Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan någon förklara hur AC funkar?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Kan någon förklara hur AC funkar?

    Alltså skulle vilja få några frågor klart för mig har en saab 93ss aero 03:a som ac verkar lite konstig på. Har märkt att magnet hjulet inte snurrar på den när man sätter på det kallast i bilen, men då sa pappa att den ta in kall luft utifrån nu när det är så kallt så den behöver inte använda den nu.
    Kollad för ca 1 mån sen om det gick ström till kompressorn men det gjorde de inte pga att den inte behöver köras (sa pappa), den orkar nämligen inte kyla när det är extremt varmt ute som de va i somras

    Nu till den stora frågan, är det för lite gas i el inte och stämmer det som pappa säger el ja han TROR....
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Kan någon förklara hur AC funkar?

    Det är riktigt att AC/luftkonditionering kan ha funktioner som gör att kompressorn inte kopplas in om det är under en viss utetemp, på höst/vinter t ex. Det brukar handla om ca 5 grader eller under, men kan vara olika beroende på bilmodell och system.

    Däremot så finns det inte vad jag vet någon direkt funktion som slår ifrån kompressorn bara för att det är väldigt varmt ute, för det vär ju just då den behövs som allra mest. Det kan däremot finnas vissa skyddsfunktioner som slår ifrån kompressorn om den inte klarar att nå eller hålla vissa tryck i systemet. Dessa tryck är viktiga för fullgod funktion, och är det t ex för lite kylmedium (gas) i systemet så kan den inte nå rätt tryck eller ar svårare att nå dem.

    Det är rätt vanligt att lite gas läcker ut helt normalt på några år, utan att det egentligen är något fel eller läcka. Och biltillverkarna fyller inte gärna på mer än absolut minimum för att det ska funka, det spar de många pengar på. Så det är inte ovanligt att just rätt nya bilar behöver få sig en dos mer gas efter bara några år för kylkapaciteten har avtagit.

    I ditt fall skulle jag ringa runt till kyl/frys-reparatörer och höra vad de tar för en kontroll av tryck och läckage och en ev. påfyllning av gas, så är chansen stor att ni får kyla i bilen igen till våren.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    581

    Re: Kan någon förklara hur AC funkar?

    ÅÅ tack så jätte mycket!
    Se Allas Avundsjuka Blickar (på min) Turbo X

Liknande ämnen

  1. Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?
    Av transpetaflops i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 14:59
  2. Någon som kan förklara hur min värme beter sig?
    Av Mr Henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 01:38
  3. Kan någon förklara det här med diesel och skatt?
    Av Iceman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 09:53
  4. Kan någon kort förklara ventilernas funktion?
    Av Stoffes40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 10:13
  5. Dump ventiler kan någon förklara???
    Av Peter 9-3 -01- 2,0T 185hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •