Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Stereoknappar i ratten till saab 9000

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Jag blev så till mig i brallan när jag läste Slättabjörnens inlägg i utrustningstråden till 9000.

    Jag har kollat i EPC så är Airbagen till 9000 med ratt 48 01 981 (som då sitter i A50 modellen?) likadan som i 9-5 chassienummer upp til Chassienummer Wxxx-något. Stereoknapparna ser ut att fästas i Airbagen och artikelnummret på knapparna är: 53 59 625 och sitter på årsmodeller 98 - 02 9-5. Måste det vara en Airbag med rattknappar eller går det att använda den befintilga Airbagen i 9000?

    För att kunna koppla vidare knapparna till resten av bilen borde man då ha sladdrullen som sitter på rattstången och heter enligt EPC: Kontaktenhetet, artnr: 53 31 202. Passar den rätt på rattstången Slättabjörnen?

    Hur kan man köpa Airbag om man inte vill köpa en sprojtans ny på SAAB? Skrotarna verkar inte sälja?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Troligtvis är det samma ratt som jag hade i min 9-3, som du vill ha. Du behöver en airbag som knapparna passar på, för den utan knapparna är lite bredare i kanterna, så du kan inte sätta dit bara knapparna.

    Som jag förstått så säljer inte skrotarna beg, airbags för att det innebär en säkerhetsrisk. En airbag från en "skrotbil" kanske inte funkar lika bra som en ny.
    Det är vad jag tror, och kan tänka mej, att anledningen är.
    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Det är en hel del småpyssel för att få det att fungera.
    Ännu fungerar inte knapparna dels på grund av tidsbrist, dels beroende på att jag ännu inte skaffat stereon. (Hustrun mumlade något om att barnen behövde mat först).
    Men det kommer.

    Knappsatsen från 9-5 passar på A50 airbagen, det är bara att skruva loss plastbitarna i ytterkant av kudden och ersätta med knappsatsen.
    det var den enkla biten.

    Sedan måste man ha 9-5:ans coilspring till 2-stegs SRS'en, eftersom det inte finns tillräckligt med kabel och anslutningar på 9000.
    9-5:ans coilspring passar på 9K:s rattlagerbock. (Vad jag vet på 97 & 98, hur det passar på de tidigare får någon innehavare av fungerande EPC svara på. Jag får inte min "fultankade" EPC att funka).
    Dessutom måste anslutningarna på colilspringen modifieras en hel del.
    Bl.a skiljer det mellan själva SRS anslutningarna.
    9k: och 9-5:

    9-5 har dessutom två, eftersom det är från en bil med en "tvåstegsballong". Den ena måste jag modda om och använda som signal för signalhornet.
    Den andra måste jag ju byta ut mot den som sitter i 9k eftersom den ser lite annorlunda ut i fattningen + att den i 9k har ett litet inbyggt motstånd.

    Har suttit och mätt upp allt med motstånd och impedans i kablar för att se så allt stämmer. Dessutom har jag börjat skissa lite på eldragningen.
    Men som sagt, jag har nyligen börjat och har väl inte bråttom precis.

    Jag kommer att lägga upp en guide när jag kommit så långt att det fungerar och inga felkoder yttrar sig med airbagen.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    9-5:ans coilspring passar på 9K:s rattlagerbock. (Vad jag vet på 97 & 98, hur det passar på de tidigare får någon innehavare av fungerande EPC svara på. Jag får inte min "fultankade" EPC att funka).
    Om du menar den del som spakarna skruvas i så är det samma ifrån 1995.

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    9-5 har dessutom två, eftersom det är från en bil med en "tvåstegsballong". Den ena måste jag modda om och använda som signal för signalhornet.
    Enligt EPC så är det samma Airbag till 9-5 utan stereokontroll fram till chassienummer W3088396 och 9000 med trä/läderratt. Sedan finns det Airbag med stereokontroller som skall vara ifrån fram till chassienummer W3088396. Jag tycker det verkar lite konstigt då det är samma elektronikenhet till SRS på 9-5 fram till årsmodell 2002 och samma stereokontrollknappar fram till 2002.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Kollade precis upp det hela. Såg nu att coilspringen jag har kommer från en 03, därför behöver jag flytta över det vita kontaktstycket med motstånd från 9k.
    Jag vet inte om det sitter motstånd i 9-5 tidigare än 02. Jag ska kolla upp det.
    I övrigt skiljer det inget rent inkopplingsmässigt angående signal och rattknappar.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Det här verkar som en jättekul tråd. Blir nyfiken på att montera en sån där knappsats själv så när ni fått koll på att det funkar skulle jag bli tokglad om ni presenterade lösningen... *ler*
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    359

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Den här tanken hade jag när jag ägde min A50 (ungefär 5 år sedan), fast jag hade tänkt slakta Pioneer fjärren som jag hade till stereon och bygga in den bakom rattknapparna.
    Tyvärr kom jag inte så långt med det projektet, för bilen såldes.

    Men är inte detta lättare att göra än att fixa till ett kablage hela vägen ner till stereon? Och vilka apparater har idag möjlighet att koppla in externa knappar?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Jari
    Den här tanken hade jag när jag ägde min A50 (ungefär 5 år sedan), fast jag hade tänkt slakta Pioneer fjärren som jag hade till stereon och bygga in den bakom rattknapparna.
    Tyvärr kom jag inte så långt med det projektet, för bilen såldes.

    Men är inte detta lättare att göra än att fixa till ett kablage hela vägen ner till stereon? Och vilka apparater har idag möjlighet att koppla in externa knappar?

    http://www.pioneer.se/se/products/25...-Ad/specs.html

    Borde ju funka iaf för mig i detta fall då jag har en Pioneer huvudenhet?

    Denna kopplar ju om 9-5ans org knappar att funka med Pioneer huvudenhet.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    9-5:ans knappar passar på airbagen på A50 ratten.(har satt i rattknappar i min 9k -97, dock ej inkopplade än ) Sitter numera en 9-5 Aero ratt i bilen, men det passade på 9k ratten med.
    Har tidigare försökt hitta info om mottagare till "spänningsstege" utan någon direkt framgång. Har en carputor (bilpc) istället för huvudenhet i bilen.
    Efterforskningen har hittills resultera i att kolla att en SID från 9-5 fungerar att styra tutan om man spänningsmatar den och kopplar in rattknapparna.
    Har inte kollat om den skickar ut några i-bus meddelande utan att vara kopplad till en 9-5 i-bus förövrigt, (kanske går att se med oscilloscop)
    Isåfall borde man kunna koppla till en eftermarknads stereo som kan ta emot i-bus meddelande eller via en kontroller box. Detta hjälper iofs inte mig, jag behöver få in dem i datorn på något sätt. (Helst utan att använda mitt canbus interface, som jag vill ha till t5suite m.m
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Har tidigare försökt hitta info om mottagare till "spänningsstege" utan någon direkt framgång.
    Kolla i Wis för 9-5, där skall spänningsnivåerna ut ifrån rattknapparna finnas.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    437

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Har tidigare försökt hitta info om mottagare till "spänningsstege" utan någon direkt framgång.
    Kolla i Wis för 9-5, där skall spänningsnivåerna ut ifrån rattknapparna finnas.

    J.K Nilsson
    Hehe jo tack det har jag full koll på.
    Problemet är att fixa en mottagare som kan koda av signalen.
    9k A50 T5suite steg3+ E85

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Övikare i Sthlm
    Inlägg
    37

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Om jag refererar till den produkt jag länkade.
    Vad behöver jag då mer än knapparna? Behöver jag nästa kabelhärva efter knapparna? Modifieringar?
    För den produkten ska ju koppla om knapparna att funka till huvudenheten.

    Och vad är det för snack om tutan? Måste jag ta bort ngn orginalkabel för att knapparna ska gå att på dit? Om jag har knapparna med sladd hela vägen för att koppla in till "produkten" borde väll det räcka. De borde väll gå att köra parallelt?

    Mvh Emil

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av TRMaster
    Hehe jo tack det har jag full koll på.
    Problemet är att fixa en mottagare som kan koda av signalen.
    Trådnekro igen. Hittat grejor billigt och det här: CarPc Joycon EX

    Skitfestligt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Oj oj, det här ser ju riktigt spännande ut. Jag ser också fram mot en summering av vilka prylar och hur man kopplar ihop det hela

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Första steget är klart, Ratt med kudde och Coilspring anläde hem i dag, Tack Glenn om du läser detta.

    Men jag kan inte låta bli att fundera. Ratt, kudde och Coilspring kommer ifrån en 98. Det som ser ut att skilja på ratten är urtag för knapparna på kudden. Kontakten till kudden ser precis ut som den gör på original 9000. Eftersom jag får ett Sid-knappvärde i T7 när jag tutar på en 9-5 så måste ju tutan kopplas parallellt med rattknapparna? Coilspringen ser ut att vara likadan som den som jag har på min 9000.

    Som jag fattat så koppla kudden på samma sätt med samma kontakt. Tutkontakten till 9000 och rattknappkontakterna på 9.5 ser likadana ut. Jag tolkar det som att jag inte skall behöva byta Coilspring. Stämmer det?

    Tur att JoyConnen jag beställde har två lysdiodsutgångar så kan man konfigurera att tutan skall dra en diodutgång. En optokopplare till relä skall lösa problemet.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Utan rattknappar så sluter bara tutan till nollan. Med rattknappar så sluter den via en resistans beroende på knapp. Tutan betraktas som en knapp med resistansen 0 ohm. D.v.s egentligen samma som utan rattknappar. Så man kan också säga att tutan bara ligger parallellt över rattknapparna. När SID läser av reistansen/spänningen så kollar den om det är 0 och drar tutan. Annars avkodas rätt knapp beroende på resistans/spänning.

    Det projektet som pratades om i början av tråden, med 9-5 ratt knappar i en 9000, påbörjade jag också till en polare för en 4-5 år sedan. Tanken var då just att använda 9-5:ans rattknappar tillsammans med en 9000-ratt. Sedan skulle jag bygga en mikrokontrollerlösning som läste av rattknapparna och skickade ut som IR till hans Pioneerstereo. Han sålde bilen innan vi hunnit halvvägs i projektet och allting rann ut i sanden. Men lösningen var rätt trevlig.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Nu är det draaaag under Galoscherna. Joyconnen kom idag och rattknappar med paddlar dimper ner i brevlådan i morgon.

    Bara att ställa en låda matmull under sängen i natt så latmasken kryper dit.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Ny Airbag är monterad med rattknappar som dessutom innehåller Paddlar. Nu skall jag bara få ordning på den PanelPC jag skall ha som CarPC så jag kan konfigurera Joyconnen också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Skynda in med PCn i bilen nu när vi fick igång den
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Stereoknappar i ratten till saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av J!mmy
    Skynda in med PCn i bilen nu när vi fick igång den
    Måste bara hitta ett smart sätt att montera. De små LCD-tv fästena på Biltema var ju lika tung som min dator.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. a50 ratten i en 9000 -94?
    Av georgekenedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 10:44
  2. Ratten/karossen studsar vid inbromsning- saab 9000-94-LÖST!
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 15:53
  3. Stereoknappar i ratten 9-5 -00
    Av Steeldragon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •