Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 63

Ämne: Chockhöjning av etanol

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426

    Chockhöjning av etanol

    Hittade ingen länk om detta...
    Förvisso är det väl inte så illa så att bilarna drar 35% mer än bensinare, men man kan ju undra hur
    många som kommer att köra sina "miljöbilar" på etanol i vinter med dom priserna...

    http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... set-1.5437
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Chockhöjning av etanol

    men hur kan det gå ihopsig?

    Motiveras med att mer bensin behöver blandas i? och bensinen är lägre än den varit på länge.
    Tankade för 10:94 häromdagen, snart är det ju nere i rätta priset, allt över 10kr/l är dyrt.

    Aldrig varit någon direkt anhängare av etanol, anser nog inte det är framtiden utan snarare någon transportsträcka till nått vettigt dyker upp.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Chockhöjning av etanol

    Galet
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633

    Re: Chockhöjning av etanol

    Trodde jag såg fel imorse, men icke då
    Värdelöst är va de är!
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hade inte en tanke kika här under offtopic-offtopic när jag skapade min tråd nyss om etanolen, såg det som en självklar motorfråga!

    Aja, beklagade mig lite i min tråd iaf men ska ju tillägga jag är skitglad jag äntligen ska få hämta min kärra imorrn.

    Vaket av mod att låsa direkt...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228

    Re: Chockhöjning av etanol

    Det är väl för att det nu är e75 som blir i pumparna.
    Men ja fattar ändå inte hur de tänks. Tankade för 10:64 häromdagen nu 98 okt. De är alltså 1:30 dyrare än etanol.. Så nu lär ja inte tanka de på ett tag iaf.

    Jävligt surt nu för många som köpt sk miljöbil och inte kan använda den i det syftet för att de kostar 2kr mer per mil man kör.

    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Jävligt surt nu för många som köpt sk miljöbil och inte kan använda den i det syftet för att de kostar 2kr mer per mil man kör.
    Ekologiska matvaror är ofta dyrare än icke-ekologiska men säljer ändå.

    Vill man värna miljön så har man nog råd att tanka etanol också men jag tvivlar på att miljövedvetandet räcker längre än till den egna plånboken.

    Tyvärr måste man väl säga om man ser etanolbilar som bra för miljön.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891

    Re: Chockhöjning av etanol

    Surt men inte speciellt förvånad.
    Förmånligt brukar inte vara förevigt

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Chockhöjning av etanol

    Fast den som stenhårt trott på etanol har nog varit lite "hemmablind" och får skylla sig lite själv. Finns ju i stort sett inga andra länder som satsat så hårt på etanol som Sverige. Större biltillverkare som Bmw/Audi etc har ju helt struntat i etanolen självklart av någon anledning.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hej

    Snacka om självmål.. Man vill öka användningen av E85 för att minska det totala koldioxidutsläppet från biltrafiken. Börjar med att ta bort PF-rabatten på nya dieselbilar och sen följer man upp med att höja diesel/E85-skatten. Känns som att detta kan bero på att beskattningsunderlaget på bensinbilarna börjar minska. Straffskatta ut och på sikt förbjud dieselbilar utan PF-filter och bensinbilar som saknar katalysator istället. Det ska inte löna sig att hinka om kring i en Mercedes 240D M/77 eller Volvo 245 M/82 idag 2008. Det främjar inte det hela Sverge verkar bry sig i - hur det ska gå för Volvo och deras underleverantörer

    Att E85 inte är lösningen på våra problem tror jag alla vet men det är säkert en del så länge vi använder förbränningsmotorer. Att t ex Tyskland och Italien inte hoppar på etanoltrenden ger jag inte mycket för. Behöver inte vara särskilt initierad för att förstå att dom ligger in bit efter när det gäller miljötänket.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Att t ex Tyskland och Italien inte hoppar på etanoltrenden ger jag inte mycket för. Behöver inte vara särskilt initierad för att förstå att dom ligger in bit efter när det gäller miljötänket.
    Det är nog snarare så att man på deras håll arbetar på en mer långsiktig lösning, men som tar lite längre tid att ta fram än halvmesyren E85.

    Tyvärr är det ju så hos många svenskar att man fortfarande tror att man är världsbäst på alla områden och att alla andra länder ser upp till Sverige som ett föregångsland.

    Här har vi ju snarare målat in oss i ett hörn med E85...
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av ByggareB

    Det är nog snarare så att man på deras håll arbetar på en mer långsiktig lösning, men som tar lite längre tid att ta fram än halvmesyren E85.

    Tyvärr är det ju så hos många svenskar att man fortfarande tror att man är världsbäst på alla områden och att alla andra länder ser upp till Sverige som ett föregångsland.

    Här har vi ju snarare målat in oss i ett hörn med E85...
    Öhh.. va?
    Det är väl fasen bättre att ha en lösning NU än ingen alls?
    Tyskland var ju tex ett antar år efter med katalysator om jag inte mins fel.
    De flesta är nog med på att Etanol inte är en lösning som håller 20år till..

    Vi är inte världsbäst på allt eller kanske mycket men världsbäst på miljötänk tycker många även utanför landets gränser, något konstigt med det?

    Jag tycker absolut inte att vi har målat in oss i ett hörn.
    Men vi får väl se vad tyskarna kommer med för lysande idé om nåt år då!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Fast den som stenhårt trott på etanol har nog varit lite "hemmablind" och får skylla sig lite själv. Finns ju i stort sett inga andra länder som satsat så hårt på etanol som Sverige. Större biltillverkare som Bmw/Audi etc har ju helt struntat i etanolen självklart av någon anledning.
    De flesta GM-bilar + VW finns med flexifuelfunktion att välja på i tex Brasilien.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Chockhöjning av etanol

    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.

    När jag refererade till Bmw/Audi mfl så menade jag inte i första hand Tyskland som land och deras miljösatsning utan snarare det faktum att stora biltillverkare med MYCKET resurser helt struntar i etanol. Hade det funnits en riktig framtid för etanol hade förståss dessa biltillverkare haft såna modeller framme.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Chockhöjning av etanol

    Den som tror att det är bättre för miljön att köra en BioPower som drar 1,5 liter etanol milen, än en BMW 320d som drar 0,5 liter diesel milen, räcker upp en hand.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Chockhöjning av etanol

    den största besparingen för miljön vore nog om folk körde 110 på motorvägen istället för 150 med omkörningar som tokar, änn värre vid fartkameror, plattan i mattan, tvätnit, plattan i mattan igen osv.

    Blir dagligen omkörd av en hel hög glada miljövänner som håller säkerligen allt från 120 upp til 150 på motorvägen, på vilket sätt värnar man om miljön då.

    Miljödebatten har gått lite väl över styr på vissa håll tycker nog jag, men självklart ska man ju inte förstöra miljön mer än nödvändigt, men ibland känns det lite löjligt när vissa grejer görs i "miljöns namn" jag har iaf svårt att ta det på allvar ibland.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Den som tror att det är bättre för miljön att köra en BioPower som drar 1,5 liter etanol milen, än en BMW 320d som drar 0,5 liter diesel milen, räcker upp en hand.
    Det beror ju på vad man menar med miljön. Diesel ger kanske mindre CO2-utsläpp men skitar ju ner mer har jag för mig.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.
    Varför skulle inte brazilien etanol vara miljövänligare än bensin?
    Att framställa etanol ur sockerrör är en mycket energieffektivare process än att framställa etanol från mat/Majs/korn m.m.
    Mängden fossilt bränsle som går åt är minimal! Glömm inte att Brazilien startade sin Etanolframställning just för att INTE vara beroende av oljeinport.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Den som tror att det är bättre för miljön att köra en BioPower som drar 1,5 liter etanol milen, än en BMW 320d som drar 0,5 liter diesel milen, räcker upp en hand.
    Då etanol är mycket energifattigare och innehåller ca 25Mj per kg och diesel ca 43Mj per kg så haltar jämförelsen lite. Och man kan inte stirra sig blind på förbrukning av bränsle, man måste ju se till hur stor del av energin i bränslet som är fossilt. Utsläppet av fossilt CO2 hänger inte ihop med förbrukningen av drivmedel.
    Sedan har en Dieselmotor högre verkningsgrad så rättvist borde E85 motorer jämföras med en bensinmotor då "dieselmotor" som går på etanol idag inte finns i personbilar.
    Och vem har en Saab med Biopower som förbrukar 1,5l/milen vid blandad körning?
    På detta gasglada forum ser jag oftare siffror strax över litern och upp mot 1,3 som mest.
    Saab anger att 9-5 150hk diesel drar 0,68l/mil och 9-3 0,57 blandad körning.
    Är man gasglad drar den mera och sedan så kan man inte jämföra med en bil som är betydligt dyrare och säkert har dyrare teknik i motorn.
    En 3:serie 320d kostar ändå över 50000:- mer än en 9-3Tid.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Och vem har en Saab med Biopower som förbrukar 1,5l/milen vid blandad körning?
    På detta gasglada forum ser jag oftare siffror strax över litern och upp mot 1,3 som mest.

    M.V.H.
    Hehe mm.. och en BMW 320d drar inte 0,50 liter / mil blandat..
    Känns skönt att man ställer av bilen nu i vinter och åker lite buss istället så man slipper betala det där ockerpriset
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

Liknande ämnen

  1. Etanol i 9-3 -01
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 11:08
  2. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  3. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •