Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Stereoknappar i ratten till saab 9000

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Och det där smarta sättet har inte hittat in än. Dessutom får jag inte datorn att leverera bild tisonll extern skärm med bättre upplösning än 640x480. Så projektet är på is fram till dess bildj--en slutat att dj--las.

    J.K Nils
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Ny Airbag är monterad med rattknappar som dessutom innehåller Paddlar. Nu skall jag bara få ordning på den PanelPC jag skall ha som CarPC så jag kan konfigurera Joyconnen också.

    J.K Nilsson
    Med en Airbag ifrån en -98 års 9-5 så passar det rakt i kontakter och ratt på 9000.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    För två veckor sedan hände det... Jag blev av med tutfunktionen med vann rattknappar till stereon.

    Jag drog ur relät till tutan och tillverkade en skarv:


    Som gjorde att jag kunde dra ut en sladd till ifrån reläsidan av tutan/rattknapparna. SWI-Jack kopplades enligt In Pre-2006 Vehicles så fick jag upp vilospänningen ifrån knapparna till över 4.6V.

    Nästa steg blir att med hjälp av tillverkaren klura ut hur man kan köra tuta i originalfunktion samtidigt som man har rattknappar till stereon.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Nästa steg blir att med hjälp av tillverkaren klura ut hur man kan köra tuta i originalfunktion samtidigt som man har rattknappar till stereon.
    Du skulle kunna prova detta, om du inte hittat någon lösning än. Motstånden sätter avkänningsspänningen (c:a 1V - ett diodspänningsfall -> ungefär 0.4V), dioden är ett skydd mot skadliga effekter från reläinduktansen, NPN-transistorn ger spänningsförstärkning och PNP-transistorn strömförstärkning. Tänkbara DeLuxe-varianter kan ha en PNP-darlington, och en stabiliserad krets istället för motståndsdelare (men jag tror kopplingen nedan räcker)
    Kod:
    +15 (Tänd 12V)              - Reläspole
      |     | /|                     |
      O-----|< |---------.          /
    ._|_.   | \| 1N4148  |        |<   
    |   |                |        |
    |   | 10k      ,-----O--------| PNP (BD238)     
    |_ _|       | /               |\
      |         |/                | \
      O---------|  NPN (BC547)       |
    ._|_.       |                    |
    |   |       |>                   |
    |   | 820     \                  |
    |_ _|          \                 |
      |             |                |
      |             |                |
      |        Knappsats in          |
      |______________________________| Jord
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Jag håller på att mecka in rattkontroller i min A50. Jag kommer att köra med en arduino som tolkar rattkontrollerna och även skickar styrkoder till stereon (och tutan naturligtvis)

    Här är mitt hack för att läsa rattknapparna:

    int sensorPin = A0; // select the input pin for the potentiometer
    int hornPin = 6;
    int sensorValue = 0; // variable to store the value coming from the sensor
    int numloops=0; //number of loops a key have been pressed
    byte buttonpressed=0;
    const byte nxt=1;
    const byte seek_up=2;
    const byte seek_down=3;
    const byte src=4;
    const byte vol_up=5;
    const byte vol_down=6;
    const byte horn=7;
    const byte nonepressed=0;


    void setup() {
    pinMode(hornPin, OUTPUT);
    Serial.begin(9600);
    }

    void loop() {
    // read the value from the sensor:
    sensorValue = analogRead(sensorPin);
    if (sensorValue < 390 && sensorValue > 37{buttonpressed=nxt;numloops++;}
    if (sensorValue < 377 && sensorValue > 369){buttonpressed=seek_up;numloops++;}
    if (sensorValue < 368 && sensorValue > 360){buttonpressed=seek_down;numloops++;}
    if (sensorValue < 359 && sensorValue > 340){buttonpressed=src;numloops++;}
    if (sensorValue < 310 && sensorValue > 270){buttonpressed=vol_up;numloops++;}
    if (sensorValue < 260 && sensorValue > 200){buttonpressed=vol_down;numloops++;}
    if (sensorValue < 10){
    Serial.println("horn");
    digitalWrite(hornPin,HIGH); //sound horn
    }
    if (sensorValue > 1000){
    Serial.println("open");
    if (numloops){
    if (numloops > 5){ //button held more than .5 second
    Serial.println("longpress"+buttonpressed);
    }
    else
    {
    Serial.println("shortpress"+buttonpressed); //button momentarily pressed
    }
    numloops=0;
    buttonpressed=nonepressed;
    }
    digitalWrite(hornPin,LOW); //silence horn
    }


    delay(100);
    }

    Värden för respektive knapptryck får förmodligen justeras. För att göra det är det bara att ersätta innehållet i huvudloopen med Serial.println(SensorValue) så ser man vilka värden respektive knapp ger.

    inlägg #52 här http://www.avforums.com/forums/car-ente ... diy-2.html innehåller arduinokod för att styra dom flesta JVC stereos direkt från arduinon.

    Jag har testat detta liggande löst i bilen och det fungerar. Nu ska det bara monteras snyggt...

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Vill man göra styrning till Alpine stereo så finns det här:
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...ne-stereo.html
    Har även dubbeltrycks funktioner och "hold" funktion på knapparna.
    PS. Mjukvaran finns i ett annat inlägg att hämta.

    Kompletterar med mjukvara för JVC stereon.
    http://saab9000vector.blogspot.se/20...c-sterero.html
    Senast redigerat av Timpa den 2015-08-11 klockan 11:57. Anledning: kompletterar med en ny länk.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Här är en hårdvarulösning på adapter som vi gjorde, med denna kopplar man rattknapparna rakt på signalhornskontakten precis som i 9-5:an, ingen extra ledning behövs. Med LTSpice simuleringsfil för den intresserade (LTSpice IV är ett design-verktyg som kan laddas ner gratis från Linear.com).

    Ratt-änden av signalhornsledningarna är till vänster (85in+jord), relä-änden till höger(85ut+jord(, och knappstyrningsinterfacet får mäta på 85in lägga på mating på +30 och koppla in redundant jord (det blir lätt tråkigheter om man drar ur singalhornsreläanslutningen annars). Spänningsnivåerna ut stämmer med 9-5:ans. Kopplingen fungerar med alla kombinationer av matning, dvs. bara signalhornsrelä, bara knappstyrning eller båda.

    Vi tog 2-poliga kontakter från en skrotad 9-5:a och kopplade in oss vid spiralens kontakt bredvid tändningslåset.

    Kortet som vi byggde det på har alltså tre anslutningskablar:
    1) 85in+jord till spiral
    2) 85ut+jord till relä (kontakten som gick till spiralen tidigare)
    3) 85in+jord+batteri till knappstyrningsinterfacet.

    LED:en ska ha spänningsfall på nominellt 2.0V för att kopplingen ska fungera, den är nödvändig för spänningsfallets skull, inte för ljusets skull. Men den lyser (svagt) när tut-reläet har spänning men inte är draget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-04-22 klockan 01:14.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Häftig modifiering! Är sugen på att göra något liknande, men är inte så slängd i hur det genomförs... Mycket utförlig tråd, men novis som man är förstår jag inte riktigt vilka delar som ska användas.

    Någon som kan peka mig åt rätt håll vad gäller vilka delar jag behöver och om någon speciell procedur ska följas vid demontering av den befintliga ratten? Jag kör en 9000 CSE -94.

    /Eddie

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Det är nog osäkert att det går att byta ratt från -94 till senare modell.
    Vet inte hur kompatibla krock kuddarna är.
    Men annars är det att hitta en ratt från 9000 97-98 som har plastkåpor istället för rattknappar.
    Och sedan rattknappar ifrån en 9-5 från 98-05 eller någon ng900/og9-3.

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Ratten ska inte vara några problem att byta från MY94 till MY97. Den nya krockkudden med rattkontroller från 9-5:an passar inte på 94-ratten. Helt annan form på krockkudden. Man får byta hela ratten.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för snabba och tydliga svar!

    Så en ratt från en 9000 97-98 och knapparna från 9-5 98-05 alltså.

    Vilken airbag passar och behöver man tänka på något särskilt när man plockar i och ur? Någon mer del som behövs?

    Många frågor, men jag har inte superkoll på bildelar. Hoppas ni står ut med mig.

    /Eddie
    Senast redigerat av eddiefernberg den 2016-06-27 klockan 00:09. Anledning: Glömde fråga efter fler delar

  12. #32
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Citat Ursprungligen postat av eddiefernberg Visa inlägg
    Tack för snabba och tydliga svar!

    Så en ratt från en 9000 97-98 och knapparna från 9-5 98-05 alltså.

    Vilken airbag passar och behöver man tänka på något särskilt när man plockar i och ur? Någon mer del som behövs?

    Många frågor, men jag har inte superkoll på bildelar. Hoppas ni står ut med mig.

    /Eddie
    Om det är som du beskriver att du inte är jättehaj på bilar så kan du få ett råd i all välmening. Strunta i att försöka mickla in rattknappar i en 9000. Det innefattar trots allt jobb kring airbag en om du har en sån och den vill du inte göra fel med. Det sägs att den besitter samma sprängkraft som handgranat.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Visst kan man ta det säkra för det osäkra.

    Om man ändå ska pilla med det så är det viktiga att det första stället man lossar airbagkontakter på den i själva airbagen, den kortsluter ingångarna så efter detta ska det mycket till för att något ska hända.

    Den andra saken är att alltid hantera airbagen med de hårda sidorna vända bort från en, om den skulle gå av så är den sidan som är riktad mot kupén betydligt mer godartad, den är avsedd att explodera i ansiktet på en. Inte helt ofarlig ändå, men klart riskminimerande. Därför, när man lägger den på golvet eller så lägger man den med metalldelarna neråt.

    Rörande att förvara dem utanför bilen, se detta, även om man inte följer det till punkt och pricka så bör man följa dess intentioner: https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25597.pdf
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag fick ju precis återutbilda mig på det här med rattar eftersom besiktningen ville se airbagratten på (efter några års avställning), så häromveckan bytte jag fram och tillbaks mellan original och Momo hit och dit.

    Först av allt lossar man minuspol på batteriet. Sedan råder tydligen konsensus om att 30 minuter är lämpligt att vänta innan man börjar skruva. Strömmen kopplas sedan inte in igen förrän ratt och airbag är monterad, det är så onödigt att få tänd SRS-lampa.
    När man skruvar med det här är det lätt hänt att rattlåset åker i, och då stoppar man i nyckeln och vrider om...

    Tänk också i förväg - innan demontering - på att ratten går att montera snett. Och då får man av med alltihop igen.

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Förlåt OT, men vad kul att se dig igen!
    Så, din gamla 9000 lever? Jag såg den för några år sen men sen har den varit osynlig. Fortfarande i lika bra skick?

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och jag vet vem som "släppte in honom" efter inloggningsstrul, då kan jag stänga det ärendet.
    @cedete bra att du kommer in och du har väl bytt lösenordet? Om inte Byta lösenord på Forumet?


    Och nu åter till topic...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jorå lösen bytt. Och jo den gamle 9000 CDT lever och ser ut som förr, efter 4½ års dvala i varmgarage. Under tiden har de hittat på nya regler om krockutrustning så man fick väl plötsligt börja skruva igen. :-)

    I det här sammanhanget kan man väl också säga att innan man börjar mickla med och byta rattar bör man överväga hur "bekvämt" det känns att åka med amatörmonterad airbagmodul som kanske legat i träda i många år. Jag var inte helt bekväm med det, därav byte tillbaka till Momo-ratten som i alla fall inte kan explodera vid fel tillfälle. Överdriven oro kanske men vi är alla olika.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. a50 ratten i en 9000 -94?
    Av georgekenedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 10:44
  2. Ratten/karossen studsar vid inbromsning- saab 9000-94-LÖST!
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 15:53
  3. Stereoknappar i ratten 9-5 -00
    Av Steeldragon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •