Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Hej !

    Kort o koncist, hur mycket klarar en "vanlig ordinär svensk kakelugn" att värma?
    Hur mycket tål de att eldas? En brasa i stöten, eller en brasa med påfyllning?
    Det klassiska är väl en brasa om morgonen o en på kvällen??

    (Vi snackar alltså gamla kakelugnar, inga moderna fula eländen)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Nu är jag inte speciellt påläst i ämnet, men...

    Förr i tiden var ju kakelugnar den enda värmekällan förutom vedspisen i många hus. Desstum återfinns dom ju oftast i stora hus.

    Av detta drar jag slutsatsen att dom har rejäl kapacitet och tål att eldas i konstant. Dessutom vet jag att dom oftast har riktigt bra verkningsgrad även jämfört med moderna plåtlådor.
    Kakelugnar är ju dessutom stora och tunga och lagrar mycket värme mellan brasorna så värmen håller sig bra över natten.

    Det stora problmet idag är väl att man inte klarar att vara inne om det eldas konstant Så en brasa, dvs upptändning och sedan en rejäl brasa ger troligen tillräckligt med värme för ett antal timmar, självklart beroende på tempen ute och vilken ved som används.

    Kakelugnar har förmodligen samma problem med värmespridning som modernare kaminer har, framförallt om huset moderniserats så att murstocken blivit "gömd" bakom div väggskivor och annat krafs.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Doktorn brukar ju själv påstå att han inte vill gissa utan hellre mäta/veta så då är väl följande artikel av intresse: http://www.energimyndigheten.se/Global/ ... 3532_1.pdf
    som jag uppfattar som tester av en traditionell gammal kakelugn som senare byggs om och "medeleffekten" fås att öka från 6,2 kW till 11,0 kW.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Hej !

    Hmmm, intressant....
    Funderar lite på o skaffa ett hus, det finns några kakelugnar där, nyfiken på hur mycket de kan reducera husets uppvärmningskostnad.

    Mer input!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041


    Av detta drar jag slutsatsen att dom har rejäl kapacitet och tål att eldas i konstant.
    Hej !

    Är väl egentligen inte till för att elda konstant i utan mer åt att elda ett par brasor per dygn vilket håller den varm å go.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041


    Av detta drar jag slutsatsen att dom har rejäl kapacitet och tål att eldas i konstant.
    Hej !

    Är väl egentligen inte till för att elda konstant i utan mer åt att elda ett par brasor per dygn vilket håller den varm å go.

    Mvh TD04
    Hur mycket man behöver elda beror ju på hur kallt det är ute och hur bra isolerat man har. Förr i tiden var det ju både kallare och sämre isolerat så nog tål den att eldas konstant, men frågan är som sagt hur mycket man kan elda, både med avseende på värmen och när man faktiskt är hemma och är vaken så man kan elda.

    Hur mycket kan man spara då ?
    För oss ser det ut såhär:
    Tidigare ägare = 32500 kWh/år ingen eldning (troligen även varmare inomhus)
    Med eldning enbart i vedspis morgon och kväll + helger = ca 25000kwh
    Eldning i huvudsak i kammin + LVP installerad = ca 22500kwh
    Mer eldning i kammin (sambon hemma på dagarn pga studier) + LVP = 19500kwh
    Årets siffror pekar på ytterligare lite sänkning på årsbasis.

    Vi har alltså fått ner elräkningen med ca 12000kWh/år genom att elda, installera LVP och lite lägre temp inne (eldningen gör att det är jättevarmt ändå i dom rum man vistas mest). Kan tilläggas att ungarna blivit tonåringar under denna 5-års period så antagligen har andelen hushållsel ökat.

    Självklart påverkar vinterkylan hur mycket energi som går åt, men just när det gäller eldning finns det mycket att tjäna på att elda hela tiden.
    Beror ju lite på hur mycket jobb man är beredd att lägga på vedhuggning också
    Räknar med att det går åt ca 8-10kbm kluven ved / vinter så det blir några timmar där man håller värmen själv
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    462

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Kan inte annat än att hålla med "Urban". Vi lät mura upp en murspis med Keddy insats den eldas iofs helt annorlunda gentemot en kakelugn så kanske inte går att jämföra rakt av. Brukar dock säga att det är bästa investeringen vi gjort inte bara pengamässigt utan för att det ger en underbar värme och bra myskänsla. Vi hade inte skyhög förbrukning innan men med en ny luftvärmepump kombinerat med spis kom vi ner en hel del. Då eldar vi i stort sett varje dag iofs. Men ligger väl runt 10-12000 per år på en 1970-tals enplansvilla på 150+40 (3 element igång med). Det är jag nöjd med.

    Vi hade 2 st kakelugnar i vårt förra hus. Man eldar ju inte i en kakelugn som i en murspis. Den eldar man med finare ved tills den är varm/ljummen sedan slutar man (annars kan dom spricka mm). Å andra sidan håller den sedan värmen minst hela natten skulle jag säga. Vi bodde i ett gammalt och dragit hus men ändå var den den lite ljummen på morgonen. Hur mkt den värmer är svårt att bedömma men man brukar väl säga att en kakalugn håller värmen längst. Har man bra issolerat mm värmer den med säkerhet upp en stor yta.

    Mvh

    Edit: Vintertid har vi två ytor elgolvvärme på med
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Tycker det ligger mycket i vad Urban säger. Tror mycket av den gamla regeln om att man skall elda rejält en brasa på morgonen och en på kvällen är att det är mest ekonomiskt så och tillräckligt om man har kakelugnar eller som jag täljstenskaminer.
    För min egen del så har jag en rejäl braskamin i täljsten i kåken, en Tuulikiivi, och en mindre täljstenskamin en bit bort i huset och i dom eldar vi i princip varje dag om det är kallt, eldar upp när vi kommer hem från jobbet och kör några timmar, eller efter behov, vid eldningens början har temperaturen sjunkit en bit under normal så att säga och när man slutar är det fan i mig varmt inne. Och kaminerna står för all uppvärmning i vårt hus, har inte ens elradiatorerna påslagna vintertid eller golvvärmen. Skall tilläggas att vi har ett ganska nybyggt ordentligt isolerat hus.

    Kan också tipsa alla vedeldare om en kul sida: http://www.bjorkved.se/
    Där står en hel del om vedeldning, pannor, kaminer, vedklyvar, kakelugnar och annat kul.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Det bästa med vedeldningen är väl att man äntligen får en anledning till att konstruera och bygga en egen "helvetesmaskin" för att kapa och klyva veden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    En tändbrasa. En laddning "arbetsbränsle". Sedan ser man till att emellanåt vända i kolhögen så man tar tillvara värmen däri. En sådan omgång vid pass 17 så står sig stora delar av bottenvåningen fram till midnatt.
    Så två om dan är nog helt i rätt riktning. De har en förvånande bra "kapacitans" så att säga
    Detta är då en gammal 1800-tals historia, som inte är omknyfflad med massa modernt hejsan.

    Jasså Doktorn, "börjar fundera på hus"?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det bästa med vedeldningen är väl att man äntligen får en anledning till att konstruera och bygga en egen "helvetesmaskin" för att kapa och klyva veden
    Jaså? Det låter intressant. Själv kör jag med en norsk vedkap och en separat hydraulisk vedklyv som kan pressa 6 ton har jag för mig, underlättar enormt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Hej !

    Först, en får tacke för svaren! Kom gärna med mer input om relevant sådan finns. Det verkar som om det finns en "rimlig chans" att reducera förbrukningen av högförädlad energi. (läs: elektricitet)

    Airflow>>
    Jo sörru nu funderas det för fullt! MEN, det är många faktorer som skall vägas in, inte minst kostnad för bl.a. uppvärmningen. Hade inte bensin varit så förbannat dyrt kunde jag haft en av mina Rolls-Royce B80 ståendes på nedervåningen för att sprida välljud o värme!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det bästa med vedeldningen är väl att man äntligen får en anledning till att konstruera och bygga en egen "helvetesmaskin" för att kapa och klyva veden
    Jaså? Det låter intressant. Själv kör jag med en norsk vedkap och en separat hydraulisk vedklyv som kan pressa 6 ton har jag för mig, underlättar enormt.
    Norsk vedkap


    Man ska inte underskatta arbetet och kostnaden med att fixa till den "billiga" veden...
    Det är inte alla som uppskattar avkopplingen det innebär att tillbringa några vårdagar på vedbacken med den gigantiska vedhögen som vägrar ta slut.
    Det är inga problem att köpa vedhanteringsprylar för 100k för att tjäna några tusenlappar/år. Det drar iväg om man måste skaffa traktor med vagn (el 4-hjuling), vedkap, vedklyv, motorsåg och dessutom bygga en vedbod.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    En arbetskompis som bara eldar med ved hyrde en vedmaskin en helg och beslöt sig att testa lite på fredag eftermiddag för att se att maskinen funkade.
    Innan solen gått ned var all hans ved för säsongen kapad och kluven.

    http://www.youtube.com/watch?v=ViFi01iyiJQ

    Själv har jag inte testat men de lär vara otroligt effektiva.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE

    Jaså? Det låter intressant. Själv kör jag med en norsk vedkap och en separat hydraulisk vedklyv som kan pressa 6 ton har jag för mig, underlättar enormt.
    Norsk vedkap
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En arbetskompis som bara eldar med ved hyrde en vedmaskin en helg och beslöt sig att testa lite på fredag eftermiddag för att se att maskinen funkade.
    Innan solen gått ned var all hans ved för säsongen kapad och kluven.

    http://www.youtube.com/watch?v=ViFi01iyiJQ

    Själv har jag inte testat men de lär vara otroligt effektiva.
    Jösses vilka helvetesmaskiner för vedhantering det finns på Youtube
    Där tror jag doktorn kan hitta uppslag för att använda en B80 till något riktigt arbete

    Vedprocessorer är grymt effektiva men kostar också därefter
    Hyra är nog det bästa om den möjligeheten finns.

    Jag tror ved ger billigare energi än el även om man väljer att köpa veden färdigkluven och levererad hem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 198
    Medlem#
    6124

    Re: Kakelugn, prestanda? (m.m.)

    Läsvärd sida om kakelugnar och vedeldning

    http://www.dataphone.se/~ncteknik/

    Mvh Håkan

Liknande ämnen

  1. Prestanda 9-3 vs 9-5
    Av Friman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 01:28
  2. Prestanda Og9-3 steg1?
    Av Pumamannen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 01:10
  3. Prestanda 9-5 Aero -00
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 16:01
  4. Prestanda skillnad??
    Av Flippen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:33
  5. Prestanda
    Av piii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 12:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •