Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

  1. #1

    saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    hej hej, jo det är såhär att jag hade tänkt att trycka ner en 9000 motor i min omega b för skojs skull. när jag började läsa lite insåg jag ju även att min omega låda passade rakt på 9000 blocket o det blev ju inte sämmre direkt, nu så har jag en rasad 9-5 2,0t motor från en 04a allså den hållbara "longlife" motorn liggandes. då tänkte jag om det gick att använde den motorn med elsystemet från en 9000 alltså trionic 5, (för t7 är väl ingen ide att tänka på att koppla in i en omega eftersom alla andra styrdon runt omkring som är inblandade i dom)? allså är detta möjligt? isf om man använder 9000 insuget på t7 toppen (passar?) kanske bara är att glömma o få tag på en 9000 kort motor istället?

    välkommna med kommentarer
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 003

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Citat Ursprungligen postat av Tim900turbo
    om man använder 9000 insuget på t7 toppen (passar?)
    Hej !

    Krävs lite pyssel för att det skall passa.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    lite mer invecklat tack.. typ en adapterplatta eller? är det samma svepcirkel på 9000 o 9-5 då?
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Frågan är om det inte är enklare att få Trionic 7 att fungera ensamt än vad det är att anpassa motorn för Trionic 5?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    tjao..


    jag hadde nog letat reda på en 2,3T kort motor mycket bättre motor i grunden än vad 95ans e .. ska du uppi lite effekt får du byta kolvar då de inte hänger med så länge sen renovering kostar säkert en del också. (beror på vad som hänt) sen allt pyssel och få allt annat och passa. 9000 insuget passar ej modda härva m.m för att få det och fungera med T5.. ja hadde lätt satsat på en 2,3T kortis

    mvh

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    tjao..


    jag hadde nog letat reda på en 2,3T kort motor mycket bättre motor i grunden än vad 95ans e .. ska du uppi lite effekt får du byta kolvar då de inte hänger med så länge sen renovering kostar säkert en del också. (beror på vad som hänt) sen allt pyssel och få allt annat och passa. 9000 insuget passar ej modda härva m.m för att få det och fungera med T5.. ja hadde lätt satsat på en 2,3T kortis

    mvh
    Beror ju på vad man menar med bättre?

    Egentligen så är ju B235 motorn bättre i de flesta avseenden förutom på ett fåtal punkter som omfattar de klenare kolvarna och de mjukare ventilfjädrarna om man tänkt att varva lite mera.

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Alltså, B2x5 är bättre än B2x4 förutom på ett fåtal punkter som kan resultera i motorras?
    Då skulle jag välja B2x4 alla dagar i veckan...
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    tjao..


    jag hadde nog letat reda på en 2,3T kort motor mycket bättre motor i grunden än vad 95ans e .. ska du uppi lite effekt får du byta kolvar då de inte hänger med så länge sen renovering kostar säkert en del också. (beror på vad som hänt) sen allt pyssel och få allt annat och passa. 9000 insuget passar ej modda härva m.m för att få det och fungera med T5.. ja hadde lätt satsat på en 2,3T kortis

    mvh
    Beror ju på vad man menar med bättre?

    Egentligen så är ju B235 motorn bättre i de flesta avseenden förutom på ett fåtal punkter som omfattar de klenare kolvarna och de mjukare kolvfjädrarna om man tänkt att varva lite mera.

    vilka punkter e T7an bättre?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Frågan är om det inte är enklare att få Trionic 7 att fungera ensamt än vad det är att anpassa motorn för Trionic 5?
    Det jag kan tänka mig är att byta kylvätsketempgivaren för att den skall passa i T5 kablaget och byta vevaxelgivaren för att den skall passa i T5-kablaget. Lite sprättande kan det bli i höljet på kablaget vid spridarna för att få kontakten till kylvätsketempgivaren att räcka ut till topplockets gavel. Det som man måste komplettera är mapgivarens kablage då det inte ingår i motornätets dragning på ett 9000 kablage. En motorkabelhärva ifrån en 900 är mera komplett.

    T5 är mycket lättare att mappa själv, det är mera basic i funktionen och mer intiutivt än T7.

    De funktioner som är bussberoende till T7 är:
    Hastigheten till farthållaren. (MIU)
    Momentbegränsning för backväxel. (DICE)
    Momentbegränsning vid inbomsning. (TWICE)
    Immobiliser. (TWICE)
    Diagnosanslutning. (DICE)
    Skall man köra BioPower så krävs TCS för hastighetssignal och hjulhastighetsgivare för momentbegränsingsfunktioner till TCS.

    Jag skulle nog fila lite metall för att få plats med ett insug och flytta en kontakt i en härva istället för att försöka lösa detta ovan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 756
    Medlem#
    10798

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Alltså, B2x5 är bättre än B2x4 förutom på ett fåtal punkter som kan resultera i motorras?
    Då skulle jag välja B2x4 alla dagar i veckan...
    Motorras kan alltid bli resultatet om man går utanför gränserna av vad en motor klarar. Är avsikten att köra med måttliga effekter så gör man det utan att riskera något med en original B2X5 maskin. Ska man trimma så att cylindertryck och motorvarvtal hamnar utanför vad motorn klarar så får man givetvis byta delar.

    Ska man trimma lite mera så skulle jag dock föredra en B2X5 med smidda eftermarknadskolvar.

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    vilka punkter e T7an bättre?
    Det beror ju vad man är ute efter. Vill man ha en effekt som är högre än ca 280 hk till en så låg kostnad som möjligt så är förstås B2X4 motorn en bra utgångspunkt, och Trionic 5 är förstås lättare att mappa.

    Är man nöjd med en lägre effekt, eller kan tänka sig att acceptera de kostnader som vissa nödvändiga modifikationer kommer resultera i så skulle jag dock välja B2X5 motorn. Dess motorblock och tranmissionskåpa sparar till att börja med ett par kg på motorvikten. Man får också något längre vevstakar, vilket innebär mindre sidokrafter på cylinderväggarna och med det också lägre friktionsförlust. Ventilerna är något lättare och har mindre ventilskaft, och väljer man rätt B2X5 motor så får man avgasventiler i Niminic 80A, ett material som är mycket värmetåligt. Passande säten och inloppsventiler finns också för E85 bränsle. Topplockspackningen i stål är mycket tåligare än de som hittas i B2X4 motorer.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: saab 9-5 motor med t5 elsystem?

    [quote=SaabJohan]
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Alltså, B2x5 är bättre än B2x4 förutom på ett fåtal punkter som kan resultera i motorras?
    Då skulle jag välja B2x4 alla dagar i veckan...
    Motorras kan alltid bli resultatet om man går utanför gränserna av vad en motor klarar. Är avsikten att köra med måttliga effekter så gör man det utan att riskera något med en original B2X5 maskin. Ska man trimma så att cylindertryck och motorvarvtal hamnar utanför vad motorn klarar så får man givetvis byta delar.

    Ska man trimma lite mera så skulle jag dock föredra en B2X5 med smidda eftermarknadskolvar.

    Citat Ursprungligen postat av "turbo_joel":21qwimvh
    vilka punkter e T7an bättre?
    Det beror ju vad man är ute efter. Vill man ha en effekt som är högre än ca 280 hk till en så låg kostnad som möjligt så är förstås B2X4 motorn en bra utgångspunkt, och Trionic 5 är förstås lättare att mappa.

    Är man nöjd med en lägre effekt, eller kan tänka sig att acceptera de kostnader som vissa nödvändiga modifikationer kommer resultera i så skulle jag dock välja B2X5 motorn. Dess motorblock och tranmissionskåpa sparar till att börja med ett par kg på motorvikten. Man får också något längre vevstakar, vilket innebär mindre sidokrafter på cylinderväggarna och med det också lägre friktionsförlust. Ventilerna är något lättare och har mindre ventilskaft, och väljer man rätt B2X5 motor så får man avgasventiler i Niminic 80A, ett material som är mycket värmetåligt. Passande säten och inloppsventiler finns också för E85 bränsle. Topplockspackningen i stål är mycket tåligare än de som hittas i B2X4 motorer.[/quote:21qwimvh]


    ok tack för bra info har ju kört toyota för länge nu så man får plugga lite på saab nu igen


    mvh/joel

Liknande ämnen

  1. Någon som är bra på elsystem i og9-3 -98
    Av nilsson-90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 21:46
  2. Elsystem
    Av _backman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 01:05
  3. Vilket elsystem??
    Av Booster__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 01:14
  4. Elsystem T8 VS 900S?
    Av David V i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •