Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: För lågt laddtryck i NG900 2,0T T5 BSR steg1

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Jo har som sagt redan kollat med pojkarna på garaget.org och inte fått några bra svar så jag kollar läget här istället. Problemet är nämligen att min Saab 900 2.0T -96 Bsr Steg 1 inte vill ladda GLT på ettans växel utan laddtrycket hamnar på 0.2bar. Innan chipningen laddade den 0.45bar vilket anses normalt. Nu till min fråga vad är det som gör att det inte blir grundladdtryck? Jag har bytt alla slangar som går till och från insuget och kollat att det är rätt innerdiameter på dessa. Om jag gasar fullt på treans växel och bromsar lite lätt samtidigt får jag 0.45bar i laddtryck. Hoppas mitt problem blir löst med eran hjälp.

    Mvh Marre

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Vilket laddtryck får Du om Du kopplar slangen från kompressorhuset direkt till tryckklockan? (D.v.s. utan att passera magnetventilen).
    Har Du inte GLT på samtliga växlar då är det dags att

    a) Trycktesta systemet (förslagsvis med rökmaskin)

    b) kontrollera att tryckklockan öppnar vid korrekt tryck (använd t.ex. "fotpump" för cykeldäck etc. och koppla ett t-kors till den och koppla ena änden till en bra manometer och andra änden direkt till tryckklockan).
    Du bör förvänta Dig att tryckklockan skall börja att öppna sig så sakterliga runt 0.4 bar (vilket avläses på manometern).

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Verkar den ladda normalt på de övriga växlarna?

    I så fall kan man väl misstänka någon form av laddtrycksbegränsning på ettan men att den inte ens ska orka upp i GLT låter ju lite märkligt..

    Ringt och hört med BSR vad de kan tänkas tro om saken?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Kontrollera att din avlastningsventil är hel. Använd en vacuumklocka och provsug ventilen. Den skall kunna hålla emot riktigt lågt undertryck om den fungerar som den ska. Är denna ventil trasig kan man få de fenomen Du beskriver p.g.a. läckande laddluft.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Jo jag har redan kollat med Bsr och dom tar absolut inte på sig någonting för enligt honom är det inte någonting elektroniskt utan det är något mekaniskt som gör att den inte vill ge grundladdtryck. När du menar avlastningsventil menar du dumpventilen? Den har jag faktist inte ens tänkt på förns nu men tack för rådet!
    Enligt bsr så har jag någon läckande slang till & från insuget eller läckande insugspackningar, alternativt att wg fjädern inte orkar hålla emot. Jag har ju grundladdtryck på ALLA andra växlar om jag gasar samtidigt som jag bromsar lite lätt.

    Marre90

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Jo jag har redan kollat med Bsr och dom tar absolut inte på sig någonting för enligt honom är det inte någonting elektroniskt utan det är något mekaniskt som gör att den inte vill ge grundladdtryck. När du menar avlastningsventil menar du dumpventilen? Den har jag faktist inte ens tänkt på förns nu men tack för rådet!
    Enligt bsr så har jag någon läckande slang till & från insuget eller läckande insugspackningar, alternativt att wg fjädern inte orkar hålla emot. Jag har ju grundladdtryck på ALLA andra växlar om jag gasar samtidigt som jag bromsar lite lätt.

    Marre90
    Vad har du för grundladd på dom växlar där den laddar som den ska?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Jo jag har redan kollat med Bsr och dom tar absolut inte på sig någonting för enligt honom är det inte någonting elektroniskt utan det är något mekaniskt som gör att den inte vill ge grundladdtryck. När du menar avlastningsventil menar du dumpventilen? Den har jag faktist inte ens tänkt på förns nu men tack för rådet!
    Enligt bsr så har jag någon läckande slang till & från insuget eller läckande insugspackningar, alternativt att wg fjädern inte orkar hålla emot. Jag har ju grundladdtryck på ALLA andra växlar om jag gasar samtidigt som jag bromsar lite lätt.

    Marre90
    Vad har du för grundladd på dom växlar där den laddar som den ska?
    cirka 0.4 bar

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Har lite ny info! Om jag rycker ur W slangen till wastegaten laddar den fullt på ettan MEN den laddar inte ett öre mer än 1.1bar på 2ans växel? Vad är det som är fel då?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    18

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Låter som en klen wastegate klocka som inte orkar hålla igen.
    Hur mycket laddar bilen närdu kör som vanligt
    Saab 9000 2.3T steg3

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Citat Ursprungligen postat av T&R
    Låter som en klen wastegate klocka som inte orkar hålla igen.
    Hur mycket laddar bilen närdu kör som vanligt
    Alltså den laddar cirka 1.1-1.2 på tvåans växel MEN när man rycker slangen borde inte turbon ladda så mycket den orkar på alla växlarna oavsett?

    Marre90

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    18

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Jo turbon ska ladda så mycken den bara kan på alla växlar. men på dom högre växlarna har ju bilen mer motstånd. mer motsånd=mer laddtryck i princip.¨

    Jag förmodar att det är turbon eller wastegate klockan som är dålig. får hoppas på att det är wastegateklockan. minns inte riktigt hur det såg ut på en t25 turbo som du har men tror det ska gå att testa skruva åt wg klockan lite. blir det bättre så kan man konstatera att du har ett fel där.

    Annars är provtryckning mycket bra för att leta efter läckor i tryckrör vacumslangar osv.
    Plugga igen turbon(luftfiltersidan) sen kör man in luft i hela systemet. lättast med en backventil och vanligt blåsmunstycke. viktigt att hålla koll på trycket så det inte blir för högt. skulle tro att ca 2 bar är lagom.

    Hoppas att man inte är för otydlig
    MVH
    Saab 9000 2.3T steg3

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Jo när jag justerade på wg staget så fixade det sig till 0.45 kg/cm2 så det bör nog vara korrekt. Kan det ha varit så att det var för lågt justerat från början?

    Edit: Finns det en gräns för hur mycket man kan justera eller är det lugnt så länge man har grundladdtryck efter justeringen?
    Marre90

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    18

    Re: Dåligt laddtryck på ettans växel med Bsr chip

    Då hadde man ganska rätt iallafal.

    tror inte att den var felsjustrerad men fjädern i wg klockan är förmodligen utsliten.
    Kanske är tid att köpa en ny wastegateklocka.
    Tror att bilen kommer få svårt att hålla höga laddtryck pga sliten fjäder.
    Men kör på så länge bilen går fint. sen är det bara att köpa en ny wg klocka på skroten när det inte går att skruva mer
    Saab 9000 2.3T steg3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    För lågt laddtryck i NG900 2,0T T5 BSR steg1

    - Bilmodell Saab 900 2.0T 227hk
    - Årsmodell 1996
    - Modifikationer på bilen Bsr steg 1 chip.
    - Miltal 23500
    - Hur yttrar sig felet? För lågt laddtryck överhuvudtaget, den laddar bara 0.9 som MAX på tvåans växel och likadant i de högre växlarna. Lägger jag i 5ans växel och gasar fullt från t.ex 70 kommer jag inte upp i 0.9bar laddtryck förräns typ 150km/h. Grundladdtrycket är dock 0.4bar.
    - Är felet permanent eller intermittent? Permanent.
    - Vilken felsökning har redan gjorts? Alla gummislangar har bytts till nya orginal från saab. Jag har testat rycka ur slangen som går till wastegaten utan att få högre laddtryck.

    Jo förresten i kupen så hörs ett vinande ljud som en susning ifrån turbon när den börjar ladda vid 0.1bar laddtryck.

    Marre90
    Update!

    Problemet är löst och bilen har ALDRIG gått så bra som idag. Var ute och felsökte medans motorn var igång och hittade då en läckande slang ifrån insuget-insuget som är ganska grov, stack iväg och köpte en ny och vipps fullt ladd 1.2-1.3 på alla växlar (0.40bar på ettan) dock lite jobbigt att det släpper när man trycker fullt på 1-2-3. Men hur som helst så är jag SKITNÖJD!

    Lite bilder:

    Den nya slangen.






    Och den gamla slangen som satt där tidigare:




    Så boven i dramat var inte avlastningsventilen eller turbon, utan det var ett så enkelt fel som ett läckage.


    marre90

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Det vinande/susande ljudet får mig att tänka på läckage på trycksidan?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det vinande/susande ljudet får mig att tänka på läckage på trycksidan?
    Läckage på trycksidan? Jag trodde det berodde på att turbon snart säckar ihop?

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    18

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Det kan mycket väl vara turbon som börjar ge upp. ta isär slangen som sitter mellan luftfiltret och turbon och kolla om turbon glappar axiellt.
    Kan även vara wgklockan som är slut.
    MVH
    Saab 9000 2.3T steg3

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    297

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det vinande/susande ljudet får mig att tänka på läckage på trycksidan?
    Läckage på trycksidan? Jag trodde det berodde på att turbon snart säckar ihop?
    Börja med att kolla så inte AV:n läcker.
    Sen kan du kolla om den är tät i avgassystemet, bakre burken brukar säcka i hop.
    Saab 9-3 Aero V6 -06

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Citat Ursprungligen postat av Ahjerne
    Citat Ursprungligen postat av Marre90

    Läckage på trycksidan? Jag trodde det berodde på att turbon snart säckar ihop?
    Börja med att kolla så inte AV:n läcker.
    Sen kan du kolla om den är tät i avgassystemet, bakre burken brukar säcka i hop.
    kan det vara så att det är fel på min avlastningsventil?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: För lågt laddtryck i Saab 900 2.0T Bsr steg 1

    Ja, eller nån annanstans på trycksidan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtryck OG9-5 steg1
    Av Kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 08:54
  2. Dåligt och sent laddtryck saab og 9-3 ltt steg1
    Av saaben2698 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 21:40
  3. 9000 CS 2.0t 96:a steg1. problem med svajigt laddtryck.
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-08, 16:12
  4. Laddtryck 9k 2.0t -97 steg1
    Av VBNicke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 23:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •