Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ABS-problem Saab 9000 97 [LÖST]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    ABS-problem Saab 9000 97 [LÖST]

    Jag har, som många andra, en lysande ABS-lampa.

    Startar jag motorn (bilen har stått ett tag) så lyser lampan direkt.
    Kör jag någon minut och startar om motorn så slocknar lampan.

    Jag har mätt alla givare direkt från kontaktstycket på ABS-styrenheten och det var ingen kontakt på en av givarna. Däremot hade jag inget elschema, så jag visste inte då vilken av givarna jag mätte på. Alla givare som gav utslag gav ett värde på ca 1050 ohm, vilket enligt FAQ ska vara ett okej värde.

    Efter det mätte jag på alla kontakter som går till givarna och kom fram till att det är höger bak som inte har någon kontakt. Efter lite ruckande på kabeln kunde jag få fram motståndsvärden på allt från 1800 till 3000 ohm. Då den verkar inte helt frisk.

    Vad jag funderar över är om det på en Saab 9000 2,3t CSE från 1997 går att läsa ut felkoder via abs-lampan? Eller är det Tech2 som gäller?

    Hur ska man läsa ut det isåfall?

    Min tanke är att jag vill se vad diagnostikenheten anser är fel. Om den som jag anser att höger bak är kass eller om det är fel på exempelvis styrenheten. Enligt FAQ så är det ett "allvarligt fel" om lampan lyser direkt när man startat motorn, och alltså inte bara fel på en givare.

    Om det är kabelbrott på en givare, märker diagnostikenheten det direkt vid motorstart och tänder abs-lampan?

    Jag var tvungen att knycka och vrida ganska ordentligt innan givaren levererade något motstånd, så det känns som att det både är kabelbrott och taskig givare.

    Det konstiga är att det räcker med att starta motorn, köra kanske 10m och starta om motorn för att lampan ska slockna. Då har jag heller inte kört över några gupp eller liknande som skulle kunna rucka kabeln.

    Någon på forumet som råkat ut för liknande felbeskrivning?


    Ha det bra!
    Johan
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: ABS-problem Saab 9000 97

    Dålig kontakt till en abs givare skulle jag tippa på.
    Du måste läsa ut genom tech2.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: ABS-problem Saab 9000 97

    Thanks...

    Ska slänga mig under bilen förhoppningsvis senare i veckan och byta den givaren.
    Det beror lite på när jag får tillgång till lyft.

    Finns det någon mening med att försöka skarva om jag lyckas hitta något brott på den?

    Min erfarenhet av kablar till ABS-givare är att det inte är så enkelt. Man ska exempelvis pressa med hylsor, inte löda och man riskerar att den ger fel värde i och med att man skarvat. Är det fel?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: ABS-problem Saab 9000 97

    Tech2, sen byter man givare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: ABS-problem Saab 9000 97

    Vad menar du med "Tech2, sen byter man givare"?

    Man behöver ju inte använda Tech2 för att ABS-lampan ska sluta lysa. Det gör den varje gång jag startar om motorn efter det att jag låtit bilen rulla typ 10m.

    Jag vet att höger bak är dålig. I alla fall påstår min multimeter det.

    Enligt FAQ så har man ett fel av "allvarlig natur" om ABS-lampan lyser direkt när man startar motorn. Men eftersom den slocknar om jag startar om motorn, så är min teori att jag har en givare som håller på att ge upp. Startar man bilen när den fått stå ett tag lyser lampan direkt. Låter man bilen rulla några meter och startar om motorn slocknar lampan. För mig säger det att en givare är kass.

    När motorn är kall får ABS-styrenheten ingen kontakt med givaren. När den rullat några meter och ABS-styrenheten fått starta om (iom att jag startar om motorn) får den kontakt med givaren.

    Menar du att jag först borde kolla med Tech2 så det verkligen är givaren?
    Motståndet över givaren höger bak pendlade mellan 1800 och 3000 ohm, och först när jag försökte mäta över den (med kall motor och bilen stått ett tag) visade multimetern bara "O.L." (open-line, ingen kontakt).
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: ABS-problem Saab 9000 97

    Tänkte avsluta den här tråden.
    Jag bytte för några veckor sedan abs-givaren höger bak, och sedan dess har abs-lampan slutat lysa.

    Mina symptom var:
    1. Vid start när bilen stått stilla ett tag tändes abs-lampan med en gång. ABS-systemet klarade alltså inte självtestet.
    2. Körde jag då ca 10m och startade om motorn så slocknade lampan.
    3. Två gånger när jag skulle bromsa tyckte abs-styrenheten att något hjul låst sig och abs-pumpen satte igång.

    Jag misstänker att jag hade kabelbrott och taskig givare.

    Jag mätte upp alla givare från styrenhetens stora kontakt, och en givare signalerade öppen krets. De andra tre låg stadigt på 1010ohm.

    Jag mätte alla kopplingspunkter till abs-givarna (två i akvariet till respektive framhjul och två under baksätet dolda under plastkåpor till bakhjulen). Det visade sig att det var höger bak som var dålig.

    Höger bak visade öppen krets först. Efter lite slitande i kabeln visade ohmmetern värden på allt ifrån 1500ohm upp till 3800ohm.

    Jag bytte givare höger bak, och sedan dess har inte abs-lampan tänts under färd och systemet klarar även självtestet.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. Problem med vibrationer Saab 9000*löst*
    Av Gyllis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 01:27
  2. Saab 9000 200hk CSE 94a skenande ladd?Problem löst
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 20:32
  3. koppling problem saab 9000 (Löst)
    Av Andersgotland i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-04, 15:05
  4. ABS saab 9000-94 problem löst! samt fråga! (bilder)
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •