ans passar inte..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Angående SIDen, jag har största färddatorn i min bil och hade några döda pixlar som blev fler. Jag tog och plockade upp den och tog lös displayen så att den hängde i kabeln och vickade lite grann, skruvade ihop allt och sen nu fungerar alla pixlar (vad jag sett).

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    har du sett denna?

    Vet inte om det är intressant, men ändå. Kom att tänka på dig, när jag kollade igenom annonserna.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=79739
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Ett par frågor rörande en 9000
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 13:58
  2. Frågor rörande avställning,service etc
    Av lätttryckarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 21:03
  3. Frågor rörande bl a turbotryck og 900 T16 Cab -88
    Av Storebror Gunnervik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 11:30
  4. Frågor rörande bludder bla!
    Av fabbe72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •