Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Någon som är kunning om sufletten och styrningen.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    35

    Någon som är kunning om sufletten och styrningen.

    Som sagt på tråden innan så har jag shoppat en tysk 900 cab-98. Sufletten fungerade inte på den, och bilen var billig Eftersom jag har stor erfarenhet med volvos cabbar så tänkte jag att detta ska gå att lösa.

    Problemet är att suflettkåpan stängs, men sedan fortsätter motorn att köra på tills den kuggar över och för missljud. Kollade upp kugghjulen på motorn, och de ser bra ut. Mao så körs suflettkåpan i botten, och då tar det ju stopp. Kollade genast upp microbrytarna för suflettkåpan, men inget fel på dem heller. Låsen till kåpan låser med, men den slutar inte att köra motorn för det.

    Nästa läge känns som att man ska läsa ut felkoder. Känns dock som att jag redan vet vad de säger. Sedan en omprogramering av systemet. Annan misstänkt del är potentiometern som sitter på motorn till suflettkåpan. Men om den är trasig så borde man se det under programeringen.

    Någon med liknande problem eller som har kunskap om detta?

    Mvh
    Swen

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Du är på rätt spår, mig veterligen kalibreras den med Saabs verktyg (Tech2)
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    1) Om du kollar på tonneaukåpan motor så KAN det vara så att enheten separerar så att dreven ger ifrån sig lite oljud.
    Kolla o vid behov åtgärda.

    2) Du bör genomföra en komplett mekanisk injustering av suffletten därefter göra en programering. Alla försök till att fuska sig runt detta är dömda att misslyckas, de må funka ett kortare tag, men inte i längden.

    3) Kvarstår det några problem efter detta så kolla om det finns några vettiga felkoder som kan guida dig i detta träsk.....

    Är bilen krockad, släng den !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    35
    Problemet är nu löst. Felet var motorn som hade blivit snevriden ganska rejält från växeln till suflettkåpan. Den fungerade fram tills att den skulle låsa de främre låsen, då orkade den inte hålla i längre. Efter riktningar och förstärkning med en extra sats så fungerade allt kanon igen. Behövde inte ens programera om den


    Tackar för alla bra förslag!

Liknande ämnen

  1. Styrningen är helt död
    Av sliljedal i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 22:35
  2. Styrningen knakar
    Av TomIvarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 00:35
  3. Låsning av 5e bågen på sufletten på en NG900 öppnar inte
    Av Krantz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •