Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Chockhöjning av etanol

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.
    Varför skulle inte brazilien etanol vara miljövänligare än bensin?
    Att framställa etanol ur sockerrör är en mycket energieffektivare process än att framställa etanol från mat/Majs/korn m.m.
    Mängden fossilt bränsle som går åt är minimal! Glömm inte att Brazilien startade sin Etanolframställning just för att INTE vara beroende av oljeinport.

    M.V.H.
    För att det blir 30-40% större mängd bränsle som ska produceras och transporteras jämfört med bensin. Gör man jämförelsen mot diesel så blir det förståss milsvidd skillnad.

    Sköts produktionen lokalt där bilarna körs så kan man ju däremot se ett syfte med etanol. Men det blir nog svårt att få ekonomin att gå ihop där.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    440

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Sedan har en Dieselmotor högre verkningsgrad så rättvist borde E85 motorer jämföras med en bensinmotor då "dieselmotor" som går på etanol idag inte finns i personbilar.
    Varför ska jag jämföra med något som är sämre än det bästa? Det handlar (i mitt fall) om miljö, inte om att få en "rättvis" jämförelse.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En 3:serie 320d kostar ändå över 50000:- mer än en 9-3Tid.
    Miljön vet väl inte vad bilen kostar som släpper ut avgaserna? Nu var det bara miljö (inte ekonomi) som jag menade.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.
    Varför skulle inte brazilien etanol vara miljövänligare än bensin?
    Att framställa etanol ur sockerrör är en mycket energieffektivare process än att framställa etanol från mat/Majs/korn m.m.
    Mängden fossilt bränsle som går åt är minimal! Glömm inte att Brazilien startade sin Etanolframställning just för att INTE vara beroende av oljeinport.

    M.V.H.
    Att tänka på i detta, Brasilen räknas inte som industriland, alltså håller man inte på med detta med utsläppsrätter.
    Det som händer när Sverige importerar Brasiliens etanol är att istället för att en bil går på etanol i brasilen så går en bil här hemma på etanol, som egentligen skulle gått på bensin men nu istället går bilen i brasilien på bensin, då de troligen är mer gynsamt att sälja etanolen och köpa billig bensin nu.
    Så länge etanolen importeras så tror jag inte på det, sen ska man ju inte prata om hur dem som jobbar med detta mår, det är ju inte direkt bra arbetsförhållande dem har.

    Men som i mitt tidigare inlägg så tror jag nog att tex en sånn sak som mer "eco-driving" skulle gynna miljön i större utsträckning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen

    För att det blir 30-40% större mängd bränsle som ska produceras och transporteras jämfört med bensin. Gör man jämförelsen mot diesel så blir det förståss milsvidd skillnad.

    Sköts produktionen lokalt där bilarna körs så kan man ju däremot se ett syfte med etanol. Men det blir nog svårt att få ekonomin att gå ihop där.
    Fast transporterna från Brazilien av etanol står för en mycket liten del av CO2 utsläppet jämfört med vad en tanker full med bensin eller diesel påverkar i slutändan när allt innehåll är uppeldat.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Chockhöjning av etanol

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":1hui6s7m
    Sedan har en Dieselmotor högre verkningsgrad så rättvist borde E85 motorer jämföras med en bensinmotor då "dieselmotor" som går på etanol idag inte finns i personbilar.
    Varför ska jag jämföra med något som är sämre än det bästa? Det handlar (i mitt fall) om miljö, inte om att få en "rättvis" jämförelse.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    En 3:serie 320d kostar ändå över 50000:- mer än en 9-3Tid.
    Miljön vet väl inte vad bilen kostar som släpper ut avgaserna? Nu var det bara miljö (inte ekonomi) som jag menade.[/quote:1hui6s7m]

    Jag tyckte bara att du förde E85 i lite dåligt ljus...
    Man får ju räkna på vad för motor/bil gemeneman har råd med, är villig att betala för eller har möjlighet att plocka ut som tjänstebil.
    Hade BMW gjort en E85 motor så hade den säkert vart klart snålare än Saabs lite halv-omoderna spisar i 9-3/9-5. Bevisligen är inte folk villiga att betala nämnvärt bara för miljön.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    440

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Bevisligen är inte folk villiga att betala nämnvärt bara för miljön.
    Eller så är de det med tanke på att BMW säljer 900.000 bilar och Saab runt 100.000 bilar.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.

    När jag refererade till Bmw/Audi mfl så menade jag inte i första hand Tyskland som land och deras miljösatsning utan snarare det faktum att stora biltillverkare med MYCKET resurser helt struntar i etanol. Hade det funnits en riktig framtid för etanol hade förståss dessa biltillverkare haft såna modeller framme.
    Men de har ju sådana modeller framme i tex Brasilien. Inga problem att köpa tex en Golf (går under namnet Gol) i Brasilien med E85-stöd. Att det troligen inte finns i Tyskland har troligen mer med landets miljöpolitik.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    440

    Re: Chockhöjning av etanol

    Apropå etanolpriset och hur det påverkar vad folk stoppar i sina miljöbilar i vinter får man ju verkligen bara hoppas att vår regering INTE kommer på tanken att höja bensinpriset med motsvarande i miljöns tjänst. Vad det kostar att köra har ju inte speciellt stor effekt på hur många mil sveriges fordon rullar enligt mätningar, folk kör inte mer än nödvändigt.

    Avskaffa zebralagen och ersätt rödljus med rondeller så långt det är möjligt skulle nog bidra en del. Varför ska en lastbil som väger 20+ ton stanna bara för att jag ska över vägen? Korkat ur miljösynpunkt.

    Och dom som verkligen skaffade en etanolbil från början för miljöns skull kommer ju naturligtvis att tanka etanol oavsett pris kontra bensin
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 261

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Om vi Svenskar fortsätter att köra på etanol från Brasilien så gör vi ju inte ens miljön en tjänst.

    När jag refererade till Bmw/Audi mfl så menade jag inte i första hand Tyskland som land och deras miljösatsning utan snarare det faktum att stora biltillverkare med MYCKET resurser helt struntar i etanol. Hade det funnits en riktig framtid för etanol hade förståss dessa biltillverkare haft såna modeller framme.
    Men de har ju sådana modeller framme i tex Brasilien. Inga problem att köpa tex en Golf (går under namnet Gol) i Brasilien med E85-stöd. Att det troligen inte finns i Tyskland har troligen mer med landets miljöpolitik.
    Även Audi och Bmw?

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen

    Även Audi och Bmw?
    Tror jag enbart såg en BMW under 6v i Sao Paulo, Audi var heller inget vanligt. Dock drar jag Audi under samma som VW eftersom man i mångt och mycket delar motorer och importskatter sätter stopp för dyrare bilar för den stora massan. För exempel har jag för mig att priset för en M5:a 507hk var uppåt 2miljoner begagnat.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Chockhöjning av etanol

    [quote=Andreas_Lofgren]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":120pjrnp
    Bevisligen är inte folk villiga att betala nämnvärt bara för miljön.
    Eller så är de det med tanke på att BMW säljer 900.000 bilar och Saab runt 100.000 bilar. [/quote:120pjrnp]

    Beror knappast på att BMW:ägare tänker mera miljömässigt utan såklart på att BMW attraherar en bredare målgrupp och har betydligt flera bilmodeller än 2st.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #32
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    3346

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att tänka på i detta, Brasilen räknas inte som industriland, alltså håller man inte på med detta med utsläppsrätter.
    Det som händer när Sverige importerar Brasiliens etanol är att istället för att en bil går på etanol i brasilen så går en bil här hemma på etanol, som egentligen skulle gått på bensin men nu istället går bilen i brasilien på bensin, då de troligen är mer gynsamt att sälja etanolen och köpa billig bensin nu.
    Så länge etanolen importeras så tror jag inte på det, sen ska man ju inte prata om hur dem som jobbar med detta mår, det är ju inte direkt bra arbetsförhållande dem har.

    Men som i mitt tidigare inlägg så tror jag nog att tex en sånn sak som mer "eco-driving" skulle gynna miljön i större utsträckning.
    Du har verkligen satt dig in i det hela...
    Brasilien räknas inte som industriland? Är Brasilien ett U-land alltså? Trots en rejäl fordonsindustri (både bilar, bussar och lastbilar) och en hel del annan industri.
    Brasilien är välutvecklat inom jordbruk, gruvdrift, tillverkning och servicenäring. Landet har rika naturtillgångar och gott om arbetskraft, vilket gör att man är Sydamerikas ledande ekonomi.
    Brasilien är ett s.k. NIC, newly industrialized country. Har alltså varit ett I-land de senaste 20 åren, inte lika länge som USA eller Sverige men ändå ett I-land.

    Brasilien har rejäla överskott på etanol. Det råder ingen som helst brist på etanol för den inhemska fordonsparken, överskottet går på export till bl.a. Sverige.
    Ingen bil i Brasilien tankas på bensin p.g.a. etanolbrist orsakad av export!

    Sockerrörsarbetarna har betydligt bättre löner och arbetsförhållanden än deras motsvarigheter oljearbetarna i Mellanöstern.

    http://www.automotorsport.se/nyhetsm...?version=90101

    http://www.automotorsport.se/nyhetsm...?version=71892

    http://www.automotorsport.se/news/13...anol--javisst/
    All makt åt Thengil!

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Chockhöjning av etanol

    Bra skrivet Marcus.
    Etanol är nutidens miljöbränsle! Vad framtidens blir får vi se men det blir garanterar inte bara ett par sorter som idag tror jag. -Om man effektivt ska utnyttja jordens resurser så bra och miljövänligt som möjligt.
    I varje form av raffinering, omvandling från en energiform till en annan förlorar man ju energi i restprodukter och värme.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Boden
    Inlägg
    15

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hej!
    Om jag förstått det rätt så har priset på e85 gått upp pga att det är vinter (där jag bor..) och e75 i pumparna.

    Däremot så är det ganska konstigt att priset på e85 inte följer bensin och dieselpriset!

    Personligen kommer jag att tanka bensin till största del i vinter så länge den är relativt billig..

    mvh Henrik
    93 ss biopower -08 steg 2

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 250

    Re: Chockhöjning av etanol

    MarcusJ->

    Det var den artikeln jag skulle leta reda på när jag nu på förmiddagen började lästa Pumba's inlägg. Det är vettigt att läsa den och sen läsa vad Lasse Swärd på DN Motor har skrivit om E85 och diesel Tror att han står för det flertalet i Sverige tror/vet om E85...

    Men som sagt E85 är inte den slutgilitiga lösningen. Men den fungerar beviserligen bättre en dom traditionella bränslena. Dessutom går det att göra en E85-motor betydligt snålare. Och just nu hinner jag inte leta efter artikeln i AMS om BSR's "E85-konverterade" (samma typ av bränsle som SL kör på tror jag) 9-3 TTiD.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 250

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hej

    Verkar inte vara hela artikeln som jag tänker på men en del http://www.automotorsport.se/news/12113/söderlind-tanka-etanol-i-dieselbilar/

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 250

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hej

    Fick tid över eftersom mötet blev inställt så läs det här http://www.automotorsport.se/news/13872 ... ab-diesel/

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 191

    Re: Chockhöjning av etanol

    Hej,

    Artikeln som Jesper länkar till sätter fingret på det som är tråkigt i hela "etanoldebatten". OM vi bara fick motorer som var optimerade för etanol istället för bensin och OM vi slapp E75 på vintern bara för Fikusarna inte startar så hade det varit annorlunda...

    Med högkompressionsmotorer, som t ex den konverterade dieselbil som BSR har byggt, blir verkningsgraden på etanol betydligt högre. Var själv inne på att göra den typen av ombyggnad på min förra bil, men nu blev det ju en ny bil istället och jag är lite tveksam till att köra 11-11,5 i komp i alurovan...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461

    Re: Chockhöjning av etanol

    9:34 etanol... 10:49 besin... gör ju ingen glad direkt...
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 570

    Re: Chockhöjning av etanol

    Citat Ursprungligen postat av Mr J
    9:34 etanol... 10:49 besin... gör ju ingen glad direkt...
    Nog blir jag lite gladare av att bensinen kostar under 11 kr.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Etanol i 9-3 -01
    Av dean i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 11:08
  2. Etanol
    Av andersronn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 12:12
  3. etanol
    Av MrGreen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •