Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: centrallås skjuter säkringar

  1. #1

    centrallås skjuter säkringar

    Hej,

    Har läst några tidigare trådar ang detta men känner mig fortfarande viilrådig när det gäller detta. Det är alltså så att när jag låser/låser upp bilen med fjärrdosan eller nyckeln i dörrlåset så sticker säkringen för centrallåset. Alla lås i dörrarna på bilen fungerar alltså 1 gång sen går säkringen, lika när man låser/låser upp. Har inte gjort något ovanligt med bilen (9-5 sportkombi -05:a) som kan ha orsakat detta problem. Tacksam för svar.
    /extr8

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 235
    Medlem#
    2226

    Re: centrallås skjuter säkringar

    Gissar att en av centrallåsmotorerna drar för mycket ström. Kanske hjälper det att smörja o motionera låsmekanismen eller motorn/armen.

    På min 9000 slockande innerbelysningen - och backljusen ! då säkringen gick.

    Bytte en c-låsmotor och allt funkar perfekt. Tog ca en kvart att byta motorn då jag hade tur att hitta rätt dörr på första försöket.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: centrallås skjuter säkringar

    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226
    Gissar att en av centrallåsmotorerna drar för mycket ström. Kanske hjälper det att smörja o motionera låsmekanismen eller motorn/armen.

    På min 9000 slockande innerbelysningen - och backljusen ! då säkringen gick.

    Bytte en c-låsmotor och allt funkar perfekt. Tog ca en kvart att byta motorn då jag hade tur att hitta rätt dörr på första försöket.

    jag har råkat ut för samma dvs backljuset och innerbelysningen samt centrallåset har lagt av, dock så verkar säkringen hel.

    /Göran

  4. #4

    Re: centrallås skjuter säkringar

    OK, får riva dörr för dörr då och kolla motorerna.
    /extr8

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Re: centrallås skjuter säkringar

    Citat Ursprungligen postat av lilliz
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226
    Gissar att en av centrallåsmotorerna drar för mycket ström. Kanske hjälper det att smörja o motionera låsmekanismen eller motorn/armen.

    På min 9000 slockande innerbelysningen - och backljusen ! då säkringen gick.

    Bytte en c-låsmotor och allt funkar perfekt. Tog ca en kvart att byta motorn då jag hade tur att hitta rätt dörr på första försöket.

    jag har råkat ut för samma dvs backljuset och innerbelysningen samt centrallåset har lagt av, dock så verkar säkringen hel.

    /Göran
    Jag får skaffa glasögon, det var säkringen visst, fast det gick inte att se med blotta ögat utan jag mätte med instrument att den var paj

    /Göran

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    7413

    Re: centrallås skjuter säkringar

    Inte helt ovanligt att c-låsmotorer lägger av på 9000. Ibland i kambination med blåst säkring.

    Om man inte vill byta c-låsmotor kan man renovera enkelt i vissa fall. Bänd isär c-låsmotorn i bakkant där sladdarna går in så riskerar man inte att skada mekaniken. Plocka sedan ut själva elmotorn. Ta en polygrip om plastbakstycket på denna och dra / lirka rakt ut. Ofta har kollektorn beckat igen: Rensa denna med t.ex en kniv så de tre polerna på denna syns tydligt. På med lite olja och tryck ihop igen. Testkör med motorn lös. Den kan behöva starthjälp de första gångerna för att snurra igång. Kör den sedan några gånger åt vart håll så att den går fint (och oljan bränns bort...) Sedan är det bara att återmontera.
    9-5 2,0t BP kombi -06, 29000 mil
    9-5 Aero Kombi -01, 20 000 mil
    9000 2.0 LTT -98, A50, 31 000 mil

Liknande ämnen

  1. skjuter ut gummipluppen på insuget?
    Av ff1984 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 21:20
  2. 9k 2,0i -94 skjuter ur växlarna
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 18:55
  3. Skjuter ut stiften, kritvita
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 04:32
  4. 900S som skjuter
    Av Cheff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 15:00
  5. Skjuter som F-n när man backar! 9-3-99
    Av MattA i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •