Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: batteribyte

  1. #1

    batteribyte

    Då var det dags idag att byta batteri på saaben,den har varit lite seg några dagar då det blivit kallare men idag när jag skulle hem på lunchen så fick jobbarpolarna putta igång mig

    så nu åkte det gamla biltema batteriet ur och ett nytt bättre in

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 550

    Re: batteribyte

    Ja de va ju verkligen på tiden
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3

    Re: batteribyte

    Hej, min bil är en 93 år00 batteriet är aldrig bytt, sedan jag köpt den år 2002 i alla fall,
    jag är också inne på att battribyte, och vill veta ifall du hade samma symptom. Det är så att jag slår på tändningen och allt är normalt, men efter att vridit till start så nollställs acc och sen efter 3 sek går den till normal läge igen, första gången det hände var efter att bilen stått stilla i 2 mån under sommaren. Och vid några tillfälle senast ville inte startmotorn gå igån, eller så gick starten trög. Föratt nämna så går bilen perfekt i övrigt.
    Vadå putta igång bilen, ska det inte vara omölijgt på nya bilar.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: batteribyte

    Citat Ursprungligen postat av Den försiktige 93
    Hej, min bil är en 93 år00 batteriet är aldrig bytt, sedan jag köpt den år 2002 i alla fall,
    jag är också inne på att battribyte, och vill veta ifall du hade samma symptom. Det är så att jag slår på tändningen och allt är normalt, men efter att vridit till start så nollställs acc och sen efter 3 sek går den till normal läge igen, första gången det hände var efter att bilen stått stilla i 2 mån under sommaren. Och vid några tillfälle senast ville inte startmotorn gå igån, eller så gick starten trög.
    Byt batteri. Låter helt klart som det.

    Citat Ursprungligen postat av Den försiktige 93
    .
    Vadå butta igång bilen, ska det inte vara omölijgt på nya bilar.
    Varför skulle det vara omöjligt för?

    Så länge det är en manuell bil och att det finns ström nog för databoxar, bränslepumpar osv att gå igång så funkar det att knuffa.

    Är batteriet stendött så finns inte ström till bränslepump och tändning, och det klart då går det inte att knuffa eller ens bogsera igång, men det har ju inget direkt samband med årsmodellen på bilen att göra...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419

    Re: batteribyte

    Där emot brukar man säga att de inte är bra att bogsera igång en bil med katalysator på grund av att de kan bli överflöd av bränsle i katten så den exploderar.
    De är lika lätt hänt som när man står och försöker starta bilen för länge.
    Jag vet inte om nått fall som de har hänt än men tillverkarna varnar för de.
    Därför säger vissa att man inte kan bogsera igång en bil.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: batteribyte

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Där emot brukar man säga att de inte är bra att bogsera igång en bil med katalysator på grund av att de kan bli överflöd av bränsle i katten så den exploderar.
    De är lika lätt hänt som när man står och försöker starta bilen för länge.
    Jag vet inte om nått fall som de har hänt än men tillverkarna varnar för de.
    Därför säger vissa att man inte kan bogsera igång en bil.

    MVH

    F
    Ok. Jo, det kan jag kanske köpa.

    Men i 99% i fallen när man rullstartar en bil så är det ju på grund av batteritorsk. I princip så får man ju igång bilen på bara någon meter så länge ovan nämnda bränslepump och databoxar fungerar och då har jag jättesvårt att tänka mig att det ska vara någon fara.

    Däremot så kanske man inte ska bogsera längre sträckor med ihållande startförsök av den anledning du säger.

    Har som sagt varit med om att det inte gått att bogsera igång en bil för att batteriet har varit så otroligt dåligt (detta på en icke-kattare). Trots längre försök. På en sådan sväng så kan jag tänka mig att det är som du säger, mindre bra om man lyckas pytsa i bränsle i katten och sedan får igång bilen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7

    Re: batteribyte

    OK, tack, jag ska nog byta den. Har ni nåt o rekomendera, jag kör ofta korta sträckor Det höll i flera år, jag kanske ska kolla en likadan på Saab verkstan.

    p.g.a den risken så har de kanske satt nån spärr.
    Vi föskökte en gång putta igång kompisens 3 år gamla Fiat, men det gick aldrig, den vägrade. Men så kom räddnigen när en bilist stannade och vi fick start hjälp, och vips så gick den på en gång.
    Eller så var han så dum att han inte hade tändningen på

Liknande ämnen

  1. Batteribyte på 9-3 -99
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 19:14
  2. Råd batteribyte 9-3SS
    Av zandman72 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 00:25
  3. Batteribyte i en 9-5 2,3T -00
    Av Roccorules i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 10:39
  4. Batteribyte 9-5 99
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 12:52
  5. Batteribyte ?
    Av Stefan B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •